Gå til innhold

Trenger eksperthjelp til hardisken min!


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg ny pc. Den har 2 stk WD 180GB harddisker. Har OS o.l på den ene og bruker den andre til å laste ned div. ting på vha DC. I løpet av 2 dager lastet jeg ned ca. 50 GB, og plutselig fikk jeg feilmeldingen "File is corrupted and unreadable" da jeg skulle åpne den ene filen. Dette viste seg å gjelde ca. 95% av filene :o . Jeg restartet maskinen og Windows 2000 kjørte CheckDisk. Den slettet de fleste filene :cry:

Jeg formaterte da disken på ny, og startet nedlasting på ny. Etter nye 2 dager hadde jeg lastet ned ca. 100 GB (jada, jeg har bra linje :D ) og det samme skjedde igjen :grumpy:

 

For å være på den sikre siden har jeg sjekket for virus uten å finne noen. Er det noen som har en ide om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp fått meg ny pc. Den har 2 stk WD 180GB harddisker. Har OS o.l på den ene og bruker den andre til å laste ned div. ting på vha DC. I løpet av 2 dager lastet jeg ned ca. 50 GB, og plutselig fikk jeg feilmeldingen "File is corrupted and unreadable" da jeg skulle åpne den ene filen. Dette viste seg å gjelde ca. 95% av filene :o . Jeg restartet maskinen og Windows 2000 kjørte CheckDisk. Den slettet de fleste filene :cry:

Jeg formaterte da disken på ny, og startet nedlasting på ny. Etter nye 2 dager hadde jeg lastet ned ca. 100 GB (jada, jeg har bra linje :D ) og det samme skjedde igjen :grumpy:

 

For å være på den sikre siden har jeg sjekket for virus uten å finne noen. Er det noen som har en ide om hva dette kan være?

 

Har en på jobben som hadde akkurat samme problermet. Etter mye om og men fant han ut at det var ram'en som var problemet. Har du flere brikker /akkurat oppgradert ram ville jeg ha sjekket ut det.

Lenke til kommentar
Har nettopp fått meg ny pc. Den har 2 stk WD 180GB harddisker. Har OS o.l på den ene og bruker den andre til å laste ned div. ting på vha DC. I løpet av 2 dager lastet jeg ned ca. 50 GB, og plutselig fikk jeg feilmeldingen "File is corrupted and unreadable" da jeg skulle åpne den ene filen. Dette viste seg å gjelde ca. 95% av filene :o . Jeg restartet maskinen og Windows 2000 kjørte CheckDisk. Den slettet de fleste filene :cry:

Jeg formaterte da disken på ny, og startet nedlasting på ny. Etter nye 2 dager hadde jeg lastet ned ca. 100 GB (jada, jeg har bra linje :D ) og det samme skjedde igjen :grumpy:

 

For å være på den sikre siden har jeg sjekket for virus uten å finne noen. Er det noen som har en ide om hva dette kan være?

 

Har en på jobben som hadde akkurat samme problermet. Etter mye om og men fant han ut at det var ram'en som var problemet. Har du flere brikker /akkurat oppgradert ram ville jeg ha sjekket ut det.

 

Pc'en er helt ny og bortsett fra problemet med harddisken kjører den helt stabilt. Rart hvis det skulle være noe galt med ram'en da?

Lenke til kommentar

 

Pc'en er helt ny og bortsett fra problemet med harddisken kjører den helt stabilt. Rart hvis det skulle være noe galt med ram'en da?

 

Jeg vet! Det var det han syntes også. (og jeg) Uasnsett tar det ikke lang tid å prøve, gjør det vel? Han prøvde andre disker, diskkontollere mm. trust me ;)

Lenke til kommentar

 

Pc'en er helt ny og bortsett fra problemet med harddisken kjører den helt stabilt. Rart hvis det skulle være noe galt med ram'en da?

 

Jeg vet! Det var det han syntes også. (og jeg) Uasnsett tar det ikke lang tid å prøve, gjør det vel? Han prøvde andre disker, diskkontollere mm. trust me ;)

 

Takk for tilbakemeldingen, jeg får kjøre et program for testing av minnet i kveld. Men hvis det er grunnen - hvorfor er den andre harddisken helt stabil? Jeg mistenker at det må være noe annet :-?

Lenke til kommentar

Hei.. du sier du har lastet ned 50 Gb på et par dager..

 

Har du kjørt defragmentering underveis.. det er meget lurt.

 

Massiv nedlastning av flere filer defragmenterer disken noe helt enormt. Er det rart at du får korrupte filer.. Kjører du NTFS eller FAT32?

Lenke til kommentar
Hei.. du sier du har lastet ned 50 Gb på et par dager..

 

Har du kjørt defragmentering underveis.. det er meget lurt.

 

Massiv nedlastning av flere filer defragmenterer disken noe helt enormt. Er det rart at du får korrupte filer.. Kjører du NTFS eller FAT32?

 

Beklager - den kjøper jeg definitivt ikke! Harddisken er i utgangspunktet tom og har en kapasitet på 180GB. Da blir den ikke defragmentert av å laste ned 50GB. Dessuten, om den ble det og det resulterte i at 95% av filene ble korrupte - da har den harddisken et problem (les: feilvare!).

 

Filsystemet er NTFS.

Lenke til kommentar
Hvilken cpu har du? Intel/AMD?

 

Kan være at du må oppdatere IDE driverne dine dersom du har en AMD basert maskin....

 

Kan du utdype litt vss?

 

Kan jeg vel. Om han har et nFroce, eller VIA brikkesett, så må han laste inn driverne til IDe kontrolleren. VIA 4in1 har du muligens hørt om??

 

P4 kjenner jeg ikke så godt til, men jeg tror det skal være unødvendig med ekstra driver til intel sine chipsets. SiS har vel egne...?

Lenke til kommentar

Høres ut som hardwarefeil det der... garanti? Bytt den. Den er jo i utgangspunktet tom :wink:

 

Bare for å være sikker.. hvordan er de diskene satt opp (ide tipper jeg, men hvilken kanal, master/slave etc..)

 

Og ikke minst.. kjører du med overklokket FSB? kanskje IDE kontrolleren ikke liker det.

 

Håper du finner ut av det. Kjedelig med hardware som ikke vil/kan.

Lenke til kommentar
Høres ut som hardwarefeil det der... garanti? Bytt den. Den er jo i utgangspunktet tom :wink:  

 

Bare for å være sikker.. hvordan er de diskene satt opp (ide tipper jeg, men hvilken kanal, master/slave etc..)

 

Og ikke minst.. kjører du med overklokket FSB? kanskje IDE kontrolleren ikke liker det.

 

Håper du finner ut av det. Kjedelig med hardware som ikke vil/kan.

 

Vel, jeg har faktisk konkludert med at det må være en software feil. Ingen overklokking eller noe uvanligt på pc'en. Har sjekket harddisk og minnet uten å finne noen feil. Det virker som om det er Master File Table som brått korruperes av et eller annet program. Har en mistanke til Norton Speeddisk eller Windows 2000, men det er jo umulig å få dette bekreftet. Jeg står virkelig fast her :cry:

 

Takk for alle tilbakemeldinger. Setter stor pris på flere :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...