Gå til innhold

Er eksamensordningen urettferdig?


Anbefalte innlegg

Normalt sett vil det altså i følge ditt resonnement variere rundt 1 eller 2 karakternivåer etter hva man er "heldig" å komme opp i.

 

Av et titallskarakterer vil altså denne trekke opp eller ned snittet med en forholdsvis beskjeden del. Som nevnt tidligere, dette avgjør ikke fremtiden din. Dersom denne ene karakteren avgjør at du ikke kommer inn på ønskestudiet, bør du faktisk revurdere ønsket. Og hvis du finner ut at det ennå er dette du har lyst til, er det flust med muligheter til både å forbedre karakterer og samle tilleggspoeng.

 

To identiske elever som kommer opp i forskjellige fag, får forskjellig snitt. Det er fordi terningen har bestemt det.

 

To identiske elever finnes ikke, men teoretisk sett vil forskjellen mellom skolene på standpunktkarakterer utgjøre mye mer enn dersom disse to kommer opp i to forskjellige eksamensfag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har kanskje ikke ENORM betydning, men det er fortsatt urett.

 

To identiske elever finnes ikke

Joda, på en av to måter.

 

1)

Med så mange elever som finnes på en skole, eller i hele landet for den saks skyld, er det nødt til å være to elever som likner veldig på hverandre, men som får forskjellige karakterer på bakgrunn av en trebits ekspertuttalelser.

 

2)

Hvis man ikke tenker seg to like elever, men EN elev i TO ulike tilfeller:

a) Han trekkes ut i sitt beste fag

b) Han trekkes ut i sitt verste fag

 

I begge tilfeller har terningen en viss påvirkningskraft som jeg mener den IKKE BURDE hatt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Det er ikke systemet sitt feil som sådan, men elevens manglende ferdigheter. Jeg klarer fremdeles ikke å skjønne tankerekken din. Ser du ikke at tilfeldigheten bidrar til å gjøre systemet mer rettferdig, og at den reelle "uretten" er de innate forskjellene mellom folk?

 

hvorfor begynner alltid dere som er ferdig med videregående/utdanningen deres å klage på oss som er yngre?

 

Hvor gammel er du egentlig?

Lenke til kommentar
Det er ikke systemet sitt feil som sådan, men elevens manglende ferdigheter. Jeg klarer fremdeles ikke å skjønne tankerekken din. Ser du ikke at tilfeldigheten bidrar til å gjøre systemet mer rettferdig, og at den reelle "uretten" er de innate forskjellene mellom folk?

Tar du virkelig ikke poenget hans? Han har forklart det på en ny måte i hver post han har skrevet, og allikevel misforstår du?

 

Han prøver å få fram at en tilfeldig eksamensordning, slik dagens ordning er, bidrar til å forsterke forskjellene. Ja, jeg er enig med deg, eksamenskarakteren viser kunnskapsnivået (bla-bla-bla)og akkurat den biten er 100% rettferdig. Enig.

MEN det som ikke er rettferdig, ifølge trådstarter, er at enten kan man komme opp i fag man sannsynligvis får 6 i, eller så kommer man opp i fag man sannsynglivs får 2 i.

 

Hvorfor er ikke det rettferdig?

Vitnemålet forsterkes/reduseres avhenig om du har flaks eller uflaks.

 

Hva kunne bidratt til å gjøre det mer rettferdig?

- ALLE har eksamen i alle fag

- Eksamenskarakteren slås sammen med standpunkt

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Jaha? Ettersom folks evner er forskjellige, vil det likevel være "urettferdig". Kanskje tilfeldighet ville hjulpet noen, mens samme fag for alle ville hjulpet andre igjen. Jeg har vært oppe i matematikk til eksamen, det var noe dritt, og jeg får antakelig 2 - men det er OK, for jeg aksepterer at jeg hverken er dyktig i faget eller har jobbet godt nok med det. Hadde jeg kommet opp i engelsk skriftlig ville jeg sannsynligvis fått fem eller seks, men det gjorde jeg altså ikke. Slik er det.

Lenke til kommentar

Herregud, alt folk skal klage på. Det virker som du er bitter på "systemet" fordi du har fått en dårlig eksamenskarakter.

 

Uansett, om du kommer opp i matematikk; sosiologi; gym eller geografi, så skal du kunne pensum. Du har vært i undervisningstimene og forelesningene, har du ikke? Eksamen er på mange måter en stikkprøve, og mye av poenget med eksamen forsvinner hvis det ikke er snakk om å "trekke" tilfeldige fag. Det eneste som hadde vært mer "rettferdig" enn dagens ordning, ville vært eksamen i alle fag.

 

Kan du ikke pensum, er det kun din egen feil. Er du dårlig i naturfag, er det fordi du ikke har jobbet nok med naturfagspensumet. Ja, noen trenger kanskje litt mer jobbing i enkelte fag, men har du et relativt fungerende hode, bør du klare å oppnå en femmer uansett. De fleste som får dårlige karakterer, får dårlige karakterer fordi de bruker tiden sin på viktigere ting som å spille PC.

 

Jeg ser at du nevner mange ganger at bilmekanikere ikke trenger KRL, hvem mener du trenger KRL? Kun den promillen elever som skal studere teologi videre? Selv om man ikke bruker KRL-, historie- eller språkhistoriekunnskapene direkte i arbeidslivet eller videre studier, er det fortsatt viktige fag. KRL, som heter RLE nå, har mye om livssyn; kultur og etikk. Er ikke det viktig?

 

Fagene i den videregående skolen er ikke spesielt omfattende, med pensum på kanskje 300 sider. Med effektiv og strukturert jobbing, er det ikke mye arbeid som skal til for å få en 5-er. Jeg fikk 5-er i fysikk, og jeg leste i overkant av en uke før eksamen.

Lenke til kommentar
Jaha? Ettersom folks evner er forskjellige, vil det likevel være "urettferdig". Kanskje tilfeldighet ville hjulpet noen, mens samme fag for alle ville hjulpet andre igjen. Jeg har vært oppe i matematikk til eksamen, det var noe dritt, og jeg får antakelig 2 - men det er OK, for jeg aksepterer at jeg hverken er dyktig i faget eller har jobbet godt nok med det. Hadde jeg kommet opp i engelsk skriftlig ville jeg sannsynligvis fått fem eller seks, men det gjorde jeg altså ikke. Slik er det.

Nettopp. Hva kunne gjort dette mer rettferdig?

 

Mulighet 1: Hvis du hadde kommet opp i BÅDE engelsk og matte. Da hadde vitnemålet ditt vært mer balsert og viser et mer nøyaktig bilde av dine ferdigheter.

 

Mulighet 2: Hvis du eksamenskarakter hadde blitt slått sammen med standpunk. Da hadde vitnemålet ditt vært mer balansert og viser et mer nøyaktig bilde av dine ferdigheter fordi en god/dårlig karakter får ikke mye innvirkning annet enn at den rettferdiggjør standpunktkarakteren din atter en gang.

Lenke til kommentar

Dere må da kunne se at dagens eksamensordnig er urettferdig med standpunkt og eksamenskarakteren som teller induviduelt.

 

La oss ta meg som et eksempel. Jeg har noen helt klart sterke fag, nemlig matte og fysikk, her får jeg toppkarakter uten den helt store arbeidsmengden. Men jeg har også andre svakere fag, da spesielt norsk og kjemi. I disse fagene skal jeg være heldig om jeg får 5er, og det med en stor mengde arbeid. Det er så tilfeldighetene som skal avgjøre hva jeg skal opp i og da også avgjøre hvordan mitt karaktersnitt ser ut.

 

Du kan skylde så mye du vil på at det er eleven selv sin feil som ikke har lært seg pensum godt nok hvis h*n får en karakter som setter snittet ned på eksamen. Dette er greit når det kommer til stryk, og til en hvis grad de andre lavere karakterene. Når det kommer til skillet mellom 5 og 6, så handler det mye mer om hva en har anlegg for å lære seg godt og har talent for å gjennomføre. Å skylde på at eleven har vært lat i dette tilfellet er ikke godt nok til at en kan feie vekk tilfeldighetenes betydning. Hvis en jakter på en utdanning som krever et snitt i den øvre delen av karakterskalaen, så kan en 5er eller 6er veldig fort avgjøre om en får plassen eller ei. Her er konkurransen stor, og skillet mellom søkerne minimalt.

 

Enda en ting som nevnes er at en har utallige muligheter for å forbedre snittet eller vente på alderspoeng og diverse annet for å komme inn på linjen senere. Jeg vil se på det som en stor ulempe å måtte "kaste vekk" et år (eller flere) på å forbedre vitnemålet. Og er det uflaks på eksamenstrekkingen som har skyld i dette så vil det være meget bittert og urettferdig.

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1, påpekes det at innleggets art ikke skal inneholde overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er da dette er forbudt. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes ved grove tilfeller. I henhold til retningslinjene ble '1' innlegg slettet fra tråden.

 

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
Man må gjerne innføre sammenslåing av karakterene igjen. Er dette nok for dere som klager ?

Vel... Personlig er jeg godt fornøyd med dagens system, da jeg var en av de heldige og kom opp i matte. Hvilket jeg muligens får 6 i. Men ja, det hadde gjort systemet mer rettferdig.

 

Systemet med eksamen i alle fag er ikke å forakte for min del, men prøv å få elevorganisasjonen med på dette.

 

Dette er den optimale løsningen, og gir ikke bare rettferdighet, men også ekstra motivasjon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...