Gå til innhold

Tips til 40"+ TV til under 10 000,- for bruk med PC til film

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg vurderer å kjøpe meg en TV å henge på veggen for filmtitting, musikkstyring samt litt sofasurfing.

Her er mine krav:

-Apparatet skal kun brukes som monitor mot PC med HDMI eller spillkonsoll med komponent og ikke mot en TV-mottaker eller et annet analogt SD-signal.

-Film er hovedbruksområdet hvor jeg er veldig kritisk til kvalitet etter å ha brukt CRT-monitorer frem til i fjor høst og jeg har enda ikke sett en LCD-skjerm for PC som ikke stinker til det bruksområdet.

-Av størrelse vil jeg ha så stor skjerm som mulig innenfor pris- og kvalitetsrammene jeg har satt, men 40" er absolutt minste jeg kan tenke meg.

-Når det gjelder prisklasse er maks jeg kan tenke meg å bruke maks omtrent 11 000,-, men det er ingen ulempe dersom det perfekte apparatet for meg koster ~6000,-, jeg vil altså ikke betale ekstra for features jeg ikke vil bruke.

-Skjermen må ha 1920x1080 oppløsning og minst to HDMI-innganger. Komponent-inngang er en fordel men ikke et krav.

Her er sakene som ikke er viktige:

-Strømbruk er ikke et issue.

-Høytalere er ikke prioritert, det er faktisk en fordel dersom den har små høytalere som hverken tar rammeplass eller øker dybden.

-Tunertype er helt uinteressant.

Jeg bør også legge til at det ikke er et problem for meg å vente en måned eller to dersom det vil gi meg nye modeller å velge mellom eller dersom store prisfall på dagens modeller er forventet. Eller dersom teknologien tilgjengelig i august er overlegent dagens. (innen min prisklasse)

------

Når det kommer til merke har ikke det noe å si, men siden Samsung er største produsent av paneler og gjerne bruker de nyeste panelene selv (afaik) har jeg sett på deres utvalg. Dersom jeg har forstått det rett er det Samsungs A6-, A7- og A8-serier som er interessante for meg hvor alle har 40" og A6/A8 har 46" i min prisklasse.

Slik jeg har forstått det er A6 de normale gode (bla. 100Hz) skjermene, A7 gode skjermer med USB og annet nettverksfunksjonalitet og A8 gode skjermer i tynn utgave. Stemmer dette? Hva er forskjellen mellom A- og B-modellene?

Hva er forskjellen på LE40A616, LE40A656 og LE40A676?

LE40B620, LE40B650 og LE40B651?

LE40A856 og LE40A866?

LE46A676 og LE46A686?

For det er Samsungs modeller pluss den tynne 46" LE46A856 som lander innenfor min prisgrense.

Hvilke apparater syntes dere passer best for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var den mest beskrivende førsteposten jeg har sett på lenge. Her snakker vi kresen :) ...

Om du ikke har sett mange LCD-TVer kommer du til å bli positivt overrasket over filmkvaliteten kontra PC-skjermer. Sortnivå er en helt annen verden, og det gir en mye bedre dybde i bildet.

Så og si alle TVer i dag har komponentinngang.

Det du skriver om A6, A7 og A8 stemmer i grove trekk. A8 er noe bedre enn A6. A7 finnes også i LED variant (A786/A796) som overgår både A6 og A8. Det er kun A8 og A9 som har DLNA (nettverksfunksjonalitet).

Forskjellene mellon A616, A656, A676 og A686 ligger i design og intern digitaldekoder. Enkelte kan også være gråimport.

A-modellene er fjordårets modeller, mens B-modellene er fra 2009.

De beste (aktuelle) TVene blir B6 modellene. 40" ligger på rett i underkant av 9.000,- mens 46" havner rett over budsjettet ditt (11.500,-).

Når det er sakt er det nok ikke så stor forskjell mellom A og B modellene til brukesområdene du skisserer, så det er absulutt penger å spare på å kjøpe utgående modell. A6 ble jo "årets TV" for 2008 i de fleste testmagasiner.

Les HDTVtest sin review av B6, der gjennomgås også forskjellene fra A6.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Takk for svar chrlod.

Det spesielle er at under to timer etter at jeg skrev den posten i går var jeg på vei inn innkjørselen da en nabo kom kjørende med en LE46A856. :)

Så i morgen skal jeg ta en titt på den hos han og se om det er noe å ta vare på. Jeg skal lese lenken din og se om B er noe for meg. Jeg skal tross alt ha apparatet i et par år, så det er lite vits å spare på det siste hundrelappene.

Så da vet jeg at det blir enten billigste A6 eller A8, og i morgen skal jeg se på min nabos apparat om jeg skal betale ekstra for å få den tynne eller ikke.

Dette gitt at det er Samsung jeg ender opp med!

Jeg er enda åpen for alternative merker dersom noen har gode tips der.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg tør å gå for en plasma. Panelet vil sannsynligvis ta over som musikkspiller og får nok sine timer daglig med statisk bilde.

Har plasma store bildekvalitetsmessige fordeler som gjør det verd å gå for en slik over en LCD i samme prisklasse?

Lenke til kommentar

Den mest vesentlige forskjellen mellom A6 og B6 er det nye 100hz mulighetene til Samsung. På årets modeller har de investert mye penger i et helt nytt interpoleringssystem som gjør det mulig å sette opp et bilde som ikke er preget av de artefaktene vi forbinder med 100hz i dag.

Eksempelvis har de fleste produsenter en evne til å overdrive ”smooth motion” slik at filmer i større grad ser ut som de er skutt på et videokamera fremfor et skikkelig filmkamera. For de mer avanserte ser bildet ganske enkelt interlaced ut fremfor progressivt.

På B6 kan du justere dette mer eller mindre trinnløst slik at du kan redusere smooth motion uten å måtte skru av 100hz funksjonen, noe som i de fleste tilfeller vil frembringe hakking og doble bilder på en lcd skjerm.

Panasonic G10 er en meget bra tv som gir svært gode bilder til en billig penge. Skjermen har mer eller mindre null input lag og skulle i så måte tiltrekke en og annen hardcore gamer der ute. Det økte lysutbytte til Neo PDP panelet gjør at skjermen nærmer seg de skarpe bildene lcd entusiaster er så glad i.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt om jeg tør å gå for en plasma. Panelet vil sannsynligvis ta over som musikkspiller og får nok sine timer daglig med statisk bilde.

Har plasma store bildekvalitetsmessige fordeler som gjør det verd å gå for en slik over en LCD i samme prisklasse?

Det er ikke noe særlig input-lag, og de har jo ofte litt bedre sortnivå, og kanskje farger. Jeg er usikker på hvor stort innbrenningsproblemet faktisk er i praksis, men jeg skjønner bekymringen. Kanskje det største problemet er at så mange av de har så veldig blanke skjermer.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser forresten at Netshop har LE46B650 på ukens tilbud til 11500,- fra 13000,-. Å ofre 8-seriens tynnhet (som du uansett vanskelig får utnyttet så lenge kontaktene peker bakover, jeg tok en titt på naboens LE46A856 i går) og A-seriens 1000,- lavere pris tror jeg kan være verd det.

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=124107

Mitt største problem nå er å finne et TV-møbel som ser bra ut og som ikke koster differansen opp til en LED-TV, for det kan lett friste meg til å heller sitte på gulvet. :)

Lenke til kommentar

Jeg landet akkurat en bestilling på ukens tilbud på Netshop med LE46B650 til 11500,- samt et TV-bord. Jeg ville helst ha dette TV-bordet, men med ubekreftet leveringsdato gikk ikke det.

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=124107

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=122313

Jeg kjøpte også en Asrock NetTop ION 330 som skal kobles opp mot monitoren:

http://multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10570996

En takk går ut til alle som har svart, det er til tider vanskelig å komme inn i et marked som dette hvor situasjonen kan endre seg kraftig fra kvartal til kvartal.

Lenke til kommentar

Etter en halvtime koblet til i 1920x1080 med HDMI:

-TV-en er ukalibrert, men sortfarger er slik det er på alle andre LCD-enheter jeg har sett.. grått.

-Kontrasten er veldig god, veldig mye bedre enn min PC-LCD til 14 000,-

-100Hz er bare tull. Ting ser veldig unormalt ut med denne egenskapen aktivert. En av årets (B) modells egenskaper er forskjellige modus med 100Hz, jeg skal nå prøve ut "smooth".

Lenke til kommentar

Det er noen som fremdeles sverger til CRT som spillskjerm på grunn av den lave "lagen". På flatskjermer kan den bli så stor at det rett og slett blir merkbart når du spiller. FPS spill og særlig hvis du onlinespill kan redusere din treffsikkerhet ganske mye hvis lagen er tilstrekkelig.

Dette varierer mye fra skjerm til skjerm og fra merke til merke. Hvis du er på jakt etter en spillskjerm så må du bare sette ekstra fokus på dette. Samsung har en del lag på sine toppmodeller. Dette reduseres selvsagt når du setter skjermen til Game Mode, men det er ikke alltid dette er nok.

Lenke til kommentar
Jeg kan begynne med Tekken5 og ta et par runder Team Fortress 2 etter hvert. Open Arena kan jeg prøve med en gang.

Bava: Jeg har en 19" Samsung Syncmaster 959nf med Diamondtron bilderør, så jeg vet hvordan både sortfarge, kontraster og lav latency skal være.

Hehe... Jeg spilte lenge på en Loewe Aventos 32" og den gjorde en meget god jobb, men det blir ikke HD:).

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Interessant, gi også gjerne tilbakelmelding om hvordan spilling fungerer kontra en CRT, er laggen plagsom osv.

Jeg fikk akkurat en PM hvor svar på dette ble etterspurt.

Det jeg kan si er at til film er skjermen ganske så flott til å være LCD. Med det mener jeg at sortfarger er ganske så mørke i mørke scener samtidig som at fargedynamikken er ganske så stor og pen i lyse scener. I kombinasjoner av disse viser den dynamiske kontrasten seg og sortfarger blir grå og lite pene, men slike scener er heller untaket enn regelen.

Til spill har jeg gamet litt FFXII på PS2 og GoW2, Street Fighter IV, GTA 4, CoD 4 og noe annet på 360. Det jeg kan si er at skjermen har aldri vært problemet når jeg spiller, den holder mye mer følge enn selve spillmaskinen som mye raskere viser forskjellen til PC. Det eneste av disse spillene som krever noe særlig av skjerm (pga. trege bevegelser med stikke i FPS-spill) er Stree Fighter, men da det har «tegneseriegrafikk» greier jeg heller ikke her merke noen som helst problemer med skjermen.

Men før 20:00 i dag skal jeg ned på Spaceworld og kjøpe Tekken 6 som vil bli den virkelige testen før jeg får installert et skikkelig OS på HTPC-maskinen som i dag bare kjører XBMC-live.

Med et skikkelig OS kan jeg teste Open Arena og slikt som jeg nevner lengre oppe hvor det blir mye lettere å se om det er latency. Før det må jeg bare finne hvilket OS som passer for meg. Jeg har vært gjennom Ubuntu Moblin-Remix, Ubuntu Netbook-Remix, Ubuntu MID-edition og i dag vil jeg dersom jeg får tid prøve Xubuntu eller Ubuntu Server med Xfce/LXDE.

Lenke til kommentar

Her er første tilbakemeldinger med Tekken:

Skjermen klarer ikke følge helt med de raske bevegelsene og det er lett å se at det «mangler» bevegelser, men det er ingen synlig ghosting eller tilsvarende. I morgen skal jeg prøve å sette skjermen i 100 Hz og gaming mode som sikkert er en del bedre. Jeg skal også se om den HDMI-porten som heter HDMI/DVI er bedre å ha 360-en tilkoblet.

Her er forresten hva jeg mener om Tekken 6:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14635057

Lenke til kommentar
Skjermen klarer ikke følge helt med de raske bevegelsene og det er lett å se at det «mangler» bevegelser, men det er ingen synlig ghosting eller tilsvarende. I morgen skal jeg prøve å sette skjermen i 100 Hz og gaming mode som sikkert er en del bedre. Jeg skal også se om den HDMI-porten som heter HDMI/DVI er bedre å ha 360-en tilkoblet.

Takk for feedback. Veldig interessert i høre om gaming-mode!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...