Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg til russebil

Anbefalte innlegg

Greit, vi er ein gjeng på 7-8 som skal ha oss russebil, funne bilen (Toyota Hiace '94) og trenger eit anlegg. Problemet er at ingen av oss har peiling overhodet på kva som trengs, så derfor blei eg sendt for å spørr dykk. Vi har budsjettert med ca 10-15 000 på anlegget.

Så kort sagt: du har ca 15000 å bruke på anlegg til ein russebil, kva kjøper du?

Søkte litt på tidligare poster her på forumet, men fann ut at det var lite å hente frå tidligare tråder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Greit, vi er ein gjeng på 7-8 som skal ha oss russebil, funne bilen (Toyota Hiace '94) og trenger eit anlegg. Problemet er at ingen av oss har peiling overhodet på kva som trengs, så derfor blei eg sendt for å spørr dykk. Vi har budsjettert med ca 10-15 000 på anlegget.

Så kort sagt: du har ca 15000 å bruke på anlegg til ein russebil, kva kjøper du?

Søkte litt på tidligare poster her på forumet, men fann ut at det var lite å hente frå tidligare tråder.

-Strømkabel

-Signalkabel

-CD-Spiller

-Sub (MINST 1, helst 4:D)

-Forsterker til SUB'en

-Høyttalere i kasser

-Forsterker til høyttalerene

OK! Siden det er et russebil-anlegg du snakker om her så kaster jeg alle teorier om

lydkvalitet ut vinduet. Det vil si at jeg ikke ville anbefalt deg enkelte av disse

tingene dersom du spurte meg om jeg kunne anbefalt deg noe for å få fin lyd i din

personbil. Målet med dette anlegget er å bli hørt.... høyt..

Så til en kjapp forklaring av tingene du trenger

Strømkabel: Fra batteriet må du ha en strømkabel (tykk en jævel) som du trekker til

området der du har forsterkerene liggende. Den kabelen vil fungere som din stikkontakt

i bilen. Du må også finne et JORDINGSPUNKT i bilen. Det er enkelt, siden hele bilens

chassis er jordet trenger du bare å finne et bart punkt med en stor skrue eller mutter

og feste kabelen i det punktet. Den vil gi deg det som tilsvarer MINUS-polen på batteriet.

Signalkabel: En kabel som forsyner forsterkerene med signalet som spilleren avgir. Enkelt

og greit. Oftest har man en for subbene og en for høyttalerene. Litt avhengig av hvor

dyr spiller du kjøper kan det hende at den ikke har mer enn en signalutgang, det er

ikke noe problem da man kan splitte signalet.

CD-Spiller: Well DOH!

Sub: Basselementet. Må stå montert i en kasse, dersom du har flere elementer kan disse

være montert i samme kassen, men den må være beregnet til rett mål utifra hvilke krav

elementet har. Alle element er unike i kassekrav. Det fins flere forskjellige typer

basskasser, men i en russebil ville jeg nok ha gått for en stor kasse med port.

Dersom den porta kassen er laget rett vil det gi gode resultater, selv med rimelige suber.

Forsterke til sub'ene: Du trenger noe som forvandler signalet fra spilleren om til

forsterket effekt som du mater suben(e) med. En type sub-forsterker er en såkalt

monoblokk. Dette er en forsterker som kun har EN tilkobling til sub, men du kan i mange

tilfeller drive flere suber på en forsterker.

Høyttalere i kasser: Vanligvis monterer man høyttalerene i dørene eller i hattehylla.

I dette tilfellet ville det beste ha vært å montere dem i fastmonterte kasser som dere

kan plassere der dere vil. Her er såkalte 6x9-tommere veldig anvendelige da de spiller

høyt og tåler en del juling.

Forsterker til høyttalerne: Samme som sub-forstekreren, bare at den har lavere effekt,

og gjerne har et innebygget filter som gjør at den ikke sprenger høyttalerene med en

gang du guffer på. Filteret fjerner bassfrekvensene som SUB'ene spiller og gjør at

du kan spille høyere da høyttalerene kan fokusere på kun å spille diskant og mid-bass.

Endret av nicoloco
Lenke til kommentar

Sånn. Da vet du litt mer om bilstereo. Når det gjelder hvilke produkter du skal kjøpe ville jeg ikke anbefalt noe spesielt. Litt avhengig av når dere skal kjøpe dette kan jeg gi dere gode pekepinner. UANSETT vil jeg si at det lønner seg å kjøpe brukt i dette tilfellet. Dersom du kjøper noe brukt kjøper du det som oftest til halv pris eller lavere. Ingen som kan gi deg den rabatten du får ved å ikke være kresen!

For å si det enkelt. For 10-15000 kroner kunne jeg ha satt sammen et rått anlegg til dere, som dere har store muligheter for å selge med minimalt tap etterpå, dersom dere er forsiktige og behandler utstyret med respekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...