Munty Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Jeg har akkurat kjøpt et Casio Exilim EX-FH20 og jeg har lagt merke til at jeg kan velge mellom .JPEG eller RAW-biler. RAW-bildene tar mye mer plass men plass er ikke et problem. Hva burde jeg velge? Jeg vet ikke om denne posten er i riktig kategori så noen får rette på det om jeg tok feil. EDIT: skriveleif Endret 11. juni 2009 av Munty Lenke til kommentar
Kris Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Vet ikke om det går på kameraet ditt, men jeg pleier å ta i Fine (.jpeg) + RAW (.NEF). Da får jeg to like bilder, men en i jpeg og en i RAW. Hvis du ikke kan ta med begge bør du bruke .DNG. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Spørsmålet er om du etterbehandler bildene dine. Hvis du gjør det,står du mer fritt ved og bruke rawformat. Du kan justere hvitbalansen,eksponeringen og fargene er i separerte kanaler +++. Bruker du bildene rett fra kameraet er nok jpg enklere. Endret 10. juni 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Munty Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg tror jeg velger .DNG pga. fremtidig bruk av eventuelle biler i bildebehandlingsprogrammer. Men er det noen forskjell i kvaliteten synsmessig sett uten en omgang i noe bildebehandlingsprogrammer i forkant? Lenke til kommentar
Kris Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Ja, det er forskjeller. Et eksempel: .NEF .JPG Dette er et tilfeldig valgt bilde jeg hadde på kameraet. Men det er kanskje ikke like store forskjeller på ditt kamera. Du kan jo bare prøve deg fram Lenke til kommentar
Munty Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Jeg synes fargene ble mye tydligere på .jpg-bildet... Er det noe galt med meg eller...? EDIT: Og jeg ser at du har .NEF-bilder. jeg har .DNG. Noen forskjell? Fant akkurat ut at kameraet tar både et .DNG og et .JPEG-bilde hver gang jeg tar bilde. Noen spesiell grunn til det? Endret 11. juni 2009 av Munty Lenke til kommentar
Patience Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Man kan vel si det slik at et RAW-bilde er kun en råfil inneholdende kun informasjon om bildet, og hvor det er bakt inn en jpg-fil til forhåndsvisning. Men dette er ikke selve bildet. Bildet fra raw-filen får du ikke uten å ha brukt et bilderedigeringsprogram for RAW og lagrer det som jpg etterpå. Nå snakker jeg egentlig om ting jeg ikke har peiling på, men som har har fått høre. Så korriger meg gjerne... Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg tror jeg velger .DNG pga. fremtidig bruk av eventuelle biler i bildebehandlingsprogrammer. Men er det noen forskjell i kvaliteten synsmessig sett uten en omgang i noe bildebehandlingsprogrammer i forkant? Det går det egentlig ikke mulig å svare på da RAW filer må konverteres før det kan vises. I eksemplet til Kris ser du hvordan denne RAW konverteren vil vise bildet med Kris sin standardisntilling. Andre RAW konvertere vil gi andre resultat. Det er også vanlig å tilpasse end defaultinstilling i RAW konverteren til hva en selv foretrekker. Når ditt kamera lager et JPG bilde så forsvinner mye informasjon i prosesseringen. Vi som bruker RAW vil ha data direkte fra sensoren og ha kontroll over konverteringen. Det er altså mer informasjon i en RAW fil, det gir større muligheter i billedbehandlingen en med JPG. Skal du bruke RAW må du regne litt tid og innsats for å finne ut av programmer, innstillinger og arbeidsflyt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå