Kubjelle Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Fikk vite i dag at jeg kom opp i historie muntelig! Eksamen er på Fredag. Jeg fikk "Den Kalde Krigen" som tema. Noe jeg er ganske fornøyd med. Opplæringsmål innen temaet er: "Undersøke to eller flere internasjonale konflikter etter 1945, og vurdere konfliktene, sett fra ulike perspektiver" Min problemstilling er: "Hvordan har internasjonale konflikter som Cubakrisen og "Whiskey on the rocks" virket inn på den kalde krigen?" Jeg tar gjerne imot tips om jeg burde ta med en annen konflikt. Eller i det hele tatt link til interessant lesestoff! Dere kan også bare skrive ned interessant fakta dere har i hodet, men da vil jeg helst ha kilder!! Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Etter litt ettertanke har jeg vurdert å skifte ut "whiskey on the rocks" med U2-affæren. U2-affæren hadde større innvirkning på den kalde krigen, men det skjedde ikke så lenge fra cubakrisen. :/ Lenke til kommentar
Androish Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Et lite tips kan være Afghanistan og Nord Korea som begge var brikker under den kalde krigen. Og fremdeles berer arr av det. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Det er konflkter jeg absolutt vurderer. TIl nå har jeg kommet fram til at jeg vil framføre først om cubakrisen(den karibiske krise) fra USSR sin vinkel. Hva annet jeg skal ha er helt åpent. Jeg heller litt mot U2-affæren, men er som sagt betenkt til det med henhold til at de to hendelsene skjedde veldig tett opp mot hverandre. Eventuelt kan jeg ha flere internasjonale kriser. Invasjonen av Afghanistan, Koreakrigen, Prahavåren og Vietnamkrigen er gode tips. Er kanskje smart å ha med en krig, og ikke bare andre konflikter. Jeg blir også glad om noen kan linke til noen gode sider jeg kan lese. Har lest det lille som står i boka, nå leser jeg bare på wikipedia, men det er greit å ha andre kilder. Lenke til kommentar
Grumle Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Visst du kan litt engelsk vil jeg tro dette er en veldig bra side :http://www.historylearningsite.co.uk/coldwar.htm Du bør ha med og kunne en del om dette: HVA betyR KALD KRIG? hvorfor BRøT DEN KALDE KRIGEN UT? KAPITALISME OG KOMMUNISME (kjennetegn) JERNTEPPET JALTAKONFERANSEN KRAVene TIL STALIN TYSKLAND DELT I FIRE SONER TRUMANDOKTRINEN MARSHALLHJELPA Dei ulike krigene (Korea, Vietnam,) U2 flyet som ble skutt ned Kubakrisen Fn under den kalde krigen Forklare utifra bilder + helt i starten da Sovjet stjal Usa's atombombe Viktige personer: Berilja, Kurtsjatov, Klaus Fuchs, George koval, Ethel og Julius Rosenberg Endret 11. juni 2009 av Grumle Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Hvis det står noe i pensumboken deres om POT og FO/e's ulovelige overvåkning av den "radikale" venstresiden så bør du også lese litt på dette kanskje. I og med at dette er litt dags aktuelt for øyeblikket, kan jo hende det dukker opp et spørsmål fra lærer eller sensor om dette. Endret 11. juni 2009 av Kenny_NOR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå