Gå til innhold

LCD: 17, 18, 19 eller 20"? Kvalitet på bildet?

Anbefalte innlegg

Får ny hjemmepc fra Dell nå. Skal velge LCD skjerm og lurer derfor på følgende:

17" (pixel pitch = .264), 18" (.285) og 19" (.294) tommerne har alle 1280x1024 oppløsning. Da blir bildet bare "strekt" ut på 18 og 19 tommerne? Punktene på skjermen har da bare høyere avstand mellom så det kanskje vil se ut som om bildet er mer kornete på en 19" enn en 17"?

Kan også velge 20". Den har 1600x1200 oppløsning, .255 pixel pitch. Vil det være vesentlig mye bedre bilde på denne skjermen?

Har en standard konfig som inkluderer 17" LCD. 18" LCD (uten DVI, alle andre er med) kan jeg trekke fra 90kr på pris, 19" legge til 1800, 20" legge til 4950. Er det verdt å bruke pengene på 20" (må da velge mindre prosessor, disk etc siden prisen blir høyere, men det kan jeg kjøpe utenom seinere, skjermen blir jo ikke bytta med det første). Får å få 20" må jeg går ned fra 3ghz til 2,56 el no. Er det verdt å "ofre" prosessoren for en grom skjerm? Siden det er hjemmepc betaler jeg jo også bare 30% av totalprisen trekt i lønn over 3 år.

På LCD står det gjerne max oppløsning. Har hørt flere som sier man kan kjøre høyere enn det som står uten tap av bildekvalitet. Er det riktig? Går det å kjøre høyere oppløsning? Med tanke på at jeg kjører 1280x960 på en 17" CRT nå (15,9 VIS) så vil 1280x1024 på en 19 LCD bli veldig stort på skjermen. Om det går fint å kjøre 1600x1200 på 19" LCD så er jo det mest for pengene?

Dell sine LCD skjermer er visstnok akkurat de samme som Samsung, så bildekvaliteten er visst noe av det beste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du kan ikke gå høyere enn den oppløsningen som er opplyst. Siden det ikke er en stråle som lyser på skjermen, men punkter som lyser opp selve skjermen, er det ingen annen oppløsning enn den oppgitte som er noe særlig. Om det er 1280 punkter horisontalt på skjermen er det ikke noe særlig å få den til å "emulere" f. eks. 1600 punkter, eller 1024 for den saks skyld. Det eneste måtte være 640, da man hadde fått et 2:1 forhold. Men det er jo litt drøyt... :)

Lenke til kommentar
Siden det er hjemmepc betaler jeg jo også bare 30% av totalprisen trekt i lønn over 3 år.

Hvordan får du det til? Ville gjerne sett det regnestykket.

En lcd skjerm er laget for en spesiell oppløsning fordi den består av mange små punkter(pixler, bruker punkter for å skille mellom skjerm og bilde.) på samme måter som bildet er bygget opp av pixsler. Kjører du for høy oppløsning vil ikke skjermen ha nok punkter til å vise alle pixlene. M.a.o. bilde kvaliteten går ned. Det samme gjelder hvis du har for lav oppløsning. Da må endel av punktene på skjermen settes sammen til å vise en pixsel. Det vil også gi dårligere bildekvalitet.

Vil tro at små punkter er å foretrekke da bildet trolig vil bli skarpere.

Størrelse er ikke bestandig alt. En stor skjerm har ofte tregere svartid enn en liten. Lav svartid vil gi raskere oppdatering av bildet. En fordel i spill og film der det skjer mye. En svartid på <25 ms bør den ha hvis forannevnte spill/film type brukes regelmessig.

På komplett koster en 19" lcd 9000 og en 20" lcd 15000. Pris gjenspeiler selvsagt ikke alltid kvaliteten, men det er noe å tenke på hvis du må betale 5000 ekstra for en 20" lcd skjerm.

Når det gjelder 2,53 vs 3,06 så vil du ikke merke nevneverdig forskjell på de to prosessorene til vanlig, annet enn at sistnevnter er dobbelt så dyr. Og det er bortkastet penger.

Hvor mye er du nødt til å gi for maskinen?

Lenke til kommentar

30% av totalprisen? Hvordan får du til det?

Om du har marginalskatt på 49,1%, vil du vel likevel ende opp med å betale 50,9% av bruttopris over 3 år. I tillegg kommer det visse forandringer på feriepenger og pensjon.

Når det gjelder CPU, vil nok 3,06 merkes en del kjappere, spørs litt på hva du skal holde på med. 3,06 har Hyperthreading, mens 2,53 ikke har det. Vil nok anbefale 3,06 og heller en mindre skjerm enn 20".

Har 18,1" LCD selv, og den er mer enn stor/bra nok.

Lenke til kommentar

Jeg er enig på at de 30%'ene er litt missvisende. Dessuten er det jo ganske kjipt å ikke kunne få endre på PC'n på alle de tre årene. (leasing fra bedriften) Ikke en gang oppgraderinger eller innstallasjon av programvare får du lov til å gjøre i slike avtaler. (Men hvem har vel noen gang overholdt avtalen til punkt og prikke...) Prisen på LCD-skjermer kommer også til å falle enormt de neste tre årene. (akkurat som de foregående 3 år) Dermed blir det ganske kjipt å betale "avdrag" på en 20" som om 3 år koster 1/3-1/4 av prisen den gjør nå selv om du fikk den "50% billigere".

I tillegg må du se litt på bruksområdet. Om du skal bruke skjermen mest til kontorarbeid så er det antall pixler du bør se etter. Altså kan du se bort i fra 18 og 19 tommer da de ikke gir flere pixler enn en 17" men koster en del mer. Når valget står mellom en 17" (1,3Mpix) og 20" (1,9Mpix) så se på følgende: Den på 20" koster ca 3-4 ganger mer enn den på 17", men gir deg 46% flere pixler. Dvs. 17" gir deg desidert mest for pengene. Trenger du mer plass, kan det være lurere å vurdere 2 stk 17" i stedet for 1 stk 20". (Dessuten blir nok naboen enda mer imponert av 2x17" enn 1x20")

Skal du bruke skjermen mest til film eller har dårlige øyne og må myse om oppløsningen er for dårlig, så trenger du ikke så mange pixler, men størst mulig billedflate. Da er nok 18 og 19 " det beste valget.

Tenker du rent økonomisk så lønner det seg ikke å gå for det aller beste, men satse på noe middels bra (f.eks 2-2,5GHz og 17") nå, og heller oppgradere når behovet melder seg og prisene har sunket betydelig. f.eks du får mer for pengene, mer glede og er mer oppdatert om du kjøper deg en rimelig PC annenhvert år enn å kjøpe en superdupermaskin hvert 5. (Om du kjøpte en middels PC for to år siden så var det sansynligvis en Duron/Celeron 6-700MHz PC for under 7-9000kr, men om du kjøpte det hotteste for 5 år siden ville du sikkert sittet med en Pentium II 450MHz som kostet 20-30.000)

Lenke til kommentar
Ikke en gang oppgraderinger eller innstallasjon av programvare får du lov til å gjøre i slike avtaler

Dette er jo direkte misvisende. Jeg jobber med sånne avtaler selv, og ikke i noe tilfelle har vi nektet oppgraderinger/installasjon på hardware/software.

Eneste krav er at om utstyret skal leveres inn igjen, skal det være i sånn stand som det ble levert i, altså må man reinstallere gamle komponenter, fjerne ny hardware og kjøre restore.

Feil som oppstår pga endringer man gjør vil også kunne bli ditt problem.

Lenke til kommentar
mye..

Avtalene er ofte skrevet på en slik måte at brukerene skremmes fra å gjøre noe som helst med maskinen. Særlig med uttalelser som at brukerstøtte vil opphøre dersom du har innstallert noe eller oppgradert noe som helst fordi det kan skape problemer.

Dvs. hvis du får virus på mail eller fra internett på andre måter og det infiserer maskinen så er det brukerens feil. Til og med windows update kan skape problemer av og til. Hvis brukeren innstallerer noe og det blir noe trøbbel et år etter, så må han kjøre full backup av alle sine brukerfiler og full reinnstallasjon for å se om det er noe han har gjort som har skapt problemet. Osv. I følge avtalen må nesten maskinen stå urørt for at serviceavtalen og brukerstøtten skal gjelde fullt ut. Og hva er vits med PC når du ikke kan bruke den? Er det rart nybegynnere er redd for å bruke PC'n (og særlig la noen andre familiemedlemmer bruke den) etter å ha lest gjennom alle vilkårene ?

Jeg sier bare: Snakk om ansvarsfraskrivelse fra bedriftens og brukerstøttens side! De skal liksom ikke hjelpe til med noe før man har tatt backup og reinnstallert hele greia?

Lenke til kommentar

mye

Kjenner meg ikke igjen i din oppfattelse av avtalene i det hele tatt. Nå skal det sies at alle leverandører av hjemme-pc har sin egen avtale, og det nok en del grums ute og går.

At man oppfordres til å ikke røre maskinen er for vår del bare tull. Alle brukere oppfordres til fritt å bruke maskinen til hva de enn måtte ønske, meningen er tross alt at dette skal øke kompetansen hos de ansatte og dermed tjene arbeidsgiveren. At man må reinstallere før man får hjelp via brukerstøtten og at service ikke gjelder osv om man har installert noe stemmer heller ikke.

Det kan bli siste utvei om andre tips ikke fører fram. Brukerstøtten har selvfølgelig ikke anledning til å drive support på tredjeparts programvare, og ymse hardware fra andre leverandører. Dette er da ikke noe å ta på vei for. Jeg forventer heller ikke å få hjelp med Flash XP når jeg ringer brukerstøtte hos Adobe eller Exsys.

Man har alltid full service og brukerstøtte 24 timer i døgnet på all hardware og software man har fått levert i avtalen.

Og etter min erfaring vil de gjøre sitt beste med å løse alle problemer som måtte oppstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...