Gå til innhold

Ødelagt klokke etter batteribytte

Anbefalte innlegg

Leverte inn en klokke (Seiko chronograph) til Urmakern for batteribytte og trykktest. Etter at han byttet batteri på den, så oppstod det en feil med stoppeklokka (den stopper og går helt tilfeldig).

Klokka er 4 år gammel og kostet ca. 3000 kr, så jeg vil gjerne ha det fikset. Klokka fungerte helt fint før batteri døde, og måtte byttes.

Jeg har pratet med urmakeren, men han sier at det umulig kan ha vært hans feil. Og at han kan fikse det for 1200 kr.

Så hvilke rettigheter har jeg her? Blir vel bare mitt ord mot hans?

Endret av thegreatkhali88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leverte inn en klokke (Seiko chronograph) til Urmakern for batteribytte og trykktest. Etter at han byttet batteri på den, så oppstod det en feil med stoppeklokka (den stopper og går helt tilfeldig).

Klokka er 4 år gammel og kostet ca. 3000 kr, så jeg vil gjerne ha det fikset. Klokka fungerte helt fint før batteri døde, og måtte byttes.

Jeg har pratet med urmakeren, men han sier at det umulig kan ha vært hans feil. Og at han kan fikse det for 1200 kr.

Så hvilke rettigheter har jeg her? Blir vel bare mitt ord mot hans?

Vil vel tro at dette kansje detter under håndtverksloven. Og den sier som følger:

Hva kan du kreve ved mangler og forsinkelser?

En håndverkertjeneste er forsinket hvis den ikke blir avsluttet i rimelig tid eller innen avtalt tid, eller den ikke følger framdriften etter fastsatte frister.

Du kan

holde tilbake betalingen,

kreve retting,

kreve tjenesten utført,

kreve prisavslag,

kreve heving,

kreve erstatning,

kreve renter.

Punktet du kansje bør følge er:

Retting

Du kan kreve at tjenesteyteren retter mangler ved tjenesten når det kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for ham. Rettingen skal skje innen rimelig tid, og for tjenesteyterens regning.

Hvis dette ikke skjer, kan du få en annen tjenesteyter til å rette feilen, og sende regningen til den som har ansvaret for mangelen. Hvis den som har ansvaret nekter å dekke kostnadene, må du selv dekke regningen i første omgang. Diskusjonen om dette er en mangel, og hvem som skal betale for rettingen er vanligvis ikke den andre tjenesteyterens problem.

Lenke til kommentar

Skal vel mye til for at et profesjonell urmaker ødelegger klokka ved noe så enkelt som batteribytte. Mest sannsynlig er det snakk om en fabrikasjonsfeil. Jeg ville ha reklamert til selger av klokken. Er det en fabrikasjonsfeil dekkes dette av selger, og skulle det vise seg under undersøkelsen at batteribyttet er skyld i manglen så tar du det videre med den som byttet batteri.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...