Gå til innhold

Foredrag for flerkulturell skoleklasse

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har muntlig eksamen i religion på fredag og skal i den sammenheng forberede et foredrag.

Situasjonen er tenkt slik at jeg skal holde et foredrag for en 1.klasse på videregående skole.

I denne klassen er der elever med muslimsk, buddhistisk og kristen bakgrunn. Der er også noen som har konfirmert seg borgerlig. Foredraget skal handle om hvilken informasjon de alle trenger om medelevenes religiøse bakgrunn og hvilke omsyn de må/bør ta.

Min foreløbig tenkte disposisjon:

Innledning:

- Kjapp presentasjon av mulige problemstillinger som er knyttet til religion (alt fra pizzakveld med en muslim til karikaturtegningene)

Hoveddel:

- Kort forklaring på hvorfor disse problemstillingene oppstår (generalisering, forhondsdømming, generelt mangel på informasjon)

- Debatt rundt hvordan disse problemene kan løses

- Hvilke hennsyn må taes i en slik klasse (klargjøring rundt daglige ritualer, mat som ikke kan spises osv...)

- Hva krevs av hver enkelt for at en slik klasse skal fungere

Avslutning:

- Oppsummering av hvilke hennsyn som må taes og noen få retningslinjer som kan være nyttige å ha i bakhodet i møte med fremmede religioner

Jeg har i alt maksimum 12min til disposisjon. Noe annet jeg burde legge til? Evt. noe jeg burde styre unna?

Takker for alle forslag! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for link. Den var nyttig :)

Jeg lurer litt på hvordan jeg skal formulere at innsyn i en religions virkelighetsoppfatning, menneskesyn, selvforståelse og etiske retningslinjer kan være nyttig i møte med en fremmed religion. Noen som har noen konkrete tips om hva jeg burde ha med? Spesielt virkelighetsoppfatning og selvforståelse viser seg å være vanskelige punkt.

Lenke til kommentar

En person som tror at Gud skapte jorda for 6000 år siden og mener at kvinner bør gå med skaut blant fremmede, har en ganske forskjellig virkelighetsoppfatning fra en som mener at Gud ikke finnes, og at alle kan kle seg som de vil. Osv.

Noen personer tror at det eksisterer synd og demoniske krefter, mens andre nekter helt for dette.

Lenke til kommentar

Det er unger det dreier seg om. Legg vekt på å behandle dem slik de selv ønsker, uten forbehold av noen art. Ment som en oppfordring til hvordan de kan være seg i mellom, men det hjelper sikkert hvis du ter deg likedann. De har nok allerede funnet noen løsninger på egenhånd, det kan du kanskje spørre om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...