LtdEdFred Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Heisann. Jeg var ute å sykla meg en tur på asfalt for en times tid siden (sykkelen er 2-3 uker gammel. Det er en Scott Chenop med hydrauliske Shimano bremser). Plutselig så begynte bremseskiva å subbe og lage en litt sjenerende lyd. Jeg vet ikke nøyaktig om det ble utløst av at jeg kjørte opp en fortauskant eller bremsa eller hva det var. Jeg kjørte ikke spesielt for hvertfall. Her er bilder av "skaden" Som dere ser så subber den ikke der det bremser, men på en annen del. Her er et bilde som er litt mer zoomet ut: Nå lurer jeg på: 1. Hva kan ha forårsaket dette? Er det vanlig at det skjer? 2. Vil dette "fikse seg selv" ved at jeg fortsetter å bruke den og bruker bremsene? 3. Er det uforsvarlig/skadelig for meg og/eller sykkel å sykle til jobb i morgen? (Ca. 4km) Om du ikke kan svare på alt hadde jeg hvertfall satt veldig pris på svar på nr 3. innen klokken åtte i morgen tidlig Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Det er mulig hjulet har blitt litt skakt. Prøv å løsne det og montere det helt beint igjen. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg aldri montert hjul før. Er det noen spesiell måte å gjøre dette på eller må det bare tas ut og festes igjen? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Hvis hjulet er festet med en spak, løsner du på den og forsikrer deg på en eller annen måte om at alt er helt i vater før du strammer igjen. Det samme kan vel sies om det er mutter. Du har kanskje ikke mulighet til å henge sykkelen opp, så du må bare prøve deg fram. Er ingen ekspert selv heller. Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Heisann. Jeg var ute å sykla meg en tur på asfalt for en times tid siden (sykkelen er 2-3 uker gammel. Det er en Scott Chenop med hydrauliske Shimano bremser). Plutselig så begynte bremseskiva å subbe og lage en litt sjenerende lyd. Jeg vet ikke nøyaktig om det ble utløst av at jeg kjørte opp en fortauskant eller bremsa eller hva det var. Jeg kjørte ikke spesielt for hvertfall. Her er bilder av "skaden" Som dere ser så subber den ikke der det bremser, men på en annen del. Her er et bilde som er litt mer zoomet ut: Nå lurer jeg på: 1. Hva kan ha forårsaket dette? Er det vanlig at det skjer? 2. Vil dette "fikse seg selv" ved at jeg fortsetter å bruke den og bruker bremsene? 3. Er det uforsvarlig/skadelig for meg og/eller sykkel å sykle til jobb i morgen? (Ca. 4km) Om du ikke kan svare på alt hadde jeg hvertfall satt veldig pris på svar på nr 3. innen klokken åtte i morgen tidlig Når man har skivebremser burde man også sentrere bremsekaliperen i ny og ne.. Slakk de skruene som fester bremsen til ramma(slik at kaliperen kan beveges noen milimeter),klem inn bremsehendelen(ikke for hardt)mens du strammer opp skruene.. Da står kaliperen beint på skiven og subbing minimaliseres. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Takk for tipsene. Jeg skal ha den med på service i morgen for stramming og av gir og en sjekk så de skulle se på det samtidig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå