thegreatkhali88 Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Leverte inn en klokke (Seiko chronograph) til Urmakern for batteribytte og trykktest. Etter at han byttet batteri på den, så oppstod det en feil med stoppeklokka (den stopper og går helt tilfeldig). Klokka er 4 år gammel og kostet ca. 3000 kr, så jeg vil gjerne ha det fikset. Klokka fungerte helt fint før batteri døde, og måtte byttes. Jeg har pratet med urmakeren, men han sier at det umulig kan ha vært hans feil. Og at han kan fikse det for 1200 kr. Så hvilke rettigheter har jeg her? Blir vel bare mitt ord mot hans? Endret 10. juni 2009 av thegreatkhali88 Lenke til kommentar
JonChris Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Leverte inn en klokke (Seiko chronograph) til Urmakern for batteribytte og trykktest. Etter at han byttet batteri på den, så oppstod det en feil med stoppeklokka (den stopper og går helt tilfeldig). Klokka er 4 år gammel og kostet ca. 3000 kr, så jeg vil gjerne ha det fikset. Klokka fungerte helt fint før batteri døde, og måtte byttes. Jeg har pratet med urmakeren, men han sier at det umulig kan ha vært hans feil. Og at han kan fikse det for 1200 kr. Så hvilke rettigheter har jeg her? Blir vel bare mitt ord mot hans? Vil vel tro at dette kansje detter under håndtverksloven. Og den sier som følger: Hva kan du kreve ved mangler og forsinkelser? En håndverkertjeneste er forsinket hvis den ikke blir avsluttet i rimelig tid eller innen avtalt tid, eller den ikke følger framdriften etter fastsatte frister. Du kan holde tilbake betalingen, kreve retting, kreve tjenesten utført, kreve prisavslag, kreve heving, kreve erstatning, kreve renter. Punktet du kansje bør følge er: Retting Du kan kreve at tjenesteyteren retter mangler ved tjenesten når det kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for ham. Rettingen skal skje innen rimelig tid, og for tjenesteyterens regning. Hvis dette ikke skjer, kan du få en annen tjenesteyter til å rette feilen, og sende regningen til den som har ansvaret for mangelen. Hvis den som har ansvaret nekter å dekke kostnadene, må du selv dekke regningen i første omgang. Diskusjonen om dette er en mangel, og hvem som skal betale for rettingen er vanligvis ikke den andre tjenesteyterens problem. Lenke til kommentar
thegreatkhali88 Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 ^^ Takk for et godt svar. Problemet er at selger allerede har sagt at han ikke kommer til å dekke reprasjonen. Hjelper det å melde han og hans butikk til forkrukerrådet? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 et slikt produkt harvel 5 års reklamasjon vel. det går iallefall jeg ut ifra. og iså tilfelle kan du reklamere på feilen som en "vanlig" feil. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Skal vel mye til for at et profesjonell urmaker ødelegger klokka ved noe så enkelt som batteribytte. Mest sannsynlig er det snakk om en fabrikasjonsfeil. Jeg ville ha reklamert til selger av klokken. Er det en fabrikasjonsfeil dekkes dette av selger, og skulle det vise seg under undersøkelsen at batteribyttet er skyld i manglen så tar du det videre med den som byttet batteri. Endret 10. juni 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå