Gå til innhold

hvordan fungerer 5d og 50 f/1.4 sammen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter nå spent på min nyeste anskaffelse innen fotoverdenen; min "nye" (nemlig litt brukt) canon 5d. Men det jeg lurer på er om min 50 millimeter blir for trangt på "alt-mulig-fotografering". Eller synes dere at denne kombinasjonen fungerer til det meste. Da tenker jeg på f.eks. natur (både litt landskap og detaljer), ulike portrett, men også som det "faste" objektivet som står på kameraet under reise eller konfirmasjon og bryllup. Kombinasjonen mellom 50mm og min 400d, synes jeg blir for snevert i forhold til å dekke det meste, men gjør fullformat og den videre synsvinkelen en mye bedre jobb?

Selvfølgelig kan gjøre mine egne erfaringer, da posten har gjort sine plikter med å bringe kameraet til meg, men er rett og slett for spent til å vente.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv Sigma 30mm f1.4 til min 450D, som tilsvarer 48mm på fullformat. Et veldig kjekt normalobjektiv, men i enkelte tilfeller innendørs føler jeg det kanskje blir en liten tanke for trangt. Det er som regel lettere å gå fremover enn bakover innendørs :)

Vurderer virkelig å bytte det ut med Canon EF 28mm f1.8 USM (tilsv 45mm). Hadde jeg hatt ubegrenset med penger ville nok valget derimot vært 24mm f1.4L (tilsv 38,5mm).

Du har vel kanskje ikke veldig mange (ingen?) alternativer mellom 35mm og 50mm på fullformat. 35mm f2 blir jo da alternativet hvis budsjettet er begrenset. Men det blir kanskje litt _for_ vidt?

Sett 18-55mm'en din på 22mm og 31mm og se hva du trives best med :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

Har testet brennviddene på min 400d, men den lange erfaringer har jeg dessverre ikke fått. Og det var nettopp den erfaringen jeg lurte på om noen ville fortelle om. Hører at du synes 30mm på crop-kamera kan føles litt trangt inne. Men blir det også for vidt som portrettobjektiv og for trangt for natur/landskaps-bilder? Altså vil 50mm min falle mellom to stoler på min 5d?

Lenke til kommentar

28mm f1.8 og 50mm f1.4 må jo være en utsøkt, og ikke minst rimelig kombinasjon til 5D. Dersom du er avhengig av såpass lyssterke objektiver til både vidvinkel og normal altså. 35mm og 50mm blir kanskje litt nærme hverandre hvis intensjonen er å dekke vid til normal med to fastobjektiver.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Lappen fra posten om at jeg kunne komme å hente pakken kom i dag, men pga. tidspunkt på døgnet og åpningstider, kunne jeg dessverre ikke hente den i dag. Men gleder meg alikevel som den verste ungen av de alle..

Jeg har også fått bekreftet at 50f/1.4 er et bra objektiv til 5d'en, men som jeg har spurt før; synes dere av 50mm på fullformat er for vidt for portrett og for trangt for landskap/natur?

Lenke til kommentar
synes dere av 50mm på fullformat er for vidt for portrett og for trangt for landskap/natur?
Nei, men det vil selvfølgelig ikke fungere til alle portrettbilder eller alle landskapsbilder. Du vil ikke få de overveldende vidvinkelbildene - naturlig nok - og du får heller ikke plukket de samme fine detaljene som med et teleobjektiv, men 50mm har absolutt sin misjon også til disse kategoriene. Det handler om å være kreativ og se etter motiver som egner seg :-)
Lenke til kommentar

Jeg har tatt mange portrettbilder med 50mm på fullformat ihvertfall. Må bare gå litt nærmere for å få samme utstnitt som 50mm på crop. Funker også fint til natur, sålenge du ikke mener landskap der det -stort sett- blir brukt vidvinkel.

Lenke til kommentar
Jeg har også fått bekreftet at 50f/1.4 er et bra objektiv til 5d'en, men som jeg har spurt før; synes dere av 50mm på fullformat er for vidt for portrett og for trangt for landskap/natur?

Du må ganske nærme for å få portrett-utsnitt med 50mm'ern din. Men det funker helt greit. (Har 25mm på fourthirds, så EFL er identisk). Til landskap&natur er det litt verre, en zoom kommer til sin rett når man er ute og går og går og går og uansett ikke klarer å konstruere en fin komposisjon med riktig utsnitt utifra der du fysisk kan komme til med 50mm'ern din.

Men for all del, det er bare fint for kreativiten å innføre noen begrensninger av og til. Se gjerne De 5 Bendspænd av Lars von Trier. :)

Lenke til kommentar

Da jeg var i Frankrike i fjor høst (Fotomesse, Visa pour l'Image i Perpignan) lånte jeg meg et 5D og en 50/1.2L fra Canon to-tre dager.

Det var en udelt glede, og med tanke på brennvidden savnet jeg aldri noe videre, ei heller noe trangere. Til portretter kunne det kanskje vært lengre, men nå tar jeg for det første ganske få helt tette trynebilder, for det andre er det i mine øyne en helt okei brennvidde til dette formålet også.

Men smaken er som baken. :)

Du kan jo vurdere å kjøpe en gammel, brukt manuellfokus 50/1.8 fra Nikon eller Olympus og en billig adapter fra ebay, så kan du prøve om du liker 50mm på fullformat for en billig penge. :)

Lenke til kommentar

Hei,

Det ble 5D på deg, ja... :yes:

Er du i gang med 50mm enda?

Jeg fikk tips om 50mm 1.4-en her på forumet til 5D-en min.

Noen nevnte mangel på fisheye-effekt, og jeg vil også legge til mangel på makro. ;) Ikke så godt egnet til å ta bilder av blomster på nært hold om man er opptatt av det.

Men den er så lyssterk at den "lager" lys. Bra egenskap for portretter, så da får jeg heller egle meg inn på "modellene"... ;) Ikke alltid like lett å mestre DOF-en, men det er halve moroa.

Og beina bra nok som kompensasjon for zoomen for meg. Normalzoomen har knapt vært på huset etter at jeg fikk 50mm, og vidvinkelzoomen solgte jeg for å kjøpe makro i stedet.

Kort sagt: som glad amatør, er jeg veldig fornøyd med både allsidigheten og de særegne egenskapene til kombinasjonen 5D og 50mm 1.4.

Lenke til kommentar
Noen nevnte mangel på fisheye-effekt, og jeg vil også legge til mangel på makro. Ikke så godt egnet til å ta bilder av blomster på nært hold om man er opptatt av det.

En mellomring eller to, og vips, så har du bedre makromuligheter.

Lenke til kommentar

5d'en kom i posten for ikke mange dagene sidene. Erfaringene har dessverre ikke blitt alt for mange, men ser, som dere sier, at 50mm på fullformat egentlig er en veldig ideel brennvidde. Den passer til det meste, verken for vidt eller for trangt, til sitt bruk riktignok. Faktisk er også landskapsfotografering fullt mulig, noe som faktisk overrasker meg.

Nei, da må jeg nesten stikke, fortsette å feile med mitt nye hus, helt til jeg lykkes. ;)

Lenke til kommentar

5d'en kom i posten for ikke mange dagene sidene. Erfaringene har dessverre ikke blitt alt for mange, men ser, som dere sier, at 50mm på fullformat egentlig er en veldig ideel brennvidde. Den passer til det meste, verken for vidt eller for trangt, til sitt bruk riktignok. Faktisk er også landskapsfotografering fullt mulig, noe som faktisk overrasker meg.

Nei, da må jeg nesten stikke, fortsette å feile med mitt nye hus, helt til jeg lykkes. ;)

Gratulerer med nytt kamra!

50mm er super på fullformat. Det fungerte fint for meg i over 20 år med film og 55mm f/1,7

Lenke til kommentar
Gratulerer med nytt kamra!

50mm er super på fullformat. Det fungerte fint for meg i over 20 år med film og 55mm f/1,7

Tusen takk! Ja, jeg tror jeg kommer til å få mye glede ut av den kombinasjonen. :)

Endret av heggstad
Lenke til kommentar
Tusen takk! Ja, jeg tror jeg kommer til å få mye glede ut av den kombinasjonen. :)

Kan du være så snill å fortelle litt om erfaring med den kombinasjonen når du har fått brukt den en stund?

Jeg vurderer den samme kombinasjonen selv :) Eventuelt med 50 1.8II jeg har fra før :)

Lenke til kommentar

Jada, jeg kan kan sikkert fortelle det om en stund, for har, som du sikkert skjønner, ikke bygd opp all verden av erfaring. Men litt har jeg fått, og til nå tror jeg nok at det må være det mest ideelle fast-objektivet (i den "lave" prisklassen) til 5d. Portrett og lignende har jeg enda ikke prøvd meg på, men kan tenke meg at det også går fint an, bare at en må gå en del nærmere for å få disse hode-bildene. Dermed kan jeg gjerne annbefale deg kombinasjonen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...