Gå til innhold

Underskuddet være bortkastet med spisedag?

Anbefalte innlegg

Jeg ligger rundt cirka 1100-1200 kalorier hver dag. Jogger 5-6 kilometer 2-3 ganger i uka, og trener litt (minimalt) styrke på stuegulvet hjemme (sit-ups, armhevinger, etc.). Jeg spiser heller ikke godteri/potetgull eller brus med sukker. Jeg lurer på om jeg kan ha en "spisedag" én gang i uka, for eksempel lørdag, hvor jeg kan innta mye mer enn 1100-1200 kalorier uten å gå opp i vekt? Eller er såkalte spisedager bare tull? På denne eventuelle spisedagen tenker jeg ikke å spise godteri/potetgull eller brus med sukker i det hele tatt, og helst ikke noen boller/kaker/etc. Tenker mer på å bare spise til jeg er mett, hvor jeg kan kjøpe meg big bite hvis jeg får lyst til det, eller hva som helst annet som ikke er junk/godteri.

Vil underskuddet på kalorier tidligere i uken være bortkastet etter en slik spisedag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har fått med meg, vil en slik dag gjøre at du tar av deg -litt- mindre. Men også at en "fråtsedag" som man kaller det - også kan være med på å hindre deg fra å sprekke.

En slik dag gjør da altså minimal skade, og kan gagne deg mer enn det ulemper. Men så er det greit å ha i hodet at du ikke tar helt av og bare lever på brus og karameller hele dagen.

Lenke til kommentar

Aah, spisedager er høydepunktet i uka når jeg deffer. Slenger tunfiskboksen på hylla, kjøper noe øl og lager en stor kjøttgryte! Hender til og med jeg spiser litt godteri utover på kvelden og!

Med mindre du er veldig overvektig eller har store problemer med å holde nedgangen i vekt stabil, så er det null problem å ta seg en spisedag en gang i uka.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har fått med meg, vil en slik dag gjøre at du tar av deg -litt- mindre. Men også at en "fråtsedag" som man kaller det - også kan være med på å hindre deg fra å sprekke.

En slik dag gjør da altså minimal skade, og kan gagne deg mer enn det ulemper. Men så er det greit å ha i hodet at du ikke tar helt av og bare lever på brus og karameller hele dagen.

Det jeg mener med spisedag i dette tilfellet, er ikke å fråtse i brus og karameller, men for eksempel faktisk spise til jeg blir mett av vanlig middag, salat, kjøtt, brød, litt nøtter, kanskje baguetter og til nød en bolle eller to.

Har lest at en slik dag kan sette fart på forbrenningen, med tanke på at jeg ligger på kanskje 800 kalorier i underskudd resten av uka, eller blir dette helt feil med tanke på at jeg ikke er noen kroppsbygger?

Endret av Anefisk
Lenke til kommentar
Har lest at en slik dag kan sette fart på forbrenningen, med tanke på at jeg ligger på kanskje 800 kalorier i underskudd resten av uka, eller blir dette helt feil med tanke på at jeg ikke er noen kroppsbygger?

Du tenker på karbofylling, i slike dietter holde man seg unna veldig mye karbo i ukeadagene og bruker helga til å fylle på. Trener du styrke så er dette et must på en deff.

Lenke til kommentar

Når man ligger i kcal underskudd vil kroppen gradvis gå over i "sparemodus" og forbrenne mindre energi. Det skjer også hormonelle endringer som gjør at kroppen vil prioritere lagring av energi som fett fremfor å forbruke den, som en slags overlevelsesmekanisme.

En regelmessig spisedag hvor man spiser mye mer enn det man gjør i løpet av uken vil få forbrenningen opp til et normalnivå igjen uten at man får alle problemene jeg beskrev over.

Du finner sikkert en hel masse fagstoff om dette temaet hvis du søker litt rundt. Har med hormonet leptin å gjøre. Gjore et kjapt søk og fant f.eks. http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48854.0 (6 post i tråden tror jeg) og http://www.kalibergym.no/spisedagen1.shtml

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...