lysbryter Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Jeg har fått en ganske stillegående PC nå. Det som bråker mest for øyeblikket, er faktisk vifta på skjermkortet mitt, som har det ikke veldig korte offisielle navnet Gainward GeForce3 PowerPack!!! Ti/500 TV 128Mb DDR Jumbo Golden Sample (som faktisk er et Ti200-kort til tross for navnet) Finnes det noen ENKLE og/eller RIMELIGE løsninger på dette "problemet"? Lenke til kommentar
smoke Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 denne http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM80AHP funker bra har hatt den i 2Månder. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Har akkurat det samme skjermkortet, og den viften bråker virkelig noe helt j*vlig!!! Startet PCen en gang med et annet skjermkort, var som om det var en annen PC. Den dere Zalman greia er litt for dyr for meg, tenkte jeg skulle sette på en stor, gammel Pentium kjøleribbe og en 80mm vifte på forhåpentligvis 5 volt. Tror dere at dette går? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 tenkte jeg skulle sette på en stor, gammel Pentium kjøleribbe og en 80mm vifte på forhåpentligvis 5 volt. Tror dere at dette går? Javisst, det blir bra. Hva slags Pentium, forresten? Ikke P1 vel? Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 Den Zalman-løsningen virket OK, men dumt at den koster så mye ja... Et spørsmål: Vil denne løsningen fungere med kortet mitt, som har ribber på minnebrikkene? Og forresten: Hvordan funker de gummipropp-greiene som prosessorvifta er festa med? Hvordan fjerner jeg gpu-vifta? Vil Zalmans løsning passe på Abit NF7-S 2.0-kortet som jeg straks får? Ser at ATX-kontakta sitter ganske nærme AGP-slotten der... Finnes det andre, billigere løsninger? F.eks. bare et STILLE alternativ til GPU-vifta som følger med kortet? Lenke til kommentar
genesis Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Jeg vet ikke med geforce3 gainward..... , men jeg har selv et geforce4 mx460 som ble kjernen til bråket i min computer, og siden jeg ikke gadd å bruke mer penger på den (dyr zalman ribbe +frakt) så tok jeg bare ei kjøleribbe jeg fant i en pentium1 ved en kontainer, og strippet den på kortet, dette selvfølgelig med kjølepasta(Ja, uten vifte). Det ble bare helt KONGE! det er ei uke siden nå og alt virker helt 100%, men så har jeg heller ikke overklokket kortet..... ,som sagt så har jeg ingen anelse om dette vil virke for andre Jeg legger snart ut bildene av det hele på www.home.no/genesisaix/pQ Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Hadde før gainward gf3 ti/500xp (samme denne har også ribber på ramen..) Der funka zalman sin veldig bra. Tror den passer veldig greit på ditt hk, for den går ikke spesielt langt ned på andre siden, slik det bare er å bøye atx ledningen litt, noe den mest sannsynlig allerede er Klipsa er helt vanlige, du bare klemmer de sammen på baksiden, slik at det ikke er noe motstand når du trekker de ut. Du skjønner med en gang du ser litt nøyere på de. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 tenkte jeg skulle sette på en stor, gammel Pentium kjøleribbe og en 80mm vifte på forhåpentligvis 5 volt. Tror dere at dette går? Javisst, det blir bra. Hva slags Pentium, forresten? Ikke P1 vel? Har fra både P1 og 2 jeg, og fra Cyrix og AMD tror jeg. Og mange jeg ikke vet hvor er fra. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Man tager et pci/isa kort som er utdatert/har tatt kvelden. Man plukker av de største komponenten slik at man sitter igjen med så godt som pcb plata. Så filer/pusser man av pinnene på den delen av kortet som går inn i pci/isa slotten, slik at det ikke oppstår noe metallisk kontakt med pinnene i pci/isa slotten. Deretter sager/kutter man et sirkelformet hull på 80 eller 92mm i det utdaterte kortet slik at man kan feste en 80mm/92mm 12 eller 19dB papst vifte der. Så monterer man dette kortet i pci slotten rett under skjermkortet (hvis man bruker isa kort, så er det bare å kutte isa kortet til slik at det passer i pci slotten). Så er det bare å ta av x000rpm vifta fra skjermkortet og koble inn den stillegående men, enda mere effektive vifta i det nye "kjølekortet". MERK: Ta av vifta, ikke kjøleribben! Jeg tror det var på www.slapps.com jeg leste en how-to, men ærlig talt så er det så enkelt at man ikke trenger det heller... Laget hvertfall en slik i min maskin og det er helt genialt! Så sett i gang og modd! DrErling Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Istedet for et ISA kort kan man bruke en sånn greie som man setter forand de ubrukte kortplassene i kabinettet, lage et hull til skruen til viften og bøye den slik at den peker mot kjøleribben på GPU. Lenke til kommentar
Ëonwe Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 De har en "guide" til å lage viftefeste av et ekspansjonsslotdeksel på Metku.net. http://www.metku.net/index.html?sect=view&...rdfan/index_eng Artikkelen er veldig kort men den hjelper vel. Etter du har laget den med en veldig stillegående Papst vifte skrur du ut den orginale vifta og lar kjøleribba stå på. Vips! så har du en stillegående kjøler for både minne og GPU Lenke til kommentar
genesis Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 jeg vil stå på (til nå) at min løsning er billigst, enklest og mest effektivt i forhold til støy enn noen av de andre nevnte måter å gjøre det på, men vil legge til at jeg har en 1GHz A-tbird maskin og som derfor ikke lager så mye varme inni tårnet som mange andre prosessorer (slik som f.eks. 1,4tbird). Altså vil jeg påpeke at det har å si om maskinen ellers "skaper" mye varme. (og da videre også temperaturen i rommet) osv. osv. ville bare nevne det, ) ettersom det er en viss risk i det jeg har gjort. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 MX lager mindre varme enn en TI da, tror nok ikke det holder med bare kjøleribben, trenger nok en vifte i tillegg. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Har Ti4200, har litt lyst til å teste dette, men da med en 80mm vifte i pci kort slik DrErling forteller om i tillegg.... Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 jeg pelte av vifta. gup kjøleren sitter der bare, ram kjøleren henger faktisk bare på den ene siden av kortett, og dette kortett bugger ikke etter 3 timer med bf. Lydløst er det så man trenger ikke vifter på dem Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 mener du at du bare koblet ut vifta, og lot den gamle kjøleribben stå der, uten å bytte noen ting? Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 mener du at du bare koblet ut vifta, og lot den gamle kjøleribben stå der, uten å bytte noen ting? jepp. trengs det bilder ? så kan jeg fikse Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 dama har herpa digi kammen så må bli med webcam, gi meg 2 min er 2 bilder til her http://home.online.no/~r-jhell/gf3/ Grunnen til at ram kjøleribbene er "modda" litt er fordi vannslangene mine gikk forbi der før Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå