Gå til innhold

[Løst]Installere Linux fra USB

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg få en ISO til å boote fra en USB minnepinne? Jeg har prøvd unetbootin til å lage et oppsett fra en gitt ISOfil, men jeg får meldingen: "Invalid or corrupt kernel image". Jeg har også prøvd å pakke ut ISOfilen på minnepinnen, men får da også samme feilmelding.

Hvis jeg velger linux istedet for valget default i unetbootin sin oppstartslaster starter Linux, men ikke installasjonsprogrammet (OpenSUSE). Istedet får jeg opp en gammel variant av installasjonsgrensesnittet. Jeg prøver å installere fra der og velge installasjonsmedium som den USB minnepinnen jeg har og da spør den etter en katalog. Jeg prøve med alle katalogene som ligger under ISOfilen, men ingen fungerte.

Jeg har nettopp bygd en ny PC som skal fungere som filtjener, men har ikke noen optisk enhet.

Hvis jeg prøver fra det "gamle" installasjonsgrensesnittet å installere fra Internett finner den ikke noen repo. Den ville først ikke takle adressen download.opensuse.org så jeg måtte finne IPadressen. deretter ville den ha resten av stien for installasjon, men den kunne ikke finne noe under /distribution/11.1/repo/oss.

Noen som har en løsning på dette som fungerer? Jeg har ingen annen LinuxPC og trenger en løsning som fungerer i Windows.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Unetbootin skal da fungere helt fint, det. Har du prøvd å laste ned isoen selv? Hadde problemer med en iso Unetbootin slepte ned for meg en gang. Løste det ved å laste ned isoen selv.

Jeg har lastet ned ISOen selv, både hele DVD og miniBoot(som skal installere via Internett).

Når jeg velger valget linux i unetbootin oppstartslasteren laster den linux og så kommer den opp med meldingen "Make sure that CD number 1 is in your drive". Jeg prøver å installere på nytt, men denne gangen velge harddisk som installasjonsmedium(USB minnepinnen) og får da spørsmålet "Enter the source directory" (noe jeg ikke vet). Uansett hva jeg velger som katalog får jeg meldingen: "No repository found".

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Unetbootin skal da fungere helt fint, det. Har du prøvd å laste ned isoen selv? Hadde problemer med en iso Unetbootin slepte ned for meg en gang. Løste det ved å laste ned isoen selv.

Jeg har lastet ned ISOen selv, både hele DVD og miniBoot(som skal installere via Internett).

Når jeg velger valget linux i unetbootin oppstartslasteren laster den linux og så kommer den opp med meldingen "Make sure that CD number 1 is in your drive". Jeg prøver å installere på nytt, men denne gangen velge harddisk som installasjonsmedium(USB minnepinnen) og får da spørsmålet "Enter the source directory" (noe jeg ikke vet). Uansett hva jeg velger som katalog får jeg meldingen: "No repository found".

DVD? Tror unetbootin kun godtar CD. Har du prøvd med Ubuntu eller Fedora?

Lenke til kommentar

DVD? Tror unetbootin kun godtar CD. Har du prøvd med Ubuntu eller Fedora?

Jeg har prøvd miniCD fra OpenSuse som er på 120MB med samme resultat. Skal prøve Kubuntu i morgen, men vil helst få OpenSuse til å fungere.

Lenke til kommentar

Jeg fikk bootet opp Kubuntu gjennom unetbootin, men den får ikke kontakt med ruteren min. Hvis jeg flytter kabelen til min bærbare PC så virker det fint.

Jeg mistenker at det var samme problem når jeg prøvde å installere opensuse gjennom Internett. Da fikk jeg timeout når den prøvde å hente IP adresse gjennom DHCP. Hva kan det skyldes?

Edit: Jeg fikk ordnet med installasjon av OpenSuse. Problemet med nettverket viste seg å være et problem med Get som låser fast til én PC.

Unetbootin fungerte fint den.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...