sinnadyr Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Innstallerte matlab R2009a, har Ubuntu 9.04. Lot matlab skrive til /opt/matlab/ under innstallasjonen. I denne mappen finner jeg bin install_matlab licenses rtw sys update extern install_matlab.out license.txt simulink toolbox X11 help java patents.txt stateflow trademarks.txt Etter innstallasjonen startet jeg matlab og det funket helt perfekt. Avsluttet det men finner ikke ut hvordan jeg starter det igjen! Under ~/.matlab/R2009a/ finner jeg cwdhistory.m matlabprefs.mat dastudio.prf matlab.prf doc_toolbar_documents.cwd_r4.xml shortcuts.xml history.m sl_library_browser_repos MATLABDesktop.xml toolbox_cache-7.8.0-2557220496-glnx86.xml På forhånd takk for all hjelp Endret 10. juni 2009 av sinnadyr Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 /opt/matlab/bin/matlab ? (ren gjetting fra min sin side, se hva som ligger i bin-mappen hvis det ikke fungerer) Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Flotte saker det der Takkogtakk! Men lurer nå på hvordan jeg avinnstallerer det. Har funnet ut at det kan være lurt å innstallere til hjemmemappen grunnet skriverettigheter osv. Noen tips? Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Flotte saker det der Takkogtakk! Men lurer nå på hvordan jeg avinnstallerer det. Har funnet ut at det kan være lurt å innstallere til hjemmemappen grunnet skriverettigheter osv. Noen tips? Hvis det ikke følger med noe avinstalleringsscript så kan du bare slette /opt/matlab. Alle filer ligger nok der. sudo rm -rf /opt/matlab i terminal Endret 11. juni 2009 av oj88 Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Hoppa over den løsningen, men i stedet ga jeg meg selv rettigheter til ~/.matlab sudo chown -R sinnadyr ~/.matlab/ og laga en symlink til /usr/bin sudo ln -s /opt/matlab/bin/matlab /usr/bin/ Nå kan jeg starte matlab med bare kommandoen matlab og ting funker som det skal:) Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jepp, dette blir den "korrekte" måten å gjøre det på. Programmer ligger tilgjengelig for alle brukere, og programmer lagrer brukerfiler i brukerens hjemmemappe, og denne må selvsagt brukeren ha tilgang til. Du starter trolig matlab først som root (med sudo), og dermed ble det root som eide din mappe. Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Jepp, eller, innstallerte matlab med sudo-rettigheter til /opt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå