Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fylle på AC-anlegg Nissan Primera GT 1998 modell


Anbefalte innlegg

Nå som sommervarmen kommer ønsker jeg å regasse ac anlegget på bilen min da jeg mistenker at den er skåltom for øyeblikket. (Ingen forskjell med AC på eller av) Forrige eier oppga også at anlegget måtte regasses.

Noen som vet hvilken gass som skal inn? Er det R134 eller ulovelige R12 som er på originalanlegget. (Finnes vel lovelig erstatningsgass for denne)

Hva må jeg regne med å betale for påfyll av gass og sist men ikke minst er det noen i Bergensområdet som gjør dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå som sommervarmen kommer ønsker jeg å regasse ac anlegget på bilen min da jeg mistenker at den er skåltom for øyeblikket. (Ingen forskjell med AC på eller av) Forrige eier oppga også at anlegget måtte regasses.

Noen som vet hvilken gass som skal inn? Er det R134 eller ulovelige R12 som er på originalanlegget. (Finnes vel lovelig erstatningsgass for denne)

Hva må jeg regne med å betale for påfyll av gass og sist men ikke minst er det noen i Bergensområdet som gjør dette?

 

Du finner nok en merkelapp på et rør eller selve pumpen som forteller både mengde og type medie. Flere som gjør slikt i Bergen. Til og med enkelte dekkforhandlere som gjør det. Men ikke regn med de kan noe særlig mer enn akkurat det å fylle på medie. I noen tilfeller kan det være godt nok, mens i andre tilfeller bør det mer kunnskap til, og det finner du hos merkeverkstedet, evt hos en kjølemontør.

Du bør jo få undersøkt hvorfor det mangler gass, og få stoppet lekkasjen. Tipper en tredvelapp på at merkeverkstedet har bedre erfaring til kjente problemer med AC på en Primera, enn noen andre, og derved raskere finne feil. Raskere jobb = hyggeligere pris... så sier teorien iallfall :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg slenger meg på denne tråden. Min Renault Laguna 2004-modell virker også tørr. Når AC er på kjøler den kanskje littegrann, men det er altfor lite i denne heten.

 

Bilia skulle ha 3500 kr for å etterfylle gass og måle trykk. Snap Drive skulle ha 1700 kr for samme jobben. Nå har jeg bestilt time hos Snap Drive. Dette var vel et godt valg, eller?

 

Innen jeg har fått fikset ACen har sikkert regnet kommet :p

Lenke til kommentar
Jeg slenger meg på denne tråden. Min Renault Laguna 2004-modell virker også tørr. Når AC er på kjøler den kanskje littegrann, men det er altfor lite i denne heten.

 

Bilia skulle ha 3500 kr for å etterfylle gass og måle trykk. Snap Drive skulle ha 1700 kr for samme jobben. Nå har jeg bestilt time hos Snap Drive. Dette var vel et godt valg, eller?

 

Innen jeg har fått fikset ACen har sikkert regnet kommet :p

Bare vær klar over at det er store forskjeller på hvor mye de gjør på en slik jobb. Mangler du væske/gass, så er det fordi det er en lekkasje. Et tett system skal ikke miste væske, i teorien. Da bør lekkasjen finnes, istedet for bare å fylle på. Å finne en lekkasje innebærer normalt at man fyller på et sporingsmiddel, for så se hvor det kommer ut, deretter tappe anlegget ned, ordne lekkasjen, og deretter fylle på. Hurtigmetoden, som endel verksteder gjør, er kun å fylle til rett trykk er oppnådd, og ta en visuell sjekk at ikke det pisser ut væske fra noen kuplinger :ohmy: . Kortvarig glede, i mange tilfeller. Ha gjerne i mente at væsken, til tross for nyere og strenge krav til denne, fremdeles er en stygg miljøgift, rikelig sterk nok til å drepe et menneske som f.eks røyker mens denne bøyer seg over motorrommet og slepper ut all væsken :cry:

For bare å fylle på, er 1.700,- en grei nok pris, men ikke mer. Merkeverkstedet for min tidligere bil (Citroên) tar 1.600,- for lekkasjesøk og evt fylling, med tillegg for mengde væske.

Lenke til kommentar

Jeg leste i en annen tråd at det kan forsvinne så mye som 10 % i løpet av et år. Hvis denne ikke har blitt etterfylt siden 2004 er det jo ikke usannsynlig at den bare har blitt tørr på naturlig måte. Alle verkstedene jeg har snakket med sier jo at systemet ikke er 100 % tett.

 

Allikevel undrer jeg meg litt over hvorfor dette ikke er et sjekkpunkt på en standard 15 000 eller 30 000 km service. Hva er det jeg egentlig betaler 6000 kr for? Oljeskift, fylling av spylervæske og bytte av viskerblad? (Satt litt på spissen.)

Lenke til kommentar
For bare å fylle på, er 1.700,- en grei nok pris, men ikke mer. Merkeverkstedet for min tidligere bil (Citroên) tar 1.600,- for lekkasjesøk og evt fylling, med tillegg for mengde væske.

Bilpleieexpressen i Fredrikstad gjør jobben for 990 kr. uansett type bil og mengde gass. De kjører trykktest av anlegget også. Anbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...