GIMP Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Hei, mitt cannon efs 17-85mm IS klarer ikke å fokusere (auto) på det lengste zoom området. Den hakker frem og tilbake og det er ikke mulig å trykke utløseren. Og hvis den skulle gi seg av og til er det ikke i fokus. Objektivet er rundt 2 år gammelt. Ved manuell fokus er det ingen problemer. Tips om hva som er feil og om det lar seg reparere til en fornuftig pris verdsettes. Mvh GIMP Endret 9. juni 2009 av GIMP Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Du har ikke kommet borti knappen som velger fokuspunkt? og valgt et helt ute til siden eller noe? Jeg hadde det samme problemet, men jeg hadde bare valgt et fast fokuspunkt som ikke passet med det jeg skulle ta bilde av. Lenke til kommentar
GIMP Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Hei Panerai, nei det er nok ikke årsaken, det skjer også i auto modus (har 400D) og der får man jo ikke endre fokuspunkter. Dessuten har jeg kun problemer med dette objektivet. Mvh GIMP Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Skjer det konsekvent eller bare under gitte forhold? Med "hakking" antar jeg du mener det som gjerne kalles "jaging", altså at objektivet fokuserer frem og tilbake uten å finne fokus? Som oftest skjer det når lyset er for dårlig eller det ikke er noen gode kontraster å fokusere på. Ellers: det kan være en kalibreringsfeil av ett eller annet slag eller feil på fokusmotoren. Rett og slett at objektivet endrer fokus mer enn det får "ordre" om fra kameraet. Hvis det er noe som kan fikses med å justere objektivets firmware så behøver det ikke å koste så mye. Hvis det er mekanisk så vil jeg ikke en gang begynne å spekulere. EDIT: Hvis objektivet bare er to år gammelt, så høres det ut som en reklamasjonssak. Hvis ikke objektivet har blitt utsatt for støt eller andre harde påkjenninger så burde det være en grei sak å få det fikset på reklamasjon. Endret 11. juni 2009 av Sutekh Lenke til kommentar
GIMP Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Jaging er sikkert korrekt terminologi:-) Akkuratt løpt ut en tur for å sjekke en gang til: Det skjer konsekvent ute i beste dagslys på de lengste brennvidder fra ca 60-85mm. Det varierer litt i antall "jags" før den stopper og da konsekvent ute av fokus. Hvis motivet er nærme, 2-3 meter, fungere det bra på alle brennvidder. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Tja, høres ut som en rimelig grei reklamasjonssak, spør du meg. Jeg ville tatt kontakt med forhandler. Forresten, er det det eneste USM-objektivet du har? Eller har du prøvd med andre? Det er en knøttliten sjans for at det kan være noe med kamerahuset, men jeg tviler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå