Gå til innhold

NAS over 2Tb/4Tb?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å anskaffe et 2-bay NAS kabinett. Jeg kunne antakelig klart meg med en eller to 1Tb enkeltstående usb- eller nettverks-harddisker. Argumentet for å velge et NAS kabinett vil være å spare en nettverksport, ha alt i ett kabinett og viktigst: å kunne bygge den ut senere med nye større interne harddisker etter hvert som lagringsbehovet øker. Jeg tenker at dette på sikt blir rimeligere.

Problemet er at de fleste rimelige (ca kr. 3500,- inkl. disker) 2-bay løsninger jeg har sett har store begrensninger i hvor store harddisker som kan settes inn. De fleste oppererer med en maksimumsgrense på 2Tb. Det er som regel heller ikke klart om det er pr HD eller totalt. Har jeg oppfattet rett i at de fleste 2-bay NAS-kabinetter ikke kan bygges ut over 2 Tb? Er det noen som vet hvorfor det er slik? Er det f. eks. tekniske begrensninger som gjør at jeg kanskje skal vente litt med en større innvestering i NAS kabinett til teknologien kanskje åpner for langt større utbyggninger?

Endret av gtfossum
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei

Har ikke sjekket alle mulige NAS-produkter, men har selv anskaffet med en D-Link DNS-323 med plass til 2 SATA-disker.

Da dette produktet først ble lansert i 2006 støttet det ikke engang 750GB-disker, men senere har det blitt oppdatert når nye større disker har kommet på markedet. Det som oppgis på produktsider eller prisguiden er ofte ikke oppdatert f.eks. prisguiden står det 750 GB som vil si 1.5TB totalt. Dette stemte da produktet ble lansert, men ikke nå lenger. Andre steder har det stått 1TB som gir 2TB totalt.

Bruker selv 2x1.5TB som fungerer utmerket etter at jeg oppdaterte til siste firmware. Neste firmware ser ut til å støtte 2TB-disker altså 4TB totalt.

Så det du må se etter er antall harddisker som kan kobles til på NAS-boksen, så vil de seriøse (kundevennlige) produsentene oppdatere med ny firmware kontinuerlig.

Sjekk likevel forumer for produktet og sjekk at siste firmware støtter større disker.

Grunnen til at jeg valgte D-Link DNS-323 er at det var den billigste løsningen jeg fant med den funksjonaliteten jeg ønsket.

Jeg hadde noen absolutte krav:

1: Støtte for store disker (1.5TB da jeg kjøpte)

2: RAID-1 for speiling.

3: Mulighet til å dele som nettverksdisk slik at det ikke er nødvendig med et spesielt program for å aksessere filene, og at man kan koble til enkelt via alle platformer.

4: Linux; De fleste hjemme-NAS-løsninger jeg har sett med støtte for flere disker i RAID kjører Linux.

Noe som også er positivt er at det er et aktivt miljø som lager egne utvidelser, noe som viser at systemet er åpent og ikke lukket proprietert skrot. (http://forum.dsmg600.info/)

Det er ikke nødvendig å kunne noe som helst om Linux for å bruke det. Alt administreres via et web-grensesnitt i din favoritt-nettleser.

For min del ser jeg kun en ulempe med dette produktet, og det er at filoverføring er tregt.

Det var har vært et problem med hjemme-NAS ganske lenge.

Håper dette er til hjelp.

Endret av Bro2
Lenke til kommentar

angående begrensninger så ville jeg googlet/lest på forums på produktene istedenfor følge 100% det produsenten/butikken skriver.

jeg har f.eks Denne RS407 som komplett skriver 3tb på som jeg har 4x1500gb seagate diisker i, synology skriver 8tb men etter listen deres fungerer ikke 1500gb seagate.

for meg virker det som begrensningene viser hva de testet når de lanserte produktet og ikke de gjeldende tallene som er nå med nyere firmware/disker.

av 2disk nas ville jeg anbefalt synology sin DS209j (1895 hos komplett) som er ganske allsidig med mye funksjoner for deling av filer,bilder,streame lyd/bilde,koble til webcamera,printserver,webserver etc.

den har også 3usb porter som du kan koble på flere usb-disker om ikke de 2diskene i boksen er nok, samt støtter 4tb(+de eksterne).

synology har også pen backup software du kan installere på maskiner i nettverket som da du kan sette til ta full backup av maskinen på faste intervaller eller løpende.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Hei! Dette var hyggelig! Hadde nesten gitt opp å få noe svar på denne. Det var oppløftende nyheter at firmware'en på de fleste NAS'er oppdateres. Da virker det ikke så bortkastet å legge noen lapper i en slik løsning.

Jeg har også noen krav til NAS løsning:

1. pr. dato skal den ha plass til to 1Tb harddisker

2. kjøre JBOD (vil ha kontroll på hver enkelt harddisk for å ha kontroll på og en litt differensiert backup)

3. så rask som mulig innen rimelighetens og økonomiske grenser

4. kunne nås over web

5. helst kunne legge til usb disker.

6. helst kunne brukes som printerserver

Får se hva det blir til, men nå ser det ut som det skal gå ann å finne en løsning til ca. kr. 3000,-

Endret av gtfossum
Lenke til kommentar

Denne til 1900 oppfyller vell alle de kravene og litt til.

spesifikasjonene, samt kort om et par av de forskjellige sytemene som kommer med standard.

kan gjøre "alt" fra styre overvåkningskameraer, fungere som webserver, mailserver, printserver, filserver samt streame lyd/bilde til squeezebox/itunes/unpn enheter og beste av alt er den lekkre backup programvaren de har som du kan f.eks be ta 100% backup av en maskin til nas hver midnatt så slå av maskinen etterpå.

har en 4diskers modell et par hakk over i pris selv og veldig fornøyd med den.

kan også utvides med 3 eksterne disker via usb når behovet for plass øker.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Jeg synes det ser ut som denne lett kan bli litt overbelastet dersom flere brukere er koblet til (266Mhz og 64 Mb RAM). Da har jeg kanskje mer tro på Qnap's TS-209 i en eller annen variant.

Nå er det vel kanskje nettverket og bus-hastigheten som vil være viktigst så jeg er litt usikker på hvor mye prosessorhastighet og minne vil ha å si, men registrerer fra tester at det kan se ut som RAM og Mhz også teller.

At NAS'en er stille er også viktig for meg da den blir stående på kontoret der jeg skal jobbe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...