ilpostino Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Jeg er på utkikk etter et vidvinkelobjektiv til et Pentax K20d (kameraet og Pentax smc DA* 16-50mm f2.8 kjøpes imorgen). jeg er på utkikk etter et vidvinkel-objektiv som er lyssterkt og har sett meg ut DA 14mm F2.8 EF og Sigma 20mm F1,8 EX DG som to alternativer. selv om 20mm objektivet ligger innenfor zoom-området til objektivet jeg kommer til å kjøpe imorgen er det ganske mye mer lyssterkt som er noe jeg se rpå som en stor fordel. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 jeg er på utkikk etter et vidvinkel-objektiv som er lyssterkt og har sett meg ut DA 14mm F2.8 EF og Sigma 20mm F1,8 EX DG som to alternativer. selv om 20mm objektivet ligger innenfor zoom-området til objektivet jeg kommer til å kjøpe imorgen er det ganske mye mer lyssterkt som er noe jeg se rpå som en stor fordel.Ingen av dem er "gull", men DA 14mm er klart best - og klart mest vidvinkel. 20mm er nesten ikke som vidvinkel å regne på K20D, men jeg forstår jo at lysstyrken er tiltrekkende. Et alternativ som ikke er så lyssterkt, men som likevel kan gjøre en meget god jobb, er DA 15mm f/4 Ltd. DA 12-24 f/4 er også et flott objektiv, og ville nok vært min favoritt i vidvinkelområdet, pga. fleksibiliteten. Jeg foreslår at du bruker DA* 16-50 en stund, og ser 1) om du trenger mer vidvinkel enn 16mm (det er ganske vidt egentlig!) og 2) om du trenger bedre lysstyrke på vidvinkel enn f/2.8. Det skal mer til for å se bevegelsesuskarphet med vidvinkel, fordi en liten justering på kameraet tilsvarer en relativt liten forandring i bildevinkelen. Den samme justeringen på tele blir relativt sett en større forandring i bildevinkel. Dersom du ønsker deg lysstyrke, vil jeg også anbefale deg å se på Sigma 30mm f/1.4. Veldig anvendelig objektiv, med sine styrker og svakheter. Jeg skal prøve å få lagt ut noen testbilder av dette objektivet i løpet av dagen... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 jeg har lest at enkelte objektiver kan oppleves som "trange" hvs de brukes innendørs, men som du sier så er nok 16-55 ganske vidvinkel i seg selv. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 jeg har lest at enkelte objektiver kan oppleves som "trange" hvs de brukes innendørs, men som du sier så er nok 16-55 ganske vidvinkel i seg selv.Hvis 16mm oppleves som trangt, så bør du nok ned på supervidvinkler i området rundt 10-11 mm for å bli tilfreds. Det som ofte omtales som "trangt" i sammenhengen innendørsfotografering er 50mm. 50mm f/1,8 er gjerne det billigste man får av lyssterk fastoptikk, og på 35mm film er det en utmerket allround-brennvidde. På formater i APS-C-området (som digitalt fra Pentax faller inn under) så blir 50mm en kort tele snarere enn en normal, og kan fort bli litt trang for korte arbeidsavstander som man gjerne har innendørs. Da er noe som Sigma 30/1,4 som k-ryeng nevnte gjerne et bedre alternativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå