Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger tips rundt en journalistisk reportasje!

Anbefalte innlegg

Hei gode folk!

Jeg har fått en oppgave som lyder som følger;

Tema: Integrering av funksjonshemmede

Påstand: Det er til det bedre for samfunnet at funksjonshemmede integreres fremfor å stues bort på institusjoner.

Målgruppe: Egendefinert

Jeg skal altså skrive en journalistisk reportasje rundt dette emnet. Er det noen som har noen gode tips, linker, eller utsagn? - kom med det. Jeg har allerede tenkt på en mulig ekspertkilde fra Norges Handikapforbund.

Hvordan løser jeg dette på best mulig måte? :)

Cheers.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Funksjonshemmede" er et veldig bredt begrep. Når jeg først leste innlegget ditt tenkte jeg på psykisk utviklingshemmede, men jeg tror begrepet favner over alt fra svaksynte til de kronisk sengeliggende.

Kan det være en tanke å fokusere på en bestemt gruppe funksjonshemmede? Kanskje fins det boliger i nærmiljøet du kan besøke. Kanskje Uloba kan være behjelpelige.

Integrering er forresten også et ganske åpent begrep. Er f.eks en person integrert i lokalsamfunnet om han eller hun er bosatt midt i et boligfelt, men sitter for seg selv i leiligheten størsteparten av tiden?

Jeg ville brukt litt tid på å definere av disse begrepene.

Tror også det ville være nyttig om du kan få med historikk rundt integrering av funksjonshemmede. Når ble det en aktuell problemstilling? Hvordan ble man behandlet tidligere? Hvilke utfordringer har man i dag?

Dette var bare noen raske tanker rundt emnet, men håper du koser deg med oppgaven. Personlig syns jeg du har fått et tema som er veldig spennende og forholdsvis lite omtalt. Du skal bare se du får reportasjen på trykk om du sender den til lokal media.

Lykke til!

Endret av Oldboy Jenny
Lenke til kommentar
"Funksjonshemmede" er et veldig bredt begrep. Når jeg først leste innlegget ditt tenkte jeg på psykisk utviklingshemmede, men jeg tror begrepet favner over alt fra svaksynte til de kronisk sengeliggende.

Kan det være en tanke å fokusere på en bestemt gruppe funksjonshemmede? Kanskje fins det boliger i nærmiljøet du kan besøke. Kanskje Uloba kan være behjelpelige.

Integrering er forresten også et ganske åpent begrep. Er f.eks en person integrert i lokalsamfunnet om han eller hun er bosatt midt i et boligfelt, men sitter for seg selv i leiligheten størsteparten av tiden?

Jeg ville brukt litt tid på å definere av disse begrepene.

Tror også det ville være nyttig om du kan få med historikk rundt integrering av funksjonshemmede. Når ble det en aktuell problemstilling? Hvordan ble man behandlet tidligere? Hvilke utfordringer har man i dag?

Dette var bare noen raske tanker rundt emnet, men håper du koser deg med oppgaven. Personlig syns jeg du har fått et tema som er veldig spennende og forholdsvis lite omtalt. Du skal bare se du får reportasjen på trykk om du sender den til lokal media.

Lykke til!

Tusen takk for et virkelig godt svar, det var noe sånt som dette jeg håpet på!

Jeg tror jeg velger å fokusere på funksjonshemmede som er avhengig av rullestol. Er nok - som du sier - lurt å fokusere på en bestemt gruppe, og det blir denne.

Når det gjelder integreringen så tenker jeg med en gang på hvor godt de er integrert i lokalsamfunnet. Altså; Ta for seg hvor godt tilrettelagt byggene i kommunen er når det gjelder handikappede i rullestol.

Igjen, takk for tips! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...