Gå til innhold

Et enkelt bevis på evolusjon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg har vist at dine forsøk på å omdefinere ord i ordboka ikke fungerer. 

total

(totalt) total a1 (av lat. totus 'hel') hel (I), fullstendig

http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=totalt+&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

Kilden din sier også "totalt sett sett under ett", dvs at total kan bety helheten eller summen på godt norsk. Merk også at T2L ikke opprinnelig er definert på norsk, og at en norsk oversettelse må sees i lys av orginaldefinisjonen og hva som menes der.

Ser vi på engelsk så kan total bety mange ting; Bla kan det bety "the total amount; sum; aggregate". Dersom du mener at en bestemt tolkning av total skal legges til grunn må du kunne argumentere hvorfor din tolkning er den korrekte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Svarte er mer jordnære, reflekterte

Ment alvorlig, så tror jeg ikke at den hvite mann hadde eksistert om evolusjon var sant, for de er så dumme. Svarte, er langt mer oppegående og ville ha erstattet oss for lenge siden.

a

albert-einstein.jpg

25-marie-curie.jpg

20-john-stuart-mill.jpg

14-nikola-tesla.jpg

Svarte er mer jordnære, reflekterte. Bedre rytme osv.

Lenke til kommentar

"termodynamikkens andre lov og definisjonen av isolerte systemer sier"

Gjør du? Referer fra T2L da? Vi diskuterer T2L, og hva T2L sier. Ikke hva du, og en bøtte andre folk sier.

"Fyll vann i en beholder og legg det i fryseren. Hva skjer med entropien i vannet når det fryser til is? Jo, den MINKER. "

Nei, IS ekspanderer, og lokket vil presses opp/av. Går ikke det vil hele gryta gå til H****. Bare prøv. Det er en grunn til rør osv sprekker om vinteren.

Nei, nå tror jeg du blander entropi og volum. At volumet øker medfører da ikke at entropien øker.
Entropi er avhendig av volum etter hva jeg har lært.

Og eg benytter anledningen til å spørre. Et et system som endrer volum et isolert system. Videre er da universet et isolert system.

Lenke til kommentar

Så hvis du har vann på 4 grader så øker entropien enten det blir varmere eller kaldere?

Og eg benytter anledningen til å spørre. Et et system som endrer volum et isolert system. Videre er da universet et isolert system.

Jeg kan ikke se å finne den definisjonen av et isolert system. Hvor har du dette fra?

Uansett er systemet som endrer volum, men med energigjennomstrømning er ikke et isolert system etter andre definisjoner av T2L

Lenke til kommentar

Så hvis du har vann på 4 grader så øker entropien enten det blir varmere eller kaldere?

Entropien blir ikke nødvendigvis større, men den blir enten større eller mindre. Den er ikke i ekvilibrium. For å endre volum til et system må du enten tilføre eller ta energi fra systemet, og systemet er da ikke isolert etter T2L.

Edit: Om dette fungerer til å beskrive universet i sin helhet er forøvrig uvisst.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Entropien blir ikke nødvendigvis større, men den blir enten større eller mindre. Den er ikke i ekvilibrium. For å endre volum til et system må du enten tilføre eller ta energi fra systemet, og systemet er da ikke isolert etter T2L.

Edit: Om dette fungerer til å beskrive universet i sin helhet er forøvrig uvisst.

Fra min side var dette et retorisk spørsmål til Ribo som framsatte påstanden om at man har økende entropi ved økende volum.

Lenke til kommentar

Litt rar debatt ang. entropi egentlig, men mine tanker er at ved et økende volum vs entropi, så vil enten:

- Avstanden mellom atomene bli større = økende entropi

- Avstanden mellom atomene være den samme = ikke ett lukket system, da noe må tilføres "systemet"

Men jeg har tatt meg en øl, så mulig jeg ser dette litt opp-ned :p

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fra min side var dette et retorisk spørsmål til Ribo som framsatte påstanden om at man har økende entropi ved økende volum.

Kan ikke set at jeg har påstått at den øker, les opprinnelig post en gang til.

Det er år og dag siden dette var pensum, men bshagen har kontroll ;)

Endret av Ribo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei :)

Beskrive hvorfor universet må være isolert mener du? Hvor skulle universet vi befinner oss i utveksle energi til/fra da? (noe utenfor det som eksisterer altså). Jeg tror på en designer, siden alle beviser peker dit, men folk flest her inne tror at ingenting skapte alt, og evolusjonen er fritatt for fysiske lover som T2L bare er en av.

Nei, det jeg ikke skjønner er hvorfor jorden må være et isolert system bare fordi univetset er det?

Fordi jorden befinner seg innenfor dette isolerte univers. T2L beskriver hva som skjer innenfor noe isolert (universet).

At T2L beskriver hva som skjer i isolerte systemer er vi alle enige om.

Vi antar også her i debatten at universet er et isolert system - der er vi også enige.

Men du feiler fullstendig på å forklare meg hvorfor jorden må være et isolert system bare fordi den befinner seg i universet (som vi antar er isolert)

For å sitere det jeg spurte om, og som jeg tror du prøvde å svare på

det jeg ikke skjønner er hvorfor jorden må være et isolert system bare fordi univetset er det?

Det er ingen ting i T2L som sier noe slikt - i så fall må du vise meg deg.

Termodynamikkens andre hovedsetning sier at entropien S aldri kan minke for noen spontan prosess. Dermed er det umulig å redusere entropien til et isolert system — det vil si et system som ikke kan utveksle energi eller materie med omverdenen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Termodynamikkens_andre_hovedsetning

Universet er isolert, dermed gjelder T2L for jorden som er innenfor dette isolerte universe. (umulig å redusere entropien til et isolert system). Så det er det alt i T2L går ut på.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har vist at dine forsøk på å omdefinere ord i ordboka ikke fungerer. 

total

(totalt) total a1 (av lat. totus 'hel') hel (I), fullstendig

http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=totalt+&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

Kilden din sier også "totalt sett sett under ett", dvs at total kan bety helheten eller summen på godt norsk. Merk også at T2L ikke opprinnelig er definert på norsk, og at en norsk oversettelse må sees i lys av orginaldefinisjonen og hva som menes der.

Ser vi på engelsk så kan total bety mange ting; Bla kan det bety "the total amount; sum; aggregate". Dersom du mener at en bestemt tolkning av total skal legges til grunn må du kunne argumentere hvorfor din tolkning er den korrekte.

Så totalt og helheten,,, men ikke for jorden, den er plutselig utenfor universet og ikke en del av totalen og helheten lengre?. Det er ikke meg men dere som forsøker å omdefinere ord og meninger.

Lenke til kommentar

"termodynamikkens andre lov og definisjonen av isolerte systemer sier"

Gjør du? Referer fra T2L da? Vi diskuterer T2L, og hva T2L sier. Ikke hva du, og en bøtte andre folk sier.

"Fyll vann i en beholder og legg det i fryseren. Hva skjer med entropien i vannet når det fryser til is? Jo, den MINKER. "

Nei, IS ekspanderer, og lokket vil presses opp/av. Går ikke det vil hele gryta gå til H****. Bare prøv. Det er en grunn til rør osv sprekker om vinteren.

Nei, nå tror jeg du blander entropi og volum. At volumet øker medfører da ikke at entropien øker.

Jaha, hvor gikk du i lære da? Det var såpass nytt at jeg aldri har hørt den unnskyldningen før? (dokumentasjon er flotte greier)

Om noe endrer volum, forandrer ikke det faktum at det er isolert. Tilførsel av energi/masse endrer det til Ikke-isolert. 

Lenke til kommentar

Det er to ultimate sannheter her.

1: T2L gjelder kun for isolerte systemer, altså "systemer" hvor energi ikke går inn eller ut. Derfor må (for argumentasjonens skyld) universets entropi øke.

2: Jorden mottar energi, så den er ikke isolert, og derfor kan entropien minke.

Hvordan kan begge disse være sant? Jo, så lenge universets entropi øker, kan entropien til jorden (som er en bitteliten del av universet) gå ned. Og herfra stammer fornektelsen din om betydningen av ordet total....

Du fornekter at dette er sant. Så lenge universet er isolert, må entropi øke overalt, det er jo ditt argument. Hver eneste prosess i universet må øke, alltid, overalt. Som er feil, og enda viktigere, ekstremt lett å motbevise. Setter du is i frysen, eller noe som helst, minker entropien.

Eller enda lettere: du tar feil.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Jaha, hvor gikk du i lære da? Det var såpass nytt at jeg aldri har hørt den unnskyldningen før? (dokumentasjon er flotte greier)

Om noe endrer volum, forandrer ikke det faktum at det er isolert. Tilførsel av energi/masse endrer det til Ikke-isolert. 

Universitetet, men det er nok en annen ting du ikke har hørt om. Hvor har du lest dette om volum vs isolert system. 

Universet ekspanderer med din logikk får det tilførsel av energi/masse og er dermed et IKKE-ISOLERT system. Du har altså kastet bort et 20talls sider på denne setningen. Bra jobba :)

Lenke til kommentar

Hei :)

Beskrive hvorfor universet må være isolert mener du? Hvor skulle universet vi befinner oss i utveksle energi til/fra da? (noe utenfor det som eksisterer altså). Jeg tror på en designer, siden alle beviser peker dit, men folk flest her inne tror at ingenting skapte alt, og evolusjonen er fritatt for fysiske lover som T2L bare er en av.

Nei, det jeg ikke skjønner er hvorfor jorden må være et isolert system bare fordi univetset er det?

Fordi jorden befinner seg innenfor dette isolerte univers. T2L beskriver hva som skjer innenfor noe isolert (universet).

At T2L beskriver hva som skjer i isolerte systemer er vi alle enige om.

Vi antar også her i debatten at universet er et isolert system - der er vi også enige.

Men du feiler fullstendig på å forklare meg hvorfor jorden må være et isolert system bare fordi den befinner seg i universet (som vi antar er isolert)

For å sitere det jeg spurte om, og som jeg tror du prøvde å svare på

det jeg ikke skjønner er hvorfor jorden må være et isolert system bare fordi univetset er det?

Det er ingen ting i T2L som sier noe slikt - i så fall må du vise meg deg.

Termodynamikkens andre hovedsetning sier at entropien S aldri kan minke for noen spontan prosess. Dermed er det umulig å redusere entropien til et isolert system — det vil si et system som ikke kan utveksle energi eller materie med omverdenen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Termodynamikkens_andre_hovedsetning

Universet er isolert, dermed gjelder T2L for jorden som er innenfor dette isolerte universe. (umulig å redusere entropien til et isolert system). Så det er det alt i T2L går ut på.

Så sola er også isolert, da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...