Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skolen gjør oss til maskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vi er selfølglig glade at vi har en skole å gå til, men man kan ikke ungå å stille seg spørsmål som hvorfor ligger den norske skole lavt på internasjonale tester og hvorfor er det så mange elever som går ut av skolen?

 

det er så mangt de norske skolene burde ha gjort, men det det blri gjort så lite, etter 11 år selv har det blitt testet flere forskjellige "metoder" om du vil p å forbedre skolen, alt fra tap av friminutt til mer firmitutt og mindre/mere lekser

Lenke til kommentar
Dere er forbanna sutreunger hele gjengen. Jeg betaler dritmye skatt for å holde dere i skole. Ja skole er en rettighet, men fyfaen det er ikke alle som er så heldige som oss nordmenn.

Det er du som er en sutreunge, spør du meg. Du sutrer om at du betaler så ufattelig mye skatt for at vi skal gå på skole, som om det var på din velvilje at vi fikk utdannelse. Det blir som at jeg, som student, skal sutre over at skattepengene mine blir brukt på pensjonister; arbeidsledighetstrygd; barnehageplasser til småbarnsforeldre og alle andre ting som ikke angår meg. Hvis du føler at du betaler så ufattelig mye i skatt, i forhold til hva du får igjen, er det ingen som tvinger deg til å bo her.

 

Ja, det koster kanskje penger for samfunnet å betale for utdannelsen min nå - men når jeg er ferdig utdannet siv.ing. vil jeg tro at jeg kan bidra med et par kroner i skattekassen jeg òg.

 

Nå er heller ikke problemet at det er for lite penger i skolen, for det er det ikke. Mange land bruker langt mindre penger enn Norge på utdanning og skole, men hevder seg fortsatt bedre i internasjonale tester. Det er heller prioriteringene og måten pengene blir disponert som er problemet.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
2: Hva får deg til å tro at ingeniørutdannelsen i forsvaret er så mye bedre enn det norske skolesystemet?

 

Disiplin. Kjenner mange ingeniørstudenter på NTNU, og mange av dem sier at de skulle ønsket de heller valgte militær utdanning, fordi nivået på ingeniørstudiene er så dårlige, og mange mister interessen/motivasjonen helt.

 

Nå kjenner jeg også mange som har studert på NTNU. Man blir forresten sivilingeniør der. Dette er ikke det samme som ingeniør som man blir i militæret eller andre steder. Men jeg skal gi deg rett i at noen av mine venner ikke var de flittigste studentene, men dette gjaldt slettes ikke alle. Det var da mange motiverte og flittige folk der. Jeg har forøvrig aldr hørt noen gi uttrykk for at de heller skulle ha studert i militæret.

 

Ellers så er siv. ing.utdannelsen på NTNU mer omfattende enn en vanlig ingeniørutdannelse. I tillegg har NTNU langt mer ekspertise om et mye større fagmiljø enn det militæret kan tilby en motivert student.

 

I tillegg er en universitetsutdannelse lagt opp til at man i mye større grda skal jobbe selvstendig og stå på selv. Hvis man blir så distrahert av at andre ikke er så motiverte, så er det studentens eget problem.

 

Ellers så er vel heller problemet slik du beskriver det at det er studentene som det er noe galt med, ikke systemet. Universitetene gir mye frihet til studentene, slik bør det være og slik er det i alle land. Tross alt krever forskning initiativ og selvstendighet. Det lærer man ikke gjennom militær disiplin der man blir fortalt hva man skal gjøre.

Lenke til kommentar
Dere er forbanna sutreunger hele gjengen. Jeg betaler dritmye skatt for å holde dere i skole. Ja skole er en rettighet, men fyfaen det er ikke alle som er så heldige som oss nordmenn.

Det er du som er en sutreunge, spør du meg. Du sutrer om at du betaler så ufattelig mye skatt for at vi skal gå på skole, som om det var på din velvilje at vi fikk utdannelse. Det blir som at jeg, som student, skal sutre over at skattepengene mine blir brukt på pensjonister; arbeidsledighetstrygd; barnehageplasser til småbarnsforeldre og alle andre ting som ikke angår meg. Hvis du føler at du betaler så ufattelig mye i skatt, i forhold til hva du får igjen, er det ingen som tvinger deg til å bo her.

 

Ja, det koster kanskje penger for samfunnet å betale for utdannelsen min nå - men når jeg er ferdig utdannet siv.ing. vil jeg tro at jeg kan bidra med et par kroner i skattekassen jeg òg.

 

Nå er heller ikke problemet at det er for lite penger i skolen, for det er det ikke. Mange land bruker langt mindre penger enn Norge på utdanning og skole, men hevder seg fortsatt bedre i internasjonale tester. Det er heller prioriteringene og måten pengene blir disponert som er problemet.

Hehehe, bra du har selvtillit og tro på deg selv, kanskje du også realiserer det... Disse standariserte testene er i det store og det hele unøyaktige. Språkkunskaper for eksempel, hvert språk har i seg selv forskjellig gramatisk vanskelighet... Og for eksempel i Finnland samler de de beste elevene inn de rette klassene for så å gi testen til dem, da blir det ikke spesielt representativt, blir det?

 

Så tror nok ditt bilde av hvor god den norske skoler ER er litt feil, du ser litt for enkelt på saken.

 

Edit: Kan jo ikke norsk, skylder på det norske skoleverket

Endret av Bata
Lenke til kommentar
vi er selfølglig glade at vi har en skole å gå til, men man kan ikke ungå å stille seg spørsmål som hvorfor ligger den norske skole lavt på internasjonale tester og hvorfor er det så mange elever som går ut av skolen?

 

det er så mangt de norske skolene burde ha gjort, men det det blri gjort så lite, etter 11 år selv har det blitt testet flere forskjellige "metoder" om du vil p å forbedre skolen, alt fra tap av friminutt til mer firmitutt og mindre/mere lekser

 

Det er ikke sikkert hele problemet ligger i selve skolesystemet selv om jeg tror at skolesystemet kan forbedrees også, men rett og slett den gjennomsnitlige norske oppdragelsen av barn, jeg har intrykket av at norske barn på generell basis er mer bortkjemte enn det de er i mange andre land (som følge av at norge er et relativt rikt land), og langt mer udisiplinerte. Dette er selvsagt bare spekulasjoner fra min side og jeg sier ikke at det nødvendigvis er sånn, men bare en tanke.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

ja nettop.. det er grunnet til at du trenes opp til å "pugge" lekser om og om igjen til prøver slik at du gjør ting automatisk.. det handler ikke om hva du kan eller hva du kan lære... men om hvor godt du kan repetere det samme om og om igjen.. hadde skolesysteme fungert på en slik måte at de testa deg for det du hadde lært ville alle prøver vært overaskelses prøver uten noe pugging i det hele tatt..

 

jeg gadd aldri å pugge og fikk ræva karakterer... gg lol

Lenke til kommentar
ja nettop.. det er grunnet til at du trenes opp til å "pugge" lekser om og om igjen til prøver slik at du gjør ting automatisk.. det handler ikke om hva du kan eller hva du kan lære... men om hvor godt du kan repetere det samme om og om igjen.. hadde skolesysteme fungert på en slik måte at de testa deg for det du hadde lært ville alle prøver vært overaskelses prøver uten noe pugging i det hele tatt..

 

jeg gadd aldri å pugge og fikk ræva karakterer... gg lol

 

Jeg er enig i at mange av fagene på både ungdomskole og videregående skole bare er en bråte med pugging. Jeg gadd heller aldri å pugge og fikk ræva karakterer i mange fag utenom noen fag som fysikk og matte der jeg gjorde det bra, i de fagene jeg gjorde det bra i går det ikke på pugging men å forstå noe fra det fundamentale. Det er sånn man virkelig lærer noe og tilegner seg kunnskap.

 

Igjenn senere på universitet og annen høyere utdanning blir det litt anderledes. Jeg kan ikke snakke for alle linjene og typene av høyere utdanning, men kun den jeg selv går på, fysikk. Jeg har aldri sittet å lest i en bok og "pugget" før en eksamen på universitetet. Jeg forbereder meg selvsagt før eksamen, men på andre måter der en faktisk lærer noe. Setter opp problemstillinger, tenker, utleder formler og metoder istedenfor å pugge hvordan de ser ut, tegner opp figurer og forstår det intuitivt. Et ark med alle formlene får vi ha med oss på eksamen, fordi det ikke er non hensikt for fysikere å kaste vekk tid på å huske selve formlene når de står i en bok. Det en derimot typisk kan få spørsmål om er "grei ut om Faradays lov", eller "vis at denne formelen er en utledning av Newtons 2 lov". Her er selve formlene allerede skrevet opp på et ark du får udelt, og det er helt uinteressant om en husker de eller ikke, det som betyr noe er hvordan en forstår de og hvordan en kan forklare de, og anvende de i et praktisk tilfelle.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...