Gå til innhold

[Løst]Usikker på hvilke format som egner seg

Anbefalte innlegg

Jeg har flere bilder jeg kunne tenke meg å fremkalle i ulike formater, men er usikker på hva som passer. Finnes det en formel/regel for hvordan man regner ut slikt?

Her er noen av de som er aktuelle:

Bilde 1 - 3,74 mb / 2212 x 3184

Bilde 2 - 4,04 mb / 2000 x 2614

Bilde 3 - 7,65 mb / 3383 x 2635

Bilde 4 - 672 kb / 969 x 1249

Bilde 5 - 486 kb / 969 x 806

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tenker du størrelse?

300 ppi går for å være det beste, men du kan nok gå nærmere 200 dersom det ikke her helt kritisk med oppløsninga.

så bilde 1 blir da A4 størrelse ca.

Jeg lurer på hvilket format som egner seg til de ulike bildene, alt fra små til større format.

Lenke til kommentar
du må spesifisere mer hva du mener med format. størrelse, forhold, papirtype, plakat, lerret...

Tror kanskje det ligger en misforståelse i bunn her.

For å ta det en gang til: Jeg har flere bilder i ulike størrelser (både pikselstørrelse og bildestørrelse varierer). Jeg ønsker en tilbakemelding på hvor store format jeg kan forvente at disse kan matche. Kan f.eks. 1000x800 piksler passe tilfredsstillende på en A4-utskrift, osv.

Lenke til kommentar

det svarte jeg på i første post.

1000x800 ser ikke bra ut ved A4 størrelse. De største du har derimot vil se bra ut.

300 ppi (pixels per inch) gir meget bra kvalitet. 200ppi gir god kvalitet. 100 blir ikke bra (så lenge det ikke er snakk om en reklameplakat du ser på fra mange meters avstand).

Lenke til kommentar
det svarte jeg på i første post.

1000x800 ser ikke bra ut ved A4 størrelse. De største du har derimot vil se bra ut.

300 ppi (pixels per inch) gir meget bra kvalitet. 200ppi gir god kvalitet. 100 blir ikke bra (så lenge det ikke er snakk om en reklameplakat du ser på fra mange meters avstand).

Jeg synes dette er meget mangelfulle og ukonsise svar. Hvor er begrunnelsen og belegget for dine konklusjoner? "1000x800 ser ikke bra ut ved A4 størrelse", sier meg veldig lite. Mitt prosjekt er å få oversikt over hva som passer til hva, og hva som evt. er å regne som en minimumssoppløsning/størrelse.

Jeg er inneforstått med at pixels per inch spiller en rolle, men det er ikke alene avgjørende for mine spørsmål.

Ikke for å hamre løs på den eneste som forsøker å hjelpe, men jeg tror ikke vi ser ut til å møtes om det anliggende problem. :)

Lenke til kommentar

Strengt tatt så mener jeg at du bør glemme antall piksler.

Det som betyr noe er størrelse på bildet i cm og PPI.

Som nbmofo sier så er 300 PPI bra for for bilder som ikke skal være veldig store, altså bilder man ser på maks en armlengdes avstand.

Jo større format på bilde jo lavere PPI kan man ha. Et bilde som er 50x70 trenger ikke 300 PPI for å se bra ut, fordi man gjerne ser det på 3-5 meters avstand.

Store reklamebanner har gjerne veldig lav PPI, men siden ofte er 20 meter eller mer unna så merker man det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...