Gå til innhold

2592x1944 - Hvor stort (cm) og type utprint?

Anbefalte innlegg

Hei

Har et bilde som er 2592x1944px stort, mest sansynelig tatt med et olympus E-1 (?), som jeg veldig gjerne skulle ha fått hengt opp på veggen.

Det første jeg lurer på er hvor stort kan man få en utprint på uten at det blir uskarpt eller stygt. Ifølge filen så er det 21x16cm stort, men er dette maks av hva man kan printe ut på uten å få veldig forringelse av kvalitet/skarphet?

For det andre lurer jeg på hva slags forskjellige typer print man kan få. Har allerede noen utprints på papir fra www.deviantart.com som er "blanke"/"glatte", men for dette bildet ønsker jeg kanskje noe litt mer matt. Men er ikke sikker på hva forskjellene på mattprint, lerretsprint og andre typer utprint er. Noen som kunne hjelpe meg her? Ull, nylon, papir? (Hjelp!)

Takker så meget!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, filen er i 300dpi, er ikke det noe jeg burde ha hvis jeg vil ha OK utprint, typ se fint ut fra halvannen meter avstand? Eventuelt senke til 200dpi kanskje? Har Photoshop tilgjengelig som jeg vet kan resample, men lite ønskelig fra mitt hold egentlig.

Noen som kunne hjelpe til med hva slags utskriftstype jeg burde gå for? Forklare litt forskjeller? Vil nok ikke ha "glatt"/"blank" overflate, men lerret høres litt vel grovt ut?

Lenke til kommentar

Jeg ville nok kontaktet et print firma. Type Allcopy eller noen "mindre" butikker.

Disse vil kunne hjelpe deg i å vise eksempler på materialer og forskjeller på oppløsning (dpi) ved print

150dpi mener jeg bør holde for lerret, da dette er grovt fra før.

300dpi på glanset papir vil være en fordel!

Lenke til kommentar

Hmm, ok. Tenkte å ta turen ned til JP imorra og høre om de hadde noe greier man kunne seg forskjellen på. JP's fotolerret så jeg fikk god kritikk, men litt usikker om det passer til bildet. Har tenkt litt og egentlig funnet ut at 21cm for lengste lengden egentlig er ganske lite, skulle gjerne hatt det typ 1m for lengste, men det blir vel litt drøyt for resampling.

Noen som har erfaring med JP's bestilling for fotolerret ifh til hva dere tenker om mine ønsker?

Takker for hjelp folkens!

Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå at du tar bildet i 30x40cm, og evt. har passepartout utenpå for å kunne ha en større ramme. Det gir en veldig fin effekt, som gjerne er penere å se på enn større bilde rett i ramme. Bildet vil bli helt greit, men resample gjerne opp slik at du får 300dpi likevel, da kan du ha kontroll på hvilken metode som anvendes.

Skriver du ut på lerret kan du strekke deg til 45x60 også, da lerretet uansett ikke har detaljgjengivelse for de fineste detaljene.

Lenke til kommentar

Med en betraktningsavstand på hele 1,5 meter kan du tillate deg å skrive ut ganske stort. Det er kun hvis man går nært for å granske detaljer at man bør ha 300 dpi uten resampling.

K-ryeng har gode forslag. Bruk f.eks 45x60 ramme, og en utskrift som gir plass til ca 5-7 cm passepartout på alle kanter. Bildet bør uansett resamples opp til 300dpi på en god måte.

Det er en plugin til Photoshop som heter Genuine Fractals. Den gjør oppsampling særdeles bra. Den kan selvsagt ikke trylle fram detaljer som ikke er der, men den gjør likevel at de typiske firkantene forsvinner og blir pent å se på. Se eksempler i lenken. Ditt bilde er 5 Megapixel. Genuine fractals foreslår at 4 Mp bilder kan skrives ut i opptil 18x23 cm uten skalering og 60x80 cm med moderat (4x) skalering og inntil 112x168 cm med kraftig (8x) skalering ved hjelp av deres plugin. Poenget er ikke at du bør skrive ut stort, men at pluginen fungerer meget bra til å skalere.

Pluginen koster en del, men de har en gratis 30 dagers fullt funksjonabel demo som jeg tror er uten vannmerke eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Ok, tenker jeg prøver meg med 40x60cm e.l. med passepartout for å få følelsen av at det blir litt større. Har gått igjennom bildet og har liten lyst til å resample.

Kommer nok også til å gå for mattprint, da jeg har forstått at lerret ikke gir like bra detaljgjengivelse. Er litt stilige detaljer jeg gjerne vil ha med.

Bildet er allerede i 300dpi så det trenger jeg ikke tenke på. Men får vel teste ut resampling og se ann kvaliteten. Har JP en ok mattprint om noen vet? Og er det en rimlig rammemaker som kan lage en ramme og passepartout for meg i Oslo området? Han oppi gata her tar typ 1500 kr for et 30x60cm bilde.

Takker igjen!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner du er skeptisk til resampling, men vil likevel anbefale deg å prøve det ved hjelp av Genuine Fractals.

Hvis du ikke resampler så er 300dpi kun 300dpi i 21,9 * 16,5 cm størrelse. Hvis du øker avstandene (tommer) uten å samtidig øke antall punkter (dots) så vil det bli færre dots per inch = dpi).

Du kan sikkert få svar på en del spørsmål rundt dpi ved å lese denne guiden:

Oppløsning - hva er det egentlig?

Lenke til kommentar
Ok, tenker jeg prøver meg med 40x60cm e.l. med passepartout for å få følelsen av at det blir litt større. Har gått igjennom bildet og har liten lyst til å resample.

Kommer nok også til å gå for mattprint, da jeg har forstått at lerret ikke gir like bra detaljgjengivelse. Er litt stilige detaljer jeg gjerne vil ha med.

Bildet er allerede i 300dpi så det trenger jeg ikke tenke på.

Bildet ditt er ikke i 300 dpi før det er på papir, og for å få det i 300dpi i 45x60cm er du nødt til å ha 7087x5315 piksler - det må resamples for å oppnå det. Det holder i massevis å resample bildet i Photoshop med vanlig bikubisk ekstrapolering, bildet vil som sagt bli helt greit i den størrelsen, særlig dersom det printes på lerret. På litt avstand vil det også se veldig bra ut - men går du nært innpå vil det selvfølgelig virke litt diffust. Det er enkelt og greit ikke til å komme bort fra.
Lenke til kommentar

Hmm ok. Skjønner at det ikke er så mye mulighet rundt resampling, så skal teste det. Men er Genuine Fractals mye bedre enn Photoshop sin bikubiske? Har Photoshop tilgjengelig alt, men skal sjekke ut prøveversjon av Genuine Fractals hvis de har noen.

Synd bildet ikke ble tatt med et litt nyere kamera, hadde vært kjekt med litt ekstra piksler :)

Takker for hjelpen alle

Lenke til kommentar

Genuine Fractals sin resampling skal være betydelig bedre enn Photoshop sin innebygde bikubiske. (Ellers så hadde nok ingen giddet å kjøpe pluginen ;) ) Prøveversjonen har full funksjonalitet og varer 30 dager. Absolutt verd et forsøk.

Hvis du vil gå litt vitenskapelig til verks så kan du prøve å sammenligne resultatet med Photoshop sin bikubiske og originalbildet. Hvis det f.eks er 10 personer i bildet ditt så kan du klippe ut ett av hodene, bruke de tre metodene og skrive de ut ganske stort på en vanlig skriver. Gjerne alle 3 bildene på samme arket. Da får du et godt (framprovosert) eksempel på hvordan resamplingen påvirker kvaliteten. Når ditt vitenskapelige forsøk er over så konkluderer du med den beste metoden og bruker den samme metoden på hele bildet før du skriver det ut hos f.eks JapanPhoto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...