Gå til innhold

Hvilken blitz til Sony?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en ordentlig blitz ganske snart, og kunne svært gjerne tenkt meg noen innspill fra mer erfarne folk enn meg selv :)

For øyeblikket har jeg en Sony A-100, men kjøper enten A-700 eller A-900 iløpet av kort tid.

Fotograferer egentlig det meste, men grunnen til at jeg skal investere i ordentlig blitz nå er at jeg skal fotografere to bryllup i sommer.

Mest sannsynlig er dette den største utfordringen blitzen kommer til å støte på, men det er klart at det skader uansett ikke å ha noe som takler de fleste situasjoner på en best mulig måte.

Jeg har kikket bittelitt på både Sony, Sigma og Metz.

Må innrømme at jeg har mest lyst på enten en Sony HVL-F58AM, eller en Metz 58AF1, men jeg er fryktelig usikker på om det er verdt å legge så mye penger i det?

(Jeg tenker litt på at en kunne jo legge litt av de pengene i enda bedre objektiv også, men det blir kanskje feil prioritering?)

Sonyen virker til å ha en fordel i muligheten for å vinkle den til vertikale bilder, mens Metzen har jo f.eks mulighet for oppgradering via USB, i tillegg til at det kanskje er greiere å få tak i diffusere etc. til denne.

Er det noen som har noen innspill å komme med her? -om det er "godt nok" med en rimeligere en, f.eks Sigma EF-530DG, kjøper jeg selvfølgelig gjerne den isteden.

Vet ikke hvor stor betydning det har, men kjøpte nettopp en forholdsvis rimelig telezoom (Sony 75-300 f/4.5-5.6), og til portrett vil det kanskje være nødvendig med kraftigst mulig blits pga blenderen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke hjelpe deg allverdens med blitz, men jeg ville sett på et lyssterkt fastobjektiv også, for eksempel https://prisguiden.no/product.php?produc...4&cat_id=24. Bryllup er vanskelig; håpløst lys i kirken og ofte håpløst lys på kvelden også. Jeg tok over 350 bilder med bare 25/1.4 og uten blits i et bryllup, og synes jeg fikk veldig mye bra ut av det. Senere har jeg også brukt mye blits sammen med dette objektivet. Som oftest får du best resultat om du fyrer blitsen på så lav styrke som du kan.

Anbefaler å titte gjennom denne fine lille guiden: http://www.planetneil.com/tangents/flash-p...phy-techniques/

Ellers skrev jeg litt om hvordan jeg prøver å tenke når jeg bruker blits her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13452604

Lykke til.

Kjøp forresten en blits der du kan vri hodet både sidelengs og 180 grader bakover. Det er også kjekt med en innebygget minidiffuser. Jeg bruker vidvinkeluttrekket til det, trekker den ut akkurat så langt at den ikke klapper ned foran selve blitsen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! :)

Jeg burde kanskje nevnt det, men telezoomen er det minst lyssterke objektivet mitt.

Har en fast 50mm f/1.7 som jeg er veldig godt fornøyd med, i tillegg til at jeg regner med det blir en Carl Zeiss 16-80 f/3.5-4.5 når jeg kjøper nytt kamerahus.

(De andre objektivene mine er ikke veldig aktuelle i akkurat denne sammenhengen, men som sagt, så er telezoomen den klart minst lyssterke..)

Jeg regner det som nokså sikkert at jeg ender på en med over 50 i ledetall, og kanskje vil det mest taktiske være å kjøpe den som har best tilgang på ekstrautstyr som f.eks batteripakke, diffusere etc?

Kvaliteten regner jeg med er god nok uansett i denne prisklassen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...