Gå til innhold

Skolen gjør oss til maskiner


Anbefalte innlegg

Jeg HATER ungdomsskolen jeg går på, og ikke på den vanlige fjortiss-måten med "ÅHH! Så mye lekser!"

Nei... Hele greia er så ufølsomt som det går an. Lærerne viser deg ikke oppmerksomhet som et enkelt individ, poenget er bare å gi oss mest mulig kunnskap, så vi kan tjene andre mennesker.

Jeg var nok og blir kanskje fortsatt sett på som en mønsterelev. Hvis man kommer med sine tanker og meninger i timene, så får man bare straks beskjed om at det ikke er pensum, og ikke er noe viktig for det vi holder på med.

I dagens skole har man ingen mulighet for å fremme sine egne meninger, men blir i stedet matet med andre personers meninger helt til du selv mener det er det rette.

 

Etter å ha skrevet og lest dette innlegget, innser jeg at jeg ikke vet hvor jeg vil med det... Men jeg poster det allikevel, i håp om at noen forstår hva jeg mener, og kan komme med innspill og PERSONLIGE MENINGER

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nåja. Har en venn som diskuterte væpnet revolusjon med sin høyrefridde samfunnsfaglærer på ungdomsskolen. Om du er missfornøyd med læreren din, anbefaler jeg deg å ta det opp med vedkommende, helst en annen lærer du har et fortrolig forhold til, som kan gi deg et råd eller to (eller kansje perspektiv på ting) slik at man kan komme til en ordning.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at skolen kan gjøre så mye med det. Ikke nok tid, for mange elever og for få lærere, alt for stort pensum og det beste svaret "pensum er alt du trenger å vite!". Hvorfor ikke gjøre noe med det selv?

 

Du vet kanskje om et bibliotek. Kom deg dit og les.

 

Helst ikke bare tegneserier og halvpornografiske kriminalromaner.

Lenke til kommentar

Du må dessverre finne deg andre fora enn skolen for denne type diskurs. Dagens situasjon til lærere er meget presset på bakgrunn av mangel på ledige lærere, derfor har de ikke tid til mer enn det pensumet tillater.

 

Men hvis du har subjektive preferanser og meninger som du ønsker å utvide, eller teste retorisk, så finnes det mange fora som du kan delta aktivt i etter skoletid. Samtidig bør du vite at det er visse begrensninger i forhold til kunnskapsnivå og fritt debatt på det nivået som du befinner deg. Når du, eller hvis du, en dag begynner på universitetet så er det mer åpent for kritiske spørsmål i forhold til pensum litteratur. Det er veldig få lærere på ungdoms- og videregående nivå som anser elever som voksen og belært nok til å kunne utfordre anerkjente teoretikere slik som Marx, Lock, Kant, Machiavelli, Hobbs, Popper, Weber osv.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Slenger meg på noen av de andre inleggene her. Ungdomskolen og videregående er et lite utvalg av den kunnskapen som noen har funnet ut er det mest nødvendige, dette er et penum som skal passe for alle og det skal være objektivt og generelt. Dersom du ikke får stimulert kunnskapstørsten eller føler du får gitt utspill for dine subjektive syn på saken, så er ikke ungdomskole og videregående stedet for det. Landet har bare ikke kapasitet til å skreddersy utdannelsen til hvert eneste individ i dette landet fra dag 1. Det må være noe generelt som passer alle. Heldigvis er det mange muligheter for deg senere og nå. Det er alltid lov å dra på biblotek eller bruke internett for å slukke sin kunskapstørst, du kan delta i en rekke debatter på internett og i det virkelige liv for å definere dine subjektive meninger. Og du kan senere ta høyere utdannelse ved universitetet der professorer og forelesere går både dypere inn på pensum, samtidig som du kan delta i kollokvier med dine medstudenter som har det samme målet, som gjerne leder til faglig debatt, ekstremt lærerikt.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Følte denne var passende:

 

 

 

 

OnT: I den norske skolen, ja i Norge generelt, blir ikke mønsterelever verdsatt. Det blir ikke gitt spesielle tilbud til elever som er mer begavede enn andre. Man skal ikke være smartere enn gjennomsnittet i Norge. Sport er noe annet, er man god i sport vil alle favorisere deg.

 

Og man skal ikke komme med tanker og personlige meninger på skolen, man skal følge pensum, som TS sier. Synes det er veldig ille. Men dette kommer jo litt an på læreren. Tror også det reflekteres mye mer over tanker og meninger på barneskolen.

Lenke til kommentar

Jeg mener at de flinkeste elevene burde få rom til å utvikle seg, og ikke bli dradd ned i søla av dumme elever. Hva er vitsen med at hjelpe dumme folk til å realfagskompetanse, når de aldri blir gode ingeniører eller leger uansett? De flinke elevene kan få toppjobber, og bli produktive mennesker, de svake havner i kassen på Rema og de svake som har karret seg til en 2-er på vgs. kan kanskje bli assisterende nestfruktdisksjef på Rema.

 

Er man flink elev i den norske skolen, blir man «hjelpelærer» for klassens svake, og man blir nærmest en byrde for læreren hvis man gjør ferdig oppgavene før tiden. Systemet burde vært mer likt det amerikanske, hvor man kan ta eksamener og hoppe til et høyere klassetrinn hvis man består, i stedet for janteholdningene i Norge, hvor: «alle skal med». Hva tjener man på at alle skal med? I alle andre land blir kunnskap verdsatt.

 

Det er noe vesentlig galt når Norge taper til fordel for langt fattigere land, som bruker mye mindre penger på utdanning, i internasjonale tester.

 

Jeg vet at det finnes tilbud for svake elever, som gårdsarbeid o.l. - men det finnes veldig lite, nærmest ingenting, for flinke elever!

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

det du sier er at man skal drite lang til pokker og vold med middels eleven og de dårlige elevene. man skal ekskludere dem fra den norske skolen og bare ta av seg de sterke. hm... minner meg veldig om nazisme...

 

jeg er en middels elev som opplever skolen min som veldig frustrerende, lærerene mine bryr seg mer om de gode elevene. det er de gode elevene som stjeler lærerens tid, jeg har opplevd gang på gang at jeg har sittet i 3 kvarter på å få hjelp mens læreren bare hjelper de gode elevene selv om de ikke trenger hjelp.

 

så dette er din skole, dette er hva du mener skal være realitet? min yrkes plan er å gå inn i forsvaret og ta en 3 årig ingeniør utdannelse siden her kan jeg komme meg bort fra den norske skolesystem som destruerer ikke bare gode elever, men middels og under eleven.

Lenke til kommentar

Forklar? Det at jeg ønsker et bedre skolesystem, med mer fokus på kunnskap enn at «alle skal være med», gjør meg til en nasjonalsosialist?

 

Jeg sier ikke at man skal bruke alle andre enn 6-er kandidater til levende agn for haifiske eller noe slikt, men det blir feil at gode elever skal bli holdt igjen av dårlige elever. Hvis man blir ferdig med oppgavene før timen i den norske skolen, får man ikke mer krevende oppgaver eller ros, men man får nærmest kjeft og beskjed om å tegne eller hjelpe sidemannen. Helt bak mål.

 

Hvis en elev regner seg gjennom hele kapittelet i boken, ville jeg heller kopiert opp noen oppgaver fra et annet mer krevende læreverk (f.eks. fra et høyere trinn), enn å be ham tegne i boken. Det er jo ganske vanlig at svakere elever får lærebøker fra lavere trinn, så hvorfor går det ikke begge veier?

 

Nei, jeg virkelig ikke poenget med å bruke masse tid og krefter på å lære teoretisk matematikk til strykkandidater, når det går utover andre flinkere elever. Klarer man ikke å lære matematikken på videregående uten å spørre læreren om hver minste ting, vil man heller ikke klare det på universitetet, og ikke i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

desverre er skolesystemet bygd opp slik at alle skal inn i den samme likhets kverna, (håper høyre kommer til makten og fikser dette) en skole jeg ser for meg er en skole tilpasset for alle 3 elev nivåer der alle for dem undervisningen som er tilpasset hver enkelts behov. men jeg skal ikke legge skjul på at jeg byr meg mer om middels og under elevene enn de øvrige

Lenke til kommentar
det du sier er at man skal drite lang til pokker og vold med middels eleven og de dårlige elevene. man skal ekskludere dem fra den norske skolen og bare ta av seg de sterke. hm... minner meg veldig om nazisme...

 

jeg er en middels elev som opplever skolen min som veldig frustrerende, lærerene mine bryr seg mer om de gode elevene. det er de gode elevene som stjeler lærerens tid, jeg har opplevd gang på gang at jeg har sittet i 3 kvarter på å få hjelp mens læreren bare hjelper de gode elevene selv om de ikke trenger hjelp.

 

så dette er din skole, dette er hva du mener skal være realitet? min yrkes plan er å gå inn i forsvaret og ta en 3 årig ingeniør utdannelse siden her kan jeg komme meg bort fra den norske skolesystem som destruerer ikke bare gode elever, men middels og under eleven.

To ting:

1: http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum

2: Hva får deg til å tro at ingeniørutdannelsen i forsvaret er så mye bedre enn det norske skolesystemet?

Lenke til kommentar

det er fordi jeg er lei av den norske skole, jeg skal ta opp to fag som privatist og jeg skal ta utskreven befalkurs før jeg prøver å komme meg inn på krigskolens høyskole.

 

jeg har ikke de beste karakterene så det jeg vil satse på er å vise mine andre sterke sider. jeg har i den tro at å komme seg inn vil bli bein tøft, psykisk og fysisk, det jeg alerede holder på med 1 år før jeg skal inn i første gangstjenesten er å prøve å forberede meg fysisk. derimot psykisk kan jeg ikke si noe om, eneste er at jeg håper jeg ikke knekker

Lenke til kommentar
2: Hva får deg til å tro at ingeniørutdannelsen i forsvaret er så mye bedre enn det norske skolesystemet?

 

Disiplin. Kjenner mange ingeniørstudenter på NTNU, og mange av dem sier at de skulle ønsket de heller valgte militær utdanning, fordi nivået på ingeniørstudiene er så dårlige, og mange mister interessen/motivasjonen helt.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt de samme tankene i flere år selv. Jeg er en over gjennomsnittlig elev om jeg ønsker, men jeg går fryktelig fort skolelei når jeg gjennom hele skolesystemet tvinges til å gjenlære ting jeg allerede kan. Og det gjerne flere ganger for at resten av klassen skal forstå det. Det fokuseres altfor mye på å dra med elever som ikke vil lære. Spesielt dumt er det på videregående nivå, da de er der av egen fri vilje og allikevel ikke vil lære.

 

Det norske skolesystemet er for dårlig, rett og slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...