Gå til innhold

BK: Naken (t Landskap)

Anbefalte innlegg

Bilde nr 3 fra Kaukasus. Var også med i Landskap i S/H.

Overeksponeringen i skyene er med hensikt, men usikker om jeg liker bedre med eller uten.

Ønsker kritikk på teknikk, komposisjon og PP. Aller helst hva som kan forbedres med tanke på PP.

post-163915-1244577420_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye fint i dette bildet. Eksponering ser ut som det sitter. Mye fine linjer. Kanskje litt lite som holder blikket inne i bildet? Jeg ville ha kuttet forgrunnen over den store steinen og noe av himmel slik at bildet ble kvadratisk. Grunnen er at jeg synes forgrunn er for dominerende, og at bildet i portrett format ikke er spennende nok, så hvorfor ikke gjøre det mer "harmonisk"?

Lenke til kommentar

Jeg ser du prøver å ha en fengende forgrunn med den steinen, and stuff, men den griper ikke blikket mitt. Prøv å gå nærmere steinene, å få den som "motiv", istedenfor at det ser ut som om det er en stein som ligger der tilfeldig. Prøv å få med saftige detaljer i den. Men vakker mellom- og bakgrunn!

Lenke til kommentar
Mye fint i dette bildet. Eksponering ser ut som det sitter. Mye fine linjer. Kanskje litt lite som holder blikket inne i bildet? Jeg ville ha kuttet forgrunnen over den store steinen og noe av himmel slik at bildet ble kvadratisk. Grunnen er at jeg synes forgrunn er for dominerende, og at bildet i portrett format ikke er spennende nok, så hvorfor ikke gjøre det mer "harmonisk"?
Jeg er i stor grad enig med deg, men jeg tror det holder å croppe til 4:3-format. Steinen i forgrunnen er et viktig element, men drukner litt slik jeg ser det.

Ofte er det en fin tanke å tenke ca 1/3 bakgrunn, 1/3 mellomgrunn og 1/3 forgrunn. Her blir det for mye forgrunn, som gjør bildet bunntungt, og ødelegger balansen.

Her er et forslag til crop - si fra hvis du vil ha det fjernet:

post-7280-1244701789_thumb.jpg

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

For å være veldig pirkete, så virker det som om at du har dratt litt for hardt i kontraster!? Hvis man ser på himmelen så er det litt sånne hvite "korn", som ofte er et tegn på at man enten har brukt for mye kontrast eller farge metning(eller begge deler)!?

Skarpheten er heller ikke helt ideal, kunne muligens vært en smule skarpere!?

Ser ut som en fint sted i hvert fall :)

Lenke til kommentar

Det meste er egentlig sagt her.

Selve bilde er harmonisk og fint, men mangler det lille ekstra sånn motivmessig. K-ryeng sit beskjæringsforslag syns jeg styrker bildet. Forgrunnen er kanskje litt i softeste laget. Mangler litt smell der, for å gjøre den til et selvstendig billedelement.

Når det gjelder etterbehandlinga så er jeg enig med de som mener at du har dradd litt mye i spakene. Virker på meg som du har økt både kontrast og fargemetning en del. Jeg har dårlig erfaring med å gjøre begge deler. Ofte så velger jeg å dempe fargemetning, om jeg øker kontrasten, eller motsatt. Spesielt om jeg drar litt ekstra i spakene. Å "balansere" disse på den måten, er ikke dumt, om det nå er et naturlig utrykk man er ute etter. Når jeg sier balansere så mener jeg det ikke helt bokstavelig, altså ikke nødvendigvis full balanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...