Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skal jeg klage på standpunktkarakter 10.trinn?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg fikk Karakterkortet får ikke så lenge siden og jeg må si jeg er misfornøyd med karakteren i norsk muntlig,norsk skriftlig og engelsk muntlig.

-I norsk muntlig fikk jeg karakter 4, men mener selv at jeg burde få karakter 5. Jeg fikk karakter 5 i prøvemuntlig og vært en del aktiv i timene, Læreren sa dessuten at prøve muntlig karakteren telte veldig når han skulle sette standpunktkaraket, men jeg fikk altså 4.

-I norsk skriftlig fikk jeg derimot 3, dette spurte jeg han om, og han sa at jeg fikk 3 på en heldagsprøve for 6mnd og det var denne han tok utgangspunkt i. Fra heldagsen og fram til nå har jeg ikke fått dårligere enn 4 på prøver og jeg synes det er urettferdig at han ikke tar med disse når han satte karakteren.

- I Engelsk muntlig fikk jeg karakter 5, men mener at jeg burde fått karakter 6. Vi har hatt en fremføring fram til nå og den fikk jeg 5 på, pga av at jeg var litt nervøs under fremføringen. Etter fremføringen sa han at jeg egentlig fortjente en 6 i engelsk og at jeg var en av de beste i klassen. Ikke det at karakter 5 er dårlig, men det som gjør meg forbanna er at ett par andre elever i klassen har fått 6 på kortet selvom jeg er bedre enn dem både i muntlig og skriftlig og har vært mye mer aktiv i timene.

Det ble litt langt og jeg beklager for evnt skrivefeil. ( er litt forbanna nå)

Men det jeg egentlig lurer på er om jeg burde klage på standpunktkarakteren i disse fagene, vil helst ikke få dårligere karaket ;)

Takker for svar:)

Endret av printable
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kommer inn på det du vil, så er det bare et styr å klage. Hvis du derimot skal inn et sted du trenger gode karakterer så ville jeg vurdert å klage. Men skal du inn på noe som krever 2 i snitt for å komme inn hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig...

Lenke til kommentar

Du må skrive separate klager for hvert fag. Du kan også godt argumentere med det at karakterene i fag skal gjenspeile din nåværende kompetanse, ikke kun baseres på 3'eren du fikk på en prøve for så og så lenge siden.

På muntlig karakter burde du hvertfall klage, fordi lærere flest sliter med for liten dokumentasjon over utvikling i disse fagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...