spelly Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Har trent på sats i 1/2 år no, men det har for det meste vært useriøs trening, egentlig uten noe mål, bare trene... No har jeg bestemt, satt meg ett mål om at jeg skal bli litt større, og få større muskler. Tenker å trene 3 dager i uken. HAr derfor delt opp kroppen min i 3 deler: 1. Tri, bryst og bi 2. Mage, rygg og bi 3. Random beintrening, løpe(?) (Hvor viktig er det egentlig å trene bein? Får jo trent de hver eneste dag ved å gå Høres dette ut som ett greit "program"? HVordan skal jeg trene for å få større muskler/bli større? Snakte med en som trener en del på sats om dette, han anbefalte meg om jeg skulle få større bi f.eks kunne jeg ta absolutt MAX 4 rep med en vekt, deretter gå ned til jeg klarte 12 rep. dette skulle jeg gjenta 3 ganger. høres det logisk ut? Jeg trodde det heller var 4x8. (?) Når det gjelder kosthold, pleier jeg å spise litt før trening forskjellig hva jeg spier. proteinrik mat som: kylling, biff o.l etter trening, også noen ganger laks. Er dette grei kost til etter trening? når det gjelder kreatin, proteintilskudd, carbo, osv, hva er det som gir mest effekt og lurest å begynne på i begynnelsen? kompiser av meg pøser på med Kreatin, han ene merker stor forskjell, mens han andre ingenting. Han som ikke merker noe bruker monohydrat og han andre bruker de pillene som inneholder masse kreatin (krealkalyn(?) Ett siste spørsmål er: jeg har trent en del mage, men merker ikke noe serlig forskjell,altså jeg må stramme for å se noe serlig til magemusklene. Dette har vel med fett å gjøre, hvordan kan jeg få vekk fett på mageregionen relativt raskt? Finnes det noen effektive sunne naturprodukter en kan bruke, sammen med trening, for å redusere fettet ? At en bare trener magen, vil vel ikke ha noe virkning på å fjerne fettet ? håper at jeg får noen kloke tips her!€ Lenke til kommentar
DMN Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Først av alt, når det kommer til treningsprogrammet. Regner med at "bi" er biceps? Vel uansett, det beste er å trene rygg og biceps samtidig, og bryst og triceps samtidig. Jeg mener dette er best fordi brysttrening bruker mye triceps som støttemuskler og ryggtrening bruker mye biceps som støttemuskler. IKKE tren biceps 2 ganger rett etterhverandre. Dette er ofte missforstått, siden biceps er egentlig en ganske liten muskelgruppe, og dermed trenger mindre belastning og mere restitusjon for å vokse. Faktisk er tricepsen en dobbelt så stor muskelgruppe. Vil du se maksimal vekst er beintrening dritviktig. Ja, du går en del gjennom dagen, men skal love deg at du merker forskjell på å kjøre 5 sett med dype knebøy enn å gå en tur til jobben! Husk å slenge på markløft, knebøy og benkpress i programmet ditt, gjerne skulderpress og. Imo de viktigste øvelsene du finner. Hvordan du skal trene er faktisk veldig individuelt. Noen får størst gains av å kjøre høye reps og få sett, mens andre kjører tunge få reps og ser bedre gains av det. Personlig kjører jeg 5x6-8 og dette funker fint for meg. Når det kommer til kosthold så burde du prøve å få i deg proteiner til hvert eneste måltid. Om det bare er kokt skinke på brødskiva eller to tunfiskbokser til middag, så er kroppen avhengig av høyt proteininntak for å bygge. Raske karbohydrater rett etter trening (5 min innen siste sett) er også veldig viktig, hvis ikke begynner kroppen å restituere på proteinene. Kosttilskudd er omdiskutert til de grader. Først av alt må du få orden på kostholdet ditt, før du vurderer et _tilskudd_. Men en tilskudd du kan gå til innkjøp av allerede som nybegynner er raske karbohydrater, altså maltodextrin. Når du har fått oversikt over kostholdet ditt kan du så vurdere ulike tilskudd der det er nødvendig, som f. eks proteiner. Kreatin fungerer for noen, og fungerer ikke for andre. Personlig så jeg ingen effekt, og en kammerat gikk av og på kreatin i over 5 år, og når han sluttet merka han ingen forskjell. Men skal du kjøpe inn kreatin må det bli monohydrat imo. Å bare trene mage har jo innvirkning på fettet, men det er bare innvirkning på kroppens fettprosent overall. Det er helt umulig å slanke seg på et spesifikk område uten å ty til fettsuging. Vil du se ruter må du ligge i kalori underskudd, men vil du bygge muskler så må du ligge i kalorioverskudd! 500 under og 500 over er alt som trengs. Når det gjelder såkalte slangepiller og "natur"produkter, så er dette noe du bare må holde deg unna. Du invisterer bare i dritdyrt urin. Lenke til kommentar
DMN Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 oisan, ble visst litt langt det her! jaja, deilig med en pause fra eksamensøvinga! Lenke til kommentar
spelly Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Bi er biceps ja. Jeg får endre det til: Rygg, bi og mage Tri og bryst Beintrening, løping og forskjellige øvelser. Jeg trenger ikke å vokse så veldig i høyde, vil heller ha større skuldre, da jeg er alt untatt breskuldret. Du tar opp markløft, denne øvelsen har jeg ikke turd å ta enda, da jeg sliter litt med ryggen, og er redd for å overbelaste den, slik at den tar skade, er dette noe jeg trenger å være redd for? I stedet for benkpress bruker jeg manualer på benk, liggende benk og skrå - er ikke dette mer effektivt ? Skulderpress harjeg aldrig tatt. JEg tror at jeg kommer til å kjøre TUNGE og få reps, for å se hvordan jeg gainer. Regner med at dette vil fungere bra. JEg forstår også at jeg må få orden på kostholdet, problemet er at jeg aldrig har hatt noe ordan på det, spiser når det passer meg, en gammel vane er vond å vende! En ting er sikkert, når jeg er ferdig på trening, får jeg iallefall i meg proteinrik mat. Om det er i form av kylling nugget eller svin, varierer. Hvorfor mener du at kreatin monohyrat er best? JEg har ikke peiling på kreatin produkter, men vil bare ha din meining. for å nevne har jeg hørt at kreatin bare har merkbar effekt på ca 15-20% håper jeg er en av dem som har noen merkbar effekt. Er det mulig å trene vekter for å forbrenne fett? Eller må jeg ty til løping, som jeg forøvrig hater? Er det noe triks her? Lenke til kommentar
DMN Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Uhm, hva mener du med liggende benk? Veksle mellom vanlig benk/skrå/manualer er det best imo. Har du hatt problemer med rygg tidligere, og kanskje opp over i familien så burde du kjøre mark forsiktig, i værste fall holde deg helt unna. Kreatin monohydrat er bevist best i flere undersøkelser, og det kreatinet som er lettest å oppnå best resultater med. Og ja, det er sant, noen er non respondant, de har allerede fine kreatinlagere. Vekttrening forbrenner også fett ja. Men det aller beste er cardio. Og nei, det eneste trikset ville vel vært å holde magen inne overalt du går men teknisk sett, det beste for å fjerne fett er å gjøre øvelser som gir deg høy puls over "lang" tid. Og personlig hater jeg å jogge selv, derfor kjøpte jeg meg en punching bag og trener cardio på den. Anbefales Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Om du skal styrke skulderne og rygget og miste fett, så kan jeg love deg at min trening er midt i blinken i noen måneder: Svømme 1 time 3 ganger i uka. Lengden på workout er for å sørge for at du får kroppen over på fettforbrenning. Det tar fort 15-20 minutter før du begynner å forbrenne fett når du trener. Om jeg har tid så går jeg gjerne i en halvtime for å få unna mest mulig blodsukker. Da forbrenner jeg enda litt mer fett. Og om du venter litt med å få i deg noe annet enn vann etter trening (ikke noe proteiner, ikke noe sukker, ikke noe fett) så vil kroppen forbrenne litt etterpå også for å øke blodsukkeret igjen. La det gjerne gå en time fra du kommer opp av bassenget til du spiser. Når du først spiser så må du gjerne følge rådene til DMN om å få i deg proteiner. Jeg gjør også som regel litt pushups, situps og curls om morran (30 x pushup, 35 x situps i forskjellige varianter og 13 x curls, i tre omganger. Tar ca 20 minutter om jeg hviler mellom hver omgang) Har knerta 10 kilo siden oktober på dette og sånn ca halvfornuftig kosthold. Uten at jeg er redd for en liten fyll på helgene eller en midtuke pils eller tre. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 For det første burde DMN lære seg meir om trening før han gir andre råd, du kan stort sett ignorere alt han har sagt. jpsalvesen snakkar også bullshit, opplegget hans er basert på kondis/utholdenhet/vekttap, altså det motsatte av det du sa du var ute etter. Sei det samme som eg sei til alle andre: Hvis du er nybegynner så les da for f* "veiledning til nybegynnere", det er jo akkurat det du er ute etter. Eg er lei av å diskutere med folk som DMN her på forumet, så du får ta turen inn på veiledninga og les ALT som står der. Lurer du på noko meir da kan vi ta ein prat. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 jpsalvesen snakkar også bullshit, opplegget hans er basert på kondis/utholdenhet/vekttap, altså det motsatte av det du sa du var ute etter. Jeg gjorde det jo ganske klart hva opplegget mitt er basert på, så "snakke bullshit" er kanske å ta litt hardt, non? Min personlige erfaring er at det er lettere å gå ned i vekt (og det er det jeg leser mellom linjenene her, correct me if I'm wrong OP) ved å trene for kondis/utholdenhet/vekttap. Først prøvde jeg tre ganger i uka med styrketrening. Jeg fikk litt mer muskler, men den berømte hvileforbrenningen uteble. Så endret jeg strategi. Nå er jeg snart nede i matchvekt (ca 2-3 kilo igjen), og først da skal jeg bulke opp noen kilo igjen. Så, utifra egen erfaring og hva jeg har lest rundtomkring så virker det som om det er best å skaffe seg en veltrent, uthodende og slank kropp og så bulke opp i etterkant fremfor å bulke opp først og så satse på at man er blant de heldige som lett bygger mye muskler. (Your body milage may vary). Lenke til kommentar
DMN Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) For det første burde DMN lære seg meir om trening før han gir andre råd, du kan stort sett ignorere alt han har sagt. jpsalvesen snakkar også bullshit, opplegget hans er basert på kondis/utholdenhet/vekttap, altså det motsatte av det du sa du var ute etter. Sei det samme som eg sei til alle andre: Hvis du er nybegynner så les da for f* "veiledning til nybegynnere", det er jo akkurat det du er ute etter. Eg er lei av å diskutere med folk som DMN her på forumet, så du får ta turen inn på veiledninga og les ALT som står der. Lurer du på noko meir da kan vi ta ein prat. Kan du være så snill å peke ut de punktene jeg har sagt feil? Jeg konkurrerer styrke aktivt og hadde en sammenlagt RAW på 500 som 18 åring (85kg). Jeg liker å tro jeg har gjort noe riktig opp gjennom årene. Og nei, dette er ikke et sinna "jeg vet jeg har rett så hold kjeft" innlegg. Dette er mer et vær så snill å peke ut feila mine, fordi det emnet som blir diskutert her er et emne jeg virkelig brenner for og er ganske sikker på at jeg er godt lært. Endret 12. juni 2009 av DMN Lenke til kommentar
spelly Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Mister HValder. Har du noe saklig å komme med? Har du noe som du kan argumentere bort påstandene de andre har komt med i posten, som er gale, har du noen kilder? Kom med det i stedet for å florere denne topicen med meningsløs dri**, det er ingen som ønsker å høre meningsløs tull fra deg. Jeg råder deg enten til la være å skrive noe her, eller faktisk bidra med noe nyttig. Endret 12. juni 2009 av spelly Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Først av alt, når det kommer til treningsprogrammet. Regner med at "bi" er biceps? Vel uansett, det beste er å trene rygg og biceps samtidig, og bryst og triceps samtidig. Jeg mener dette er best fordi brysttrening bruker mye triceps som støttemuskler og ryggtrening bruker mye biceps som støttemuskler. IKKE tren biceps 2 ganger rett etterhverandre. Dette er ofte missforstått, siden biceps er egentlig en ganske liten muskelgruppe, og dermed trenger mindre belastning og mere restitusjon for å vokse. Faktisk er tricepsen en dobbelt så stor muskelgruppe. Vil du se maksimal vekst er beintrening dritviktig. Ja, du går en del gjennom dagen, men skal love deg at du merker forskjell på å kjøre 5 sett med dype knebøy enn å gå en tur til jobben! Husk å slenge på markløft, knebøy og benkpress i programmet ditt, gjerne skulderpress og. Imo de viktigste øvelsene du finner. Hvordan du skal trene er faktisk veldig individuelt. Noen får størst gains av å kjøre høye reps og få sett, mens andre kjører tunge få reps og ser bedre gains av det. Personlig kjører jeg 5x6-8 og dette funker fint for meg. Når det kommer til kosthold så burde du prøve å få i deg proteiner til hvert eneste måltid. Om det bare er kokt skinke på brødskiva eller to tunfiskbokser til middag, så er kroppen avhengig av høyt proteininntak for å bygge. Raske karbohydrater rett etter trening (5 min innen siste sett) er også veldig viktig, hvis ikke begynner kroppen å restituere på proteinene. Kosttilskudd er omdiskutert til de grader. Først av alt må du få orden på kostholdet ditt, før du vurderer et _tilskudd_. Men en tilskudd du kan gå til innkjøp av allerede som nybegynner er raske karbohydrater, altså maltodextrin. Når du har fått oversikt over kostholdet ditt kan du så vurdere ulike tilskudd der det er nødvendig, som f. eks proteiner. Kreatin fungerer for noen, og fungerer ikke for andre. Personlig så jeg ingen effekt, og en kammerat gikk av og på kreatin i over 5 år, og når han sluttet merka han ingen forskjell. Men skal du kjøpe inn kreatin må det bli monohydrat imo. Å bare trene mage har jo innvirkning på fettet, men det er bare innvirkning på kroppens fettprosent overall. Det er helt umulig å slanke seg på et spesifikk område uten å ty til fettsuging. Vil du se ruter må du ligge i kalori underskudd, men vil du bygge muskler så må du ligge i kalorioverskudd! 500 under og 500 over er alt som trengs. Når det gjelder såkalte slangepiller og "natur"produkter, så er dette noe du bare må holde deg unna. Du invisterer bare i dritdyrt urin. Uhm, hva mener du med liggende benk? Veksle mellom vanlig benk/skrå/manualer er det best imo. Har du hatt problemer med rygg tidligere, og kanskje opp over i familien så burde du kjøre mark forsiktig, i værste fall holde deg helt unna. Kreatin monohydrat er bevist best i flere undersøkelser, og det kreatinet som er lettest å oppnå best resultater med. Og ja, det er sant, noen er non respondant, de har allerede fine kreatinlagere. Vekttrening forbrenner også fett ja. Men det aller beste er cardio. Og nei, det eneste trikset ville vel vært å holde magen inne overalt du går men teknisk sett, det beste for å fjerne fett er å gjøre øvelser som gir deg høy puls over "lang" tid. Og personlig hater jeg å jogge selv, derfor kjøpte jeg meg en punching bag og trener cardio på den. Anbefales Eg ville ikkje anbefalt splitt til ein nybegynnar, men det er kanskje meir ein personleg preferanse og sjølv har eg strengt tatt ikkje så mykje erfaring med splitt. Når brukar rygg biceps som støttemuskel (ikkje ein påstand, bare eit spørsmål)? Heilt enig ang bi og tri trening. Heilt enig, knebøy for muskelvekst ftw. Hvis TS er lur nok til å lese veiledninga slik eg sa ser han kvifor. (Og ja eg veit kvifor sjølv, men TS bør seriøst lese veiledninga, det er sikkert alle eninge i.) Det med antall reps går jo heilt på kva slags program det er snakk om, klassiske inndelinga blir vel 1-7 reps for styrke, 8-12 for volum og 12+ for utholdenheit. Det med karbo tilskot annser eg for unødvendig, dei fleste har mykje større behov for meir protein. Den 5 min regelen har eg aldri høyrt, kroppen har jo stockpiles så kvifor begynne å brenne protein før du virkelig er ute å kjøre (ala ørkenvandring)? Mtp Kreatin så er det ein liten andel som ikkje får nokon effekt av det, personleg har eg aldri brukt kreatin seriøst, annser det bare som "toppen av eit isfjell" om du vil. Enig mtp kalori over/underskudd, men TS bør merke seg at det er mogleg å bygge muskler og brenne fett samtidig, det blir bare mindre effektivt. Det beste hvis det er utseende du er ute etter er å brenne bort mykje av fettet for så å bygge musklane med eit skikkelig kosthald. Slankeprodukter er fail og aids. Ang. markløft så avhenger det av korleis ryggen din er skada, i dei fleste tilfeller er markløft heilt trygt og hjelper bare å styrke ryggen, ikkje skade den. Du kan spørre legen din, men be ham begrunne svaret, ellers riskikerer du at legen bare sei at markløft er som pesten fordi h*n ikkje gidder å komme med eit skikkelig svar. Knebøy fororsaker forøvrig mange fleire skader enn markløft da det er ein betydelig meir komplisert øvelse. Samtlige skadar skjer pga. dårleg teknikk, for høg belastning eller skader som ligg der frå før. Cardio på punshingbag er betydeleg meir underholdande enn å jogge/springe, men vær obs på at armane dine treng restitusjon så ta økta ca 30min etter styrketreninga, ikkje før og ikkje mykje seinare. Må bare beklage DMN, var trøtt når eg skreiv innlegget i går, viser seg at eg stort sett er enig med deg når eg er våken. Merk deg at det meste eg har skrevet er mine eigne meininger om temaet, ikkje nødveendigvis ein fasit. Det viktig for meg også å ha gode svar her, siden dette er eit tema eg også brenner for, spesielt fordi eg har ein medfødt ryggskade eg vil utbedre. jpsalvesen: 20 min mellom styrke øktene er for mykje, ta maksimalt 5 min, ellers blir musklane kalde igjen. Opplegget til jpsalvesen blir eit opplegg du evt. kan følge dersom du vil deffe før du begynner å trene styrke. Sier det igjen: anbefaler TS på det sterkaste å lese veiledninga. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Må bare beklage DMN, var trøtt når eg skreiv innlegget i går, viser seg at eg stort sett er enig med deg når eg er våken. Merk deg at det meste eg har skrevet er mine eigne meininger om temaet, ikkje nødveendigvis ein fasit.Det viktig for meg også å ha gode svar her, siden dette er eit tema eg også brenner for, spesielt fordi eg har ein medfødt ryggskade eg vil utbedre. jpsalvesen: 20 min mellom styrke øktene er for mykje, ta maksimalt 5 min, ellers blir musklane kalde igjen. Opplegget til jpsalvesen blir eit opplegg du evt. kan følge dersom du vil deffe før du begynner å trene styrke. Sier det igjen: anbefaler TS på det sterkaste å lese veiledninga. Ikkenoe problem fra min side, HValder. Er man trøtt og stressa, så må det gå ut over noe. Og jeg vet at 20min med hvile mellom hver økt er for mye. Jeg tar ca 4-5 minutter mellom hver økt, slik at jeg får tilbake oksygenet i kroppen. Men så trener jeg ikke styrke for å bli svææær, bare for å sørge for å være greit sterk, få en ok mage og for å passe på at armene ikke er i klassen "pingle". Lenke til kommentar
DMN Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Er greit det HValder, var faktisk interessert i å vite om jeg hadde lært noe feil her, men greit Endret 14. juni 2009 av DMN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå