Gå til innhold

Trekke penger fra BSU


Rubex

Anbefalte innlegg

Hei

 

Dersom jeg tømmer BSU kontoen min, må jeg da betale restskatt for alle årene jeg har fått 3000,- tilgode på skatten?

 

Er det mulig å bare trekke en viss sum fra BSU, og fortsette å spare senere? Hvordan blir det med en evt. tilbaketaling av skatt da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der må du høre med din bank. Det varierer litt. I teorien så bryter du avtalevilkår ved å ha en slik konto og det kan ha litt forskjellige konsekvenser avhengig fra bank til bank. Noen vil da gjør den om til sparekonto og du mister alt det BSU innebærer. Andre vil kreve at du setter inn beløpet igjen før året er slutt.

 

Det beste er at du ringer og hører med din bank. De er de eneste som kan svare skikkelig på det. Eventuelt så står det kanskje på nettsidene deres.

Lenke til kommentar

hvis du har satt in 20,000 i år, og tar ut 20,001 kroner, så bryter du BSU avtalen og må dermed betale tilbake skattefordelen du har fått opp igjennom årene. Du vil også i alle banker jeg har lest vilkårene til miste retten til førstehjemslån.

Å bryte BSU er noe jeg virkelig ikke vil anbefale deg å gjøre.

Lenke til kommentar
hvis du har satt in 20,000 i år, og tar ut 20,001 kroner, så bryter du BSU avtalen og må dermed betale tilbake skattefordelen du har fått opp igjennom årene.

 

Ikke nødvendigvis.

 

Setter du inn 20.000 i BSU hos skandiabanken (eller andre banker med renteoppgjør hver mnd). Kan du fint ta ut 20.000 + opptjent rente innenfor samme år, uten at avtalen brytes.

 

Tømmer du derimot BSU kontoen bryter du avtalen.

Lenke til kommentar
hvis du har satt in 20,000 i år, og tar ut 20,001 kroner, så bryter du BSU avtalen og må dermed betale tilbake skattefordelen du har fått opp igjennom årene.

 

Ikke nødvendigvis.

 

Setter du inn 20.000 i BSU hos skandiabanken (eller andre banker med renteoppgjør hver mnd). Kan du fint ta ut 20.000 + opptjent rente innenfor samme år, uten at avtalen brytes.

 

Tømmer du derimot BSU kontoen bryter du avtalen.

 

Dette stemmer ikke. Man kan kun ta ut innskuddet, ikke rentene. Tar du ut mer enn innskudd man har foretatt inneværende år brytes BSU-avtalen og kontoen blir sperret for videre innskudd, og benyttes pengene på annet enn boligformål må også skattelette man har mottatt tilbakebetales.

(riktignok, renter som påløper etter man er 33 kan man fritt disponere, men altså ikke renter som påløper før den tid).

Lenke til kommentar
Du vil også i alle banker jeg har lest vilkårene til miste retten til førstehjemslån.

 

Akkurat dette er jo en helt verdiløs ting å miste, men resten av punktene dine er relevante.

alt er relativt, det finnes endel som har behov for det, 100% finansiering + startlån, dvs til hvitevarer etc, at 100% så og si ikke gies ut om dagen er en annen sak, men det kan forandre seg før en kunde skal ha bolig og løse inn BSU, så jeg ville ikke avskrevet det totalt.

 

Tilbakebetaling av skattelette er det kjedeligste etter min mening.

Lenke til kommentar
alt er relativt, det finnes endel som har behov for det, 100% finansiering + startlån, dvs til hvitevarer etc, at 100% så og si ikke gies ut om dagen er en annen sak, men det kan forandre seg før en kunde skal ha bolig og løse inn BSU, så jeg ville ikke avskrevet det totalt.

 

Joda, jeg mener bare at man ikke må falle for det som egentlig ligner mest på en PR jippo og tro at hvem som helst kan spasere inn døren hos banken og være garantert 100% finansiering osv. Alle varsomhets- og lønnsomhets-krav banken stiller ved utlån av penger opphører ikke bare fordi noen har klart å sette inn noen tusen på en BSU konto.

 

I reklameringen for slike program brukes gjerne ord som "Du kan søke lån INNTIL 100%". Det opereres også med et begrep de kaller "lånerett", noe som strengt tatt bare betyr at du har rett til å få et lånetilbud på minst 1 krone. Alle disse tingene er egentlig ikke noe mer enn hva en vanlig person kan oppnå ved å spasere inn i en tilfeldig bank og be om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...