Gå til innhold

Bremseskive begynte plutselig å subbe (bilder)


LtdEdFred

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg var ute å sykla meg en tur på asfalt for en times tid siden (sykkelen er 2-3 uker gammel. Det er en Scott Chenop med hydrauliske Shimano bremser). Plutselig så begynte bremseskiva å subbe og lage en litt sjenerende lyd. Jeg vet ikke nøyaktig om det ble utløst av at jeg kjørte opp en fortauskant eller bremsa eller hva det var. Jeg kjørte ikke spesielt for hvertfall.

 

Her er bilder av "skaden"

 

ee11102619e20312b3d0e6b827141795.JPG

 

Som dere ser så subber den ikke der det bremser, men på en annen del.

 

Her er et bilde som er litt mer zoomet ut:

 

1d909f3eab9af17523972f1ccd6b8384.JPG

 

 

Nå lurer jeg på:

 

1. Hva kan ha forårsaket dette? Er det vanlig at det skjer?

2. Vil dette "fikse seg selv" ved at jeg fortsetter å bruke den og bruker bremsene?

3. Er det uforsvarlig/skadelig for meg og/eller sykkel å sykle til jobb i morgen? (Ca. 4km)

 

 

Om du ikke kan svare på alt hadde jeg hvertfall satt veldig pris på svar på nr 3. innen klokken åtte i morgen tidlig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hjulet er festet med en spak, løsner du på den og forsikrer deg på en eller annen måte om at alt er helt i vater før du strammer igjen. Det samme kan vel sies om det er mutter. Du har kanskje ikke mulighet til å henge sykkelen opp, så du må bare prøve deg fram. Er ingen ekspert selv heller.

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Jeg var ute å sykla meg en tur på asfalt for en times tid siden (sykkelen er 2-3 uker gammel. Det er en Scott Chenop med hydrauliske Shimano bremser). Plutselig så begynte bremseskiva å subbe og lage en litt sjenerende lyd. Jeg vet ikke nøyaktig om det ble utløst av at jeg kjørte opp en fortauskant eller bremsa eller hva det var. Jeg kjørte ikke spesielt for hvertfall.

 

Her er bilder av "skaden"

 

ee11102619e20312b3d0e6b827141795.JPG

 

Som dere ser så subber den ikke der det bremser, men på en annen del.

 

Her er et bilde som er litt mer zoomet ut:

 

1d909f3eab9af17523972f1ccd6b8384.JPG

 

 

Nå lurer jeg på:

 

1. Hva kan ha forårsaket dette? Er det vanlig at det skjer?

2. Vil dette "fikse seg selv" ved at jeg fortsetter å bruke den og bruker bremsene?

3. Er det uforsvarlig/skadelig for meg og/eller sykkel å sykle til jobb i morgen? (Ca. 4km)

 

 

Om du ikke kan svare på alt hadde jeg hvertfall satt veldig pris på svar på nr 3. innen klokken åtte i morgen tidlig :)

 

 

Når man har skivebremser burde man også sentrere bremsekaliperen i ny og ne..

Slakk de skruene som fester bremsen til ramma(slik at kaliperen kan beveges noen milimeter),klem inn bremsehendelen(ikke for hardt)mens du strammer opp skruene.. Da står kaliperen beint på skiven og subbing minimaliseres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...