Gå til innhold

Hovedkort-trøbbel på et EPoX EP-8RDA+ (nForce2)


Anbefalte innlegg

En kompis av meg har nettop kjøpt seg PC, og har hatt litt forskjellige problemer (power-on knappen har for eksempel ikke funka som den skal).

Nå var alt fiksa, men etter å ha slått av PC'en for å få seg en matbit, kom han opp igjen og fant til sin forferdelse ut at skjermen ikke fikk kontakt med PC'en. Etter nærmere undersøkelse viste det seg at LED-displayet på HK viser CF (som visstnok skal bety noe sånt som før post-mode), da det vanligvis viser FF. Bør ikke være noe galt med montering, og CPU temperaturen var heller ikke mer enn omtrent 45 grader ved gjennomsnittlig bruk til vanlig.

I brukerhåndboken leste jeg at det måtte mest sannsynlig være noe galt med hovedkortet.

 

Det som skjer er at alle lys, vifter, CD-ROM'er osv skrur seg på, men det kommer ikke noe skjermbilde. Som sagt viser hovedkortet CF.

 

HK = EPoX EP-8RDA+

CPU = AMD Athlon XP 2400+ Thoroughbred, overklokket bare en smule

GFX = Leadtek WinFast GF4Ti4600

HDD = WD 120 GB (SE 8 MB Cache)

 

Er det en mulighet for å få fikset dette selv, eller må det byttes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra Epox 8rda+ manual:

 

D-1 Post codes (Optional)

CFh Test CMOS R/W functionality

 

 

Jeg ville ha hørt med butikken som solgte hovedkortet. Dette er trolig en korrupt Bios.

 

Men det kan også være RAM. Hvilke Ram brikker har han?

 

Edit: Har han prøvd å reset cmos eller eventuelt ta ut batteriet i ett par minutter med en utladet PSU (ikke tilkoblet strøm) ?

Lenke til kommentar

Dersom kortet henger på CF/C1 el.l vil ikke boot sekvens eller noe som helst starte..... Jeg VET det, da jeg har opplevd det ørten ganger by now...

 

Men det er enkelte rambrikker som ikke liker Epox 8rda+ og vil kunne lage problemer dersom en klokker de over specs på FSB

 

Edit: med disse brikkene vil en ikke kunne reset CMOS med den samme ram brikken i maskinen, da må en sette i en annen type ram etter en har reset CMOS og endre instillinger til SPD for å kunne sette i rammen igjen. Det er en feil i bios på 8rda+ skal vistnok komme patch for det etterhvert

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har prøvd å resete CMOS/tatt ut batteriet ja.

Dette var nødvendig tidligere også, siden overklokkings-sperren ved for høy temperatur av en eller annen grunn ikke virker som den skal (frekvensen reseter seg ikke).

Uansett så er det ikke noen god RAM han har, veit dere hvilke typer RAM som ikke liker dette kortet?

Lenke til kommentar
Dersom kortet henger på CF/C1 el.l vil ikke boot sekvens eller noe som helst starte..... Jeg VET det, da jeg har opplevd det ørten ganger by now...

 

Men det er enkelte rambrikker som ikke liker Epox 8rda+ og vil kunne lage problemer dersom en klokker de over specs på FSB

 

Edit: med disse brikkene vil en ikke kunne reset CMOS med den samme ram brikken i maskinen, da må en sette i en annen type ram etter en har reset CMOS og endre instillinger til SPD for å kunne sette i rammen igjen. Det er en feil i bios på 8rda+ skal vistnok komme patch for det etterhvert

Takker for informasjonen, skal prøve om jeg får skaffa noe anna ram for å teste. Du har rett om CF og boot sekvens, boot har faktisk ikke starta enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...