kjeg1 Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Hei dere, Vi er et par som begge er studenter. Jeg er ferdig med bachelor våren 2010 og min kone er ferdig som lærling i løpet av 2010. Jeg kommer nok til å fortsette på en master. Vi er begge rimlig lei av å leie og den usikkerheten det bærer med seg med tanke på om boligen skal selges og om hvor lenge vi egentlig kan bo her. Er det noen her inne som vet om det er mulig å ta lån i fremtidig inntekt? Jeg tenker da på at vi tar et lån nå, og bare betaler rentene sålenge en av oss er student. Lånet vil da være i størrelse av rundt det vi kan forvente å ha i inntekt etter begge er ferdig med utdannelsen. Noen som har gjort det på denne måten eller er det helt tullete å tenke slik? Endret 10. juni 2009 av kjeg1 Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Banker er stort sett veldig forskjellige på dette med lån, så det beste er nok å ringe rundt til de forskjellige bankene og høre om mulighetene. Sjekk da spesielt med de bankene dere bruker til vanlig da de ofte kan være mer tilbøyelige på å gi lån med greie betingelser siden dere allerede er kunder. Det er en del banker som gir lån uten avdrag de første årene, men dere betaler fremdeles renter på lånet, så i praksis betyr det at dere betaler på et lån uten at summen dere har lånt blir noe mindre. Dette kan fungere over noen få år, men er absolutt ingen situasjon dere ønsker å være i over lengre tid. Det er også lettere å få gode betingelser og renter om dere kan stille med en del egenkapital, en mulighet der er å få forskudd på arv og bruke dette som en del av kjøpesummen på en bolig. Hvis dere ønsker å benytte dere av muligheten for å få forskudd på arv så er det lurt å sette seg godt inn i regler for arv da det fort kan bli en dyr affære om dere ikke har gjort dette. En annen mulighet er at foreldre stiller som kausjonister på lånet, da med sikkerhet i egen bolig(pant). Dette kan også være en faktor som kan redusere renter og gi bedre betingelser. Men dette varierer fra bank til bank, så det kan lønne seg å sjekke med en del banker hvilke betingelser de kan gi når dere stiller med kausjonister/pant. Pant i foreldres bolig gir bedre betingelser enn om foreldre kun stiller som kausjonist. Men vær forsiktige med å ta opp et lån hvor dere kun kan betjene det med f.eks 3-4% rente, dere bør ta høyde for at renten kan komme opp i 7-8%. Og med et stipent/lån og en lærlinginntekt så er det veldig begrenset hva dere klarer å betjene når renten er 7-8%. En annen viktig regel er at bankers "rådgivere" ofte er selgere, det de er interessert i er å tjene mest mulig penger på lånet de gir dere da dette gir mer penger i kassen til banken. Så vær kritisk til overpositive "rådgivere" som prøver å gi dere for store lån. Og sist men ikke minst, sett av penger til en regnfull dag. Du vet aldri når det kommer uforutsette utgifter. Og om banken da ikke får sine renter så kan fort huset/leiligheten ryke. Så spar alt dere har til overs og lev litt sparsommelig til dere har 2-3 mnd "inntekt" satt av på en sparekonto(disse skal ikke brukes på ferie eller bil, men stå og kose seg på konto til dere virkelig trenger dem). EDIT: Legger til at arv fra besteforeldre er enda mer gunstig enn arv direkte fra foreldre. Dette er noe dere kan se på muligheten for da det er en god mulighet for å få egenkapital som gir bedre rentebetingelser. EDIT2: Banker favoriserer grupper av arbeidstakere Endret 10. juni 2009 av NoWiSee Lenke til kommentar
kjeg1 Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Så du mener det kansje ikke er en så dum tanke? Vi har ca 27000 i inntekt til sammen pr mnd. Så om vi noen år kun betaler renter så mener jeg at vi burde klare å håndtere et lån. Du skriver rente på 7-8%, hva om vi binder renten i noen år? (Er det 3 år som er det minste?) Da er vi jo rimelig sikre på renteutgiften vi har frem til begge er ferdige som studenter hvertfall? Idag ligger vel den flytende renten på ca 3,35%, hvor mye ekstra rente utgift i forhold til dette vil en bindene rente ligge på? Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 google er din venn..... http://www.finansportalen.no/ Oversikt over flytende/fastrente etc. Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Absolutt ingen dum idé. Sjekk linken i innlegget over, der kan du få en oversikt over hvilke renter de forskjellige bankene tilbyr. Men ofte er det betingelser knyttet til lån med lav rente, enten da i form av at du må ha 40% av kjøpesummen eller at det er et Førstehjemslån. Førstehjemslån kan gi like gode betingelser som om du stiller med 40% av kjøpesummen. Et krav da er ofte at du har en BSU konto hos banken du søker førstehjemslånet i, så opprett dette i banken og sett inn penger jevnlig slik at de ser at du klarer å betale faste månedlige beløp. Dette gir banken en "sikkerhet" i at du er en god sparer og klarer å sette av penger til eventuelt renter og avdrag på lån du senere måtte skaffe deg i banken. Lenke til kommentar
KS Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Alle lån gis (vel noen få unntak fins) gis med basis i fremtidig inntekt. Med mer enn to års igjen av utdannelsen din tror jeg du bare kan glemme det med mindre foreldrene dine blir med på lånet. Du nevner kun lengden på utdannelsen din, noe som ikke gir mye informasjon. Det intr. er hvilket yrke du utdanner deg til og mulighetene for nyutdannede til å kjapt få en jobb innenfor det yrket. Dinside-artikkelen var veldig bra. Selv om ditt regnestykke kanskje viser at du med dagens lave renter og avdragsfrihet hadde klart å betjene lånet, vil nok de færeste bankene vektlegge dette, siden dette ikke vil være din langsiktige situasjon. Får å få boliglån før du har fått jobb bør du: - ta en utdannelse innen et "sikkert"-yrke: lege, sivilingeniør, jurist etc. - ha kort tid igjen av utdannelsen (mindre enn et år) - ha et etablert kundeforhold (det betyr noe fortsatt om banken kjenner deg eller ikke) - ha dokumentert spareevne (sparekonto med et høyt innskudd over tid) Lenke til kommentar
kjeg1 Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Ja, hva jeg utdanner meg innen kan jeg jo si naturligvis. Tenkte ikke på det i det første innlegget mitt her. Jeg tar en utdannelse innen IT. Da snakker vi innen systemutvikling og drift. Bør det ikke være det samme om jeg har ett eller tre år igjen av utdannelsen min da? I utgangspunktet har jeg jo kun ett år igjen, så har jeg en bachelor. Om jeg går to år til for å ta en master kan vel ikke bety så mye da jeg alltid har bacheloren å falle tilbake på om vi virkelig skulle komme i pengeknipa? Når jeg også snakker om inntekt nå tenker jeg på at vi har en inntekt vi har nå så er det med tanke på å håndtere renta frem til endt studie, er ikke det intresant for banken? Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Systemutviklere er regnet som en ganske sikker gruppe. De har bra lønn etter endt utdannelse, da ofte rundt 350-400K brutto, og det er mye tilgjengelige jobber. Men at du har 3 år igjen av utdannelsen teller ikke til din fordel. Det betyr at du er en høy risiko kunde de 3 årene du går uten jobb, noe banken må ta med i beregningene sine. Kan du vise til gode resultater på den utdannelsen du tar nå? Prøv å vektlegge dette som en faktor for at du etter endt utdannelse har bedre enn normal mulighet for å få en jobb raskt. Men jeg tror ikke du klarer å få et lån med gode betingelser med mindre du klarer å enten skaffe egenkapital, kan vise til god spareevne(BSU over noen år) og/eller pant i foreldres bolig som en sikkerhet for banken. Det de er opptatt av er hvor høy risiko det ligger i å gi deg et lån, og hvor stor sjanse det er for at du misligholder lånet. 3 år er også en veldig lang periode å bare betaler renter på et lån, så du må nok kunne begrunne det godt ovenfor banken for å få til en slik avtale. Igjen anbefaler jeg deg å kontakte banken, og forklare situasjonen så godt som mulig. Vær åpen med hele din økonomiske situasjon og ikke hold tilbake på noe som kan være viktig for banken når de vurderer deg som lånekunde. Hver kunde er et eget tilfelle og det er opptil banken å vurdere om de mener du har så lav risiko at det er sikkert for dem å gi deg et lån. Lenke til kommentar
kjeg1 Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg har ikke så gale resultater å vise til, jeg ligger på en B i snitt. Gis det ikke ofte opp til fem års avdragsfrihet for førstehjemslån? Vil husbanken være et alternativ å få "egenkapital"? Vi sparer på BSU hver mnd, så vi kan forsåist vise til sparevillighet der. Lenke til kommentar
kjeg1 Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Da har jeg vært å snakket med banken, og 1,6 mente han vi absolutt kunne klare. Var ikke noe problem å få lån som student med avdragsfrihet så lenge vi klarer å betale rentene. Vi får ikke 100% lån, så vi må få minst 20% hos husbanken (eventuelt 20% kausjonist). Dette blir første gang vi kjøper hus, så håper de invilger startlån. Det ser lyst ut, men ting kan jo fortsatt komme i veien. Som for eksempel at husbanken ikke invilger lån og at vi ikke får kausjonist. Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Da har jeg vært å snakket med banken, og 1,6 mente han vi absolutt kunne klare. Var ikke noe problem å få lån som student med avdragsfrihet så lenge vi klarer å betale rentene. Vi får ikke 100% lån, så vi må få minst 20% hos husbanken (eventuelt 20% kausjonist). Dette blir første gang vi kjøper hus, så håper de invilger startlån. Det ser lyst ut, men ting kan jo fortsatt komme i veien. Som for eksempel at husbanken ikke invilger lån og at vi ikke får kausjonist. Høres bra ut. Så får vi håpe det går greit med tanke på husbanken. Lenke til kommentar
kjeg1 Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Har nå snakket med husbanken, og vi får invilget 40% startlån av dem + omkostninger Weeee! Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Gratulerer.. Nå er det bare å starte hus/leilighets-jakten Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 100% lånefinansert bolig ? Velkommen til en verden som gjeldslave Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 men du kan jo også få støtte av staten til å dekke bolig .. vet ikke hvor mye den bostøtta er på 4000 kanskje? , vet iallefall det at det er vanskelig å få det, og når du først har fått den blir du fan ikke kvitt den selv om du har samlet inntekt på 1 mill, ( den går ut kalenderåret ) men anbefaler deg å søke om det.. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 men du kan jo også få støtte av staten til å dekke bolig ..vet ikke hvor mye den bostøtta er på 4000 kanskje? , vet iallefall det at det er vanskelig å få det, og når du først har fått den blir du fan ikke kvitt den selv om du har samlet inntekt på 1 mill, ( den går ut kalenderåret ) men anbefaler deg å søke om det.. Det skulle bare mangle. Ser ikke helt for meg at man kan få støtte av staten til å leve som konger i studietiden. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 men regjeringen som sitter i dag hadde økt antall stønader fra under 10.000 til nå over 60.000 , så mye enklere å få nå.. vel verdt å prøve.. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Nå ble jeg nysgjerrig. Trodde egentlig Husbanken var ment for folk i veldig vanskelige livssituasjoner. Kan man så lett "fylle på" hos Husbanken hvis den vanlige banken er i overkant forsiktig i disse finanskrisetider? Vet om flere som har problemer med å få lån i disse dager - samtidig som folk som hadde flere år igjen av "jalla"-utdannelser lett fikk store avdragsfrie lån for noen år siden. Så er det rett og slett sånn at Husbanken stiller opp og fyller dette hullet nå for tiden? Og hvis man får et "lite" lån fra den vanlige banken, vil disse betingelsene bli forandret etter at man får mer lån fra Husbanken? For den vanlige banken er vel de som har pant i boligen fremdeles? Endret 1. juli 2009 av mad_arab Lenke til kommentar
toazty Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 men huset leiligheten på være under husbank reglene, vet at jeg ikke kunne få det på huset mitt fordi jeg ikke hadde soverom i 1.etg. og et par ting til.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå