Gå til innhold

Et enkelt bevis på evolusjon?

Anbefalte innlegg

Den rådende teorien angående visdommstenner er at mennesker hadde større kjever på et tidligere tidspunkt enn det de fleste av oss har nå. Allikevel får vi samme antall tenner noe som skapfer problemer for enkelte. De større kjevene kompanserte for vanskeligheter med å fordøye cellulosen i celleveggen til planter. Når har dietten vår endret seg og vi er ikke lenger avhengig av å tygge større mender ubehandlet planteføde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Freke: saklig, modent, lærerikt

Godt du lærte noe. Jeg kan desverre ikke si det samme om din post. Oppramsing av hva som står i bibelen (en oppdiktet bok) kan aldri regnes som lærerikt. Man kan heller ikke benytte bibelen som et oppslagsverk hva historiske fakta angår. For eksempel tyder alt på at jødene aldri utvandret fra Egypt. Det er, i motsetning til hva du hevder, aldri funnet noen spor etter et folk på vandring fra Egypt til Israel.

Det er ingen tegn på noen global oversvømmelse. Ingen. Det har ikke vært et hav som svevde rundt jorden. Slett ikke. Men nå foregriper jeg begivenhetenes gang. Du må jo selv få anledning til å la være å fremlegge bevis.

Lenke til kommentar
Jeg er overbevist om at det er bibelens Gud som var denne skaperen basert på egne erfaringer. Jeg taler selv i tunger, og opplever daglige bønnesvar.

Det er jo fint at Gud er villig til å ta arbeidet med å endre sin store, altomfattende plan bare fordi du ber ham om det. Jeg skal ikke argumentere mot det, men kan du kanskje svare meg på et enkelt spørsmål: Hvorfor ser vi fra tid til annen at Gud helbreder folk med diverse sykdommer, men aldri noen med amputerte lemmer? Hvorfor har vi ikke hørt om et eneste tilfelle der en amputert arm har vokst ut igjen? Vi må anta at det eksisterer troende med amputerte armer, så er det ikke en smule urettferdig at en så stor folkegruppe er fullstendig ekskludert fra å ta del i Guds helbredende kraft? Gud er jo som kjent allmektig og rettferdig, så hvorfor hjelper han dem aldri?

Jeg ser at profetier går i oppfyllelse, og for dem som lurte: bibelen er en av de mest, om ikke det mest pålitelige historiske dokumentet gjennom tidene. Og hver gang forskere tror de har funnet feil i bibelen, er det blitt bevist riktig likevel.

...

Og informasjonen i bibelen, spesielt Lukas som pøser på med informasjon, er 100% nøyaktig. Hvem som var konge på den tiden, hvilke byer som var hvor og hva de het, hvem som bodde der, henrettelser osv.

I Mark 7:31 leser vi hvordan Jesus gikk gjennom Sidon på sin vei fra Tyrus til Galilea-sjøen. Det var sikkert en fin tur, men Sidon ligger faktisk i helt motsatt retning. :)

Et annet eksempel. Vi vet at Kvirinius, landshøvding i Syria, i år 6 (noen kilder sier år 4) skal ha gjennomført en folketelling som omfattet de romerske provinsene i Syria og Judea. Dette minner veldig om det vi kjenner fra juleevangeliet, men de historiske fakta er mildt sagt avvikende. For det første hadde denne folketellingen ingenting med keiser Augustus å gjøre, og for det andre var den overhodet ikke verdensomspennende, selv ikke om man velger å være så liberal i sine definisjoner at ”verden” oppfattes som ”alle områder under romersk kontroll”.

Dette høres kanskje ut som pirking på uvesentlige detaljer, men når vi i tillegg oppdager at kong Herodes, som ifølge Matt 2:1-12 skal ha henvist de tre vise menn til Betlehem da de lette etter den nyfødte Jesus, hadde vært død i 10 år da folketellingen fant sted, så blir det straks verre å forsvare Bibelens historiske korrekthet.

Vi har alle de samme bevisene. Tenk på det: vi har de samme stjernene, samme fossilene, samme dyr og plantene. Forskjellen er hvordan vi tolker disse bevisene.

Forskjellen er at noen av oss kontinuerlig leter etter flere bevis slik at vi kan forbedre våre tolkninger, mens andre koker sammen et eventyr om en usynlig mann som sitter og bestemmer hvordan alt skal være, og slår seg så til ro med den "tolkningen" for all evighet.

Lenke til kommentar

ID-freaks:

Det er fantastisk at kristendommen nok en gang står i veien for vitenskapen. Dette er nøyaktig det samme som skjedde i middelalderen, og det førte til at vi mistet 4-600 år med vitenskapelige fremskritt!

Hvis du vil tro på gud og benekte evolusjon er det greit nok, men ikke faen om du og dine skal få ha noe med skole og samfunn å gjøre. Om mulig blir vi nødt til å fjerne dere helt fra samfunnet for å sikre at verden får utvikle seg slik den skal.

Forbanna reaksjonære religiøse sofister!

Lenke til kommentar
- Denne "vannkappen" er en ganske anerkjent teori skal dere se. Ikke et hav i den form man ser havet rundt oss, men som vanndamp. Selv i dag er det mye vanndamp over oss, som fortsatt har samme funksjon - beskytte oss mot kortbølgestråling.

Du må gjerne henvise til forskningen bak denne påstanden.

Og du svarte ikke på spørsmålet mitt:

Hva om vi kan vise at det ikke er mulig?

Det går alltid an å sette spørsmålstegn ved ting, uansett. Hvis det kom fram helt tydelige bevis (fysikk-lover etc.) så hadde jeg definitivt lagt den teorien til side.

Blant annet er det funnet rester etter hester, vogner og mennesker i en forhøyning under rødehavet, noe som stemmer perfekt med historien om når Gud delte rødehavet slik at israelittene kunne gå tørrskodd over, men vannet brøt sammen idet den egyptiske hær kom etter dem, og de ble begravd levende i vannet.

Dette er direkte feil. Men siden du kommer med påstanden så får du komme med bevisene også.

http://www.messianic-literary.com/chariots.htm

http://www.arkdiscovery.com/red_sea_crossing.htm

- Adam ble skapt samtidig med dyrene. 6. dag. Det er ingenting som tyder på noe annet.

Har du lest kap.2?

Der skapes Adam, så dyrene.

Stemmer ikke med kap.1.

Jo, de skapes på samme dag i 2. kapittel også. Sitter og leser her akkurat nå jeg. Rekkefølge: Adam, dyr, Eva

Arkeologiske funn som styrker/bekrefter bibelens troverdighet: http://www.christiananswers.net/archaeology/home.html

Inneholder:

- På hvilke måter har arkeologien bekreftet bibelen?

- Er det kilder utenom bibelen som bekrefter bibelske hendelser?

- Har gravene til bibelske personer blitt funnet?

- Har statuer/bygninger osv. nevnt i bibelen blitt funnet?

- Har edens hage blitt funnet?

- Har noen egentlig sett/funnet Noahs ark?

- Bevis for floden (at hele verden var dekket med vann)

- Er det bevis for babels tårn?

- Israelitter i Egypt - hvilke beviser er det?

++

Andre spørsmål som ikke angår arkeologi:

http://www.christiananswers.net/creation/m...atastrophe.html

Lenke til kommentar
Freke: saklig, modent, lærerikt

Godt du lærte noe. Jeg kan desverre ikke si det samme om din post. Oppramsing av hva som står i bibelen (en oppdiktet bok) kan aldri regnes som lærerikt. Man kan heller ikke benytte bibelen som et oppslagsverk hva historiske fakta angår. For eksempel tyder alt på at jødene aldri utvandret fra Egypt. Det er, i motsetning til hva du hevder, aldri funnet noen spor etter et folk på vandring fra Egypt til Israel.

Det er ingen tegn på noen global oversvømmelse. Ingen. Det har ikke vært et hav som svevde rundt jorden. Slett ikke. Men nå foregriper jeg begivenhetenes gang. Du må jo selv få anledning til å la være å fremlegge bevis.

:o

Fra og med nå vil jeg ikke engang ta meg tid til å lese dine innlegg, for det har total mangel på seriøsitet. Ingen spor på global oversvømmelse? Hvor er du fra? *retorisk*

BTW: Husk at arkeologiske funn som bekrefter bibelske historier som f.eks Noahs ark, utvandring fra egypt osv. får lite publisitet. En grunn til det.

Endret av Mattmatthi
Lenke til kommentar

La oss ikke begynne å prøve å motbevise bibelen, det har folk prøvd å gjøre i 2000 år, så det har blitt god tid til å kope opp unnskyldninger.

Vi snakker om evolusjon!

Motbevis heller det om dere kan ;)

Edit: Jeg vil dog gjerne høre mer om disse arkeologiske bevisene ;) Hvor er arken? Show me the ark!!

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
:o

Fra og med nå vil jeg ikke engang ta meg tid til å lese dine innlegg, for det har total mangel på seriøsitet. Ingen spor på global oversvømmelse? Hvor er du fra? *retorisk*

BTW: Husk at arkeologiske funn som bekrefter bibelske historier som f.eks Noahs ark, utvandring fra egypt osv. får lite publisitet. En grunn til det.

Korrekt. Ingen tegn på noen global oversvømmelse. Ikke så rart, da en global oversvømmelse er en bibelsk fiktiv hendelse.

Ja det er en meget god grunn til at man ikke legger frem bevis for noen jødisk utvandring fra Egypt. Grunnen er at slike beviser ikke finnes. Jødene var neppe i Egypt. Grunnen til at man ikke legger frem beviser for noen noas ark er at en slik ark aldri har eksistert, annet enn som en skrøne i bibelen. Det er en god grunn til at vi ikke får se beviser for en skaper. Grunnen er at en skaper ikke har eksistert.

Lenke til kommentar
Det går alltid an å sette spørsmålstegn ved ting, uansett. Hvis det kom fram helt tydelige bevis (fysikk-lover etc.) så hadde jeg definitivt lagt den teorien til side.

Til dels enig, men det fins de tilfeller der noe er helt klart umulig. Dette er en av de tilfellene.

Les her for mer. Går engelsk bra?

http://www.talkorigins.org/faqs/canopy.html

http://www.talkorigins.org/indexcc/CH/CH310.html

http://www.talkorigins.org/indexcc/CH/CH311.html

http://www.talkorigins.org/indexcc/CH/CH401.html

Blant annet er det funnet rester etter hester, vogner og mennesker i en forhøyning under rødehavet, noe som stemmer perfekt med historien om når Gud delte rødehavet slik at israelittene kunne gå tørrskodd over, men vannet brøt sammen idet den egyptiske hær kom etter dem, og de ble begravd levende i vannet.

Et hjul?

Det er da ikke mer enn man må kunne forvente å finne ved land som brukte hest og kjerre?

Og det er ikke Rødehavet de er påstått å ha krysset, men Sivsjøen. Det er en feil i oversettelsen, så da må man heller lete der. Dette er velkjent.

Jo, de skapes på samme dag i 2. kapittel også. Sitter og leser her akkurat nå jeg. Rekkefølge: Adam, dyr, Eva

1.mos. 1.24-25:

"Og Gud sa: Jorden la fremgå levende vesener, hvert efter sitt slag, fe, kryp og ville dyr, hvert efter sitt slag! Og det blev så. Og Gud gjorde de ville dyr, hvert efter sitt slag, og feet efter sitt slag og alt jordens kryp, hvert efter sitt slag. Og Gud så at det var godt."

Adam før dyrene her?

Arkeologiske funn som styrker/bekrefter bibelens troverdighet:

http://www.christiananswers.net/archaeology/home.html

Jeg var kreasjonist for under et år siden, og kjenner meg igjen i deg.

Mange ting jeg trodde jeg visste, var ikke slik jeg trodde, og jeg var ikke ærlig med meg selv når det gjaldt håndtering av beviser.

Jeg avviste automatisk alt som motsa min tro, og aksepterte automatisk alt som støttet min tro.

Gjør du det samme?

Jeg klippet og limte fra kreasjonistnettsider, uten å sjekke om det de sa virkelig stemte. Det stemte med troen min, og det var nok. Men å først ha konklusjonen og så bedømme bevisene ut fra det er en dårlig måte å finne sannhet på. Du er interessert i hva som er sannhet, ikke sant? Om det du tror på er feil, har du lyst til å finne det ut?

Lenke til kommentar

Njah... Jeg tror jødene var i egypt. Ikke hele folkeslaget selvsagt, men det var en GOD del jøder rundt omkring i de tidene, og å tro at ikke NOEN jøder ble tatt som slaver av Egypt (noe som skjedde hele tiden) er bare dumt.

Men den historien har nok blitt til fem høns i god tid før GT ble skrevet.

Lenke til kommentar
Njah... Jeg tror jødene var i egypt. Ikke hele folkeslaget selvsagt

Men det er det bibelen hevder. Og deretter at de vandret (hele folket). Om så hadde vært tilfelle, ville man funnet ting som tydet på et helt folk på vandring. At det kan ha vært en og annen jøde som slave, i Egypt så vel som andre steder, hever vel ingen øyenbryn. Men som sagt, det er ikke det bibelen og Matti hevder. De sier hele røkla var i Egypt, og siden utvandret. Did not happen.

Lenke til kommentar
- Denne "vannkappen" er en ganske anerkjent teori skal dere se. Ikke et hav i den form man ser havet rundt oss, men som vanndamp. Selv i dag er det mye vanndamp over oss, som fortsatt har samme funksjon - beskytte oss mot kortbølgestråling.

Du må gjerne henvise til forskningen bak denne påstanden.

Og du svarte ikke på spørsmålet mitt:

Hva om vi kan vise at det ikke er mulig?

Ja, slike mengder vann i bane rundt Jorden hadde totalt blokkert sollyset ute, og gjort at det ikke var levelig på Jorden. Det er tydelige fysikk-beviser, siden lys ikke kan trenge særlig langt gjennom vann. Og det hadde nok vært i isform i bane rundt Jorden.

Og du kan godt svare på mitt spørsmål om hvorfor du tror at Jorden bare er 6000 år gammel, da det virkelig er noe som helt tydelig går imot alt vi vet om verden og fysikkens lover. Det samme gjelder forøvrig en verdensomspennende flod, uansett om en driter i hvor vannet kom fra. Hvordan ble for eksempel Grand Canyon til? Nei, et par dager med ekstremvær holder ikke, det hadde ikke skapt de samme resultatene, det er helt 100% sikkert.

Lenke til kommentar
Hvorfor gå så langt som til USA? Vi har massevis av geologi i Norge som beviser at jorden er eldre enn 6000 år.

Det handler vel ikke så mye om beviser for kreasjonistene, men om å akseptere bevisene.

Om man har funnet svaret på forhånd er det lett å avfeie beviser som ugyldige, selv om man ikke kan si hvorfor de er ugyldige.

Se bare på Answers in Genesis (kjent kreasjonistside) sin trosbekjennelse, slik den står på nettsiden deres:

"By definition, no apparent, perceived, or claimed evidence in any field, including history and chronology, can be valid if it contradicts the Scriptural record."

Blir som en dommer som har bestemt seg for at tiltalte er skyldig før saken starter.

Rettferdig? Langt derifra.

Risikerer man å gjøre feil. Ingen tvil.

Lenke til kommentar

Til dels enig, men det fins de tilfeller der noe er helt klart umulig. Dette er en av de tilfellene.

Les her for mer. Går engelsk bra?

http://www.talkorigins.org/faqs/canopy.html

http://www.talkorigins.org/indexcc/CH/CH310.html

http://www.talkorigins.org/indexcc/CH/CH311.html

http://www.talkorigins.org/indexcc/CH/CH401.html

Det er 2 grunner til at jeg syntes dette forslaget på motbevisning ikke holder mål. Hvis jeg forstod det riktig, så tenkte han at alt dette vannet var i atmosfæren (?) Men dette laget omringet jorda - altså på utsiden. Men en ting jeg glemte å forklare - dette 2. "havet" som omringet jorda var ikke den eneste kilden til vannet som oversvømmet jorda. 1. Mosebok 7, 11: "I det året da Noah fylte 600 år, den syttende dagen i den andre måneden, brøt alle kilder fra det store havdypet fram, og himmelens luker åpnet seg."

Et hjul?

Det er da ikke mer enn man må kunne forvente å finne ved land som brukte hest og kjerre?

Og det er ikke Rødehavet de er påstått å ha krysset, men Sivsjøen. Det er en feil i oversettelsen, så da må man heller lete der. Dette er velkjent.

Beklager, sivsjøen selvfølgelig. Tenkte litt engelsk.

1.mos. 1.24-25:

"Og Gud sa: Jorden la fremgå levende vesener, hvert efter sitt slag, fe, kryp og ville dyr, hvert efter sitt slag! Og det blev så. Og Gud gjorde de ville dyr, hvert efter sitt slag, og feet efter sitt slag og alt jordens kryp, hvert efter sitt slag. Og Gud så at det var godt."

Adam før dyrene her?

Hehe, ser det nå. Merkelig. Akkurat det har jeg ikke noe svar på faktisk. Men jeg la merke til en ting. I 1. kapittel skrives det "la oss skape mennesker", mens i kapittel 2 skrives det "Og Gud formet mannen".

Men, helt ærlig - finner ikke helt ut av det. Men det har jo egentlig ikke noe å si for meg hva som kom først.

Arkeologiske funn som styrker/bekrefter bibelens troverdighet:

http://www.christiananswers.net/archaeology/home.html

Jeg var kreasjonist for under et år siden, og kjenner meg igjen i deg.

Mange ting jeg trodde jeg visste, var ikke slik jeg trodde, og jeg var ikke ærlig med meg selv når det gjaldt håndtering av beviser.

Jeg avviste automatisk alt som motsa min tro, og aksepterte automatisk alt som støttet min tro.

Gjør du det samme?

Jeg klippet og limte fra kreasjonistnettsider, uten å sjekke om det de sa virkelig stemte. Det stemte med troen min, og det var nok. Men å først ha konklusjonen og så bedømme bevisene ut fra det er en dårlig måte å finne sannhet på. Du er interessert i hva som er sannhet, ikke sant? Om det du tror på er feil, har du lyst til å finne det ut?

Begrepet "kreasjonist" tenkte jeg aldri over før jeg joinet denne tråden, og de første kreasjonistnettstedene jeg har vært inne på var i går. Jeg er en disippel, kristen, jesusetterfølger, kall det hva du vil, som tror på det bibelen sier. Jeg er en person som innser at jeg er en synder, og som har lagt mitt liv i hender til en som vil bære det for meg - Jesus. Mitt liv er ikke basert på masse teorier, men på ham. Kreasjonismen er bare navnet på en lære som jeg nettopp oppdaget at jeg finner masse til felles med. Selv om jeg ikke kommer til å plutselig trekke mitt liv ut av hendene på ham, og konvertere til evolusjonismen, så syntes jeg det er interessant å vite hva andre tenker, og jeg syntes det er ufattelig gøy å diskutere med folk som tenker annerledes enn meg, så lenge det ikke ender opp som en krangel.

Lenke til kommentar

Klarer ikke å fri meg fra:

Rekkefølge: Adam, dyr, Eva

Syntes jeg hører det...

"Dekk fido, dekk!!!". "Fordømte skrittsnuser, stå å gjø slik når en mann skal ha seg..." Adam ser seg rundt og får øye på....:"Og du Eva, hvem har sagt at du skal stå i noe annet en hundestillingen??". "Høh, ikke engang mannens beste venn, hva er det hun tror egentlig?" :lol:

Håper du er gift mattmatthi, for den kvinnen vil aldri gå med på å ligge i hunde kurven mens hunden ligger i sengen... :D

Beklager, men for meg som er opplært til å se på kvinner og menn som likestilte individer blir denne fremstillingen utrolig morsom.... :blush: Beklager avsporingen, men jeg fikk meg en god latter og ingen ble skadet...

Slik jeg ser dette handler det for Mattmatthi om å se litt på andre beviser enn de som er fremstillet på kristne hjemmesider. Beklager å måtte si det, men det blir som om jeg KUN skulle bruke stoff på hjemmesidene til vegeterianer klubben for å gjøre meg opp en mening om kjøtt.....

Ser at du linker kun til sider som allerede har tatt en stilling til dette og det blir feil, beklager! De har allerede gjort opp sin agenda for hva de tror på og hvis dette er mer enn nok for deg er det helt greit, men da stpopper også denne diskusjonen her, for da er det ikke noen vits i å ta den et skritt lenger, for da vil du ikke se på bevisene slik du hevder, kun kneble enhver videre diskusjon.

Legg merke til at alle vi som aksepterer evolusjon med letthet går inn og leser i linkene du linker til uten å føle oss det miste truet av det og har det aldri slått deg hvorfor vi kan gjøre det mens de fleste kreasjonister fornekter alt som har med utenomkristelig info å gjøre? Du sier du er nysgjerrig og gjerne vil se bevis, men vil du egentlig det? Jeg mener, ærlig og oppriktig? Jeg tviler, for jeg har sett dette før, men vær så snill å gjør den tvilen til skamme, vil du det? Vil du se på hva disse linkene sier deg med et åpent hjerte og ikke med en fastlåst agenda? Ikke bare avfeie dem som tull selv om de sier i mot det du tror på? Klarer du det? For det er HER den store forskjellen ligger, for vi har hatt ti talls kreasjonister og det som gikk som en rød tråd i mellom alt for dem alle sammen var vegringen de hadde mot å lese og godta noe som det ikke sto "kristent" foran og det er synd, for selv blinde høns finner korn fra tid til annen vet du...

Så jeg gidder ikke å argumentere med deg her, jeg bare ber deg pent om å faktisk lese de linkene du får fra de andre her inne, det vil du tjene på....

:)

En sannheter finnes på de mest forunderlige steder, så prøv da vel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...