Gå til innhold

Er eksamensordningen urettferdig?


Anbefalte innlegg

Da får de la være. Jeg ville ikke hatt noe imot å slippe eksamen.

Nei, og dette er tatt opp og skal endres på. Eksamen skal få mindre betydning og kanskje også tas helt bort. Så fort som mulig, stadnpunkt skal bli stående som den viktige karakteren og eksamen skal erstattes av prøver for å fastsette standpunkt.

 

Dette ble klassen informert om for noen uker siden, men det er nok snakk om år før noe skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksamen i et fag burde telle max 1/3 av standpunktkarakteren i faget, ikke være en egen karakter.

I så fall hadde jeg ikke hatt så mye imot terning-greia.

 

Det som virkelig irriterer meg er at en terning avgjør hvilket fag du skal få dobbelt opp av i karakterboka, selv om sannsynligheten for å gå fra en 3'er til en femmer er minimal.

I praksis får man bare enda en 3'er, som om noen ønsket det..?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Eg vil ikkje seie meg heilt einig i det. Før vart jo eksamenskarakteren slegen saman med standpunktskarakteren, og eg veit fleire som kom opp i eit fag dei hadde 3 i frå før, f.eks. matte, men fekk 5 på eksamen og dermed fekk den endelege standpunktskarakteren opp til 4...

 

Dette fordi munnleg eksamen i veldig mange fag er lettare å få god karakter i enn skriftleg eksamen eller også prøver generelt, kanskje ikkje for alle, men gjennomsnittleg. Då er det mange som tener på den...

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
Det er kjipt. Skulle ønske alle kom opp i alt. På den måten hadde vi jobbet grundigere gjennom hele året, og den dagen eksamen kom, hadde vi allerede hatt våre egne notater og forståelse for emnene, istede for å måtte lese hele boka om igjen.

 

Og då få ein karakter ekstra for kvart fag eller direkte innvirkning på karakteren ein allereie har fått? Om ein skulle hatt dobbelt opp av alle fag ville det blitt mykje forrvirring i alle fall...

Ser lite poeng i å ha eksamen selv, men dersom jeg kunne ha valgt mellom å komme opp i tilfeldige fag, og å være forberedt fra dag 1 om eksamen så ville jeg ha jobbet bedre med fagene og gjort det enklere for meg selv.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget med å vite hva du skal opp i til eksamen fra dag 1? Greit nok, du får en god karakter i det/de fagene, men hva med de andre? Fullstendig nedprioritering eller?

 

OffT:

Sykt glad jeg er 90generasjon og dermed ikke får bruke PC til alt og ingenting i skolen. De som er året under gjør jo ikke annet enn å sitte på facebook, msn og slikt. Seriøst, er det derfor man skal gå på skole? Når man først skal gå på vgs, så bør en jo få noe ut av det.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt poenget med å vite hva du skal opp i til eksamen fra dag 1? Greit nok, du får en god karakter i det/de fagene, men hva med de andre? Fullstendig nedprioritering eller?

Les en gang til. Jeg skrev at jeg ville komme opp i alle, og på den måten jobbe bedre med alle fagene gjennom året, og ha en sterkere kompetanse enn hva jeg vil tro jeg har etter 48 timer intens pugging på et spesifikk fag.

 

Har f.eks vært forberedt på sluttvurdering + eksamen i media, og har jobbet godt med det hele året, tatt tilbakemeldinger til meg og lært av mine feil og av de sluttvurderingene vi har fått tilbake har jeg fått toppkarakterer, og regner med noe av det samme på eksamen i morgen.

Endret av trudel
Lenke til kommentar

Greit, da er vi jo enige da. Det er jo selvfølgelig det ideelle. Kjedelig skolene ikke har penger til det.

 

Førsteprioriteten bør være å få slått sammen standpunkt- og eksamenskarakterene igjen. Dette vil jo absolutt ikke by på noen økonomiske problemer. Skulle gjerne sett begrunnelsen for at dette skulle bli endret i kunnskapsløftet.

 

Og vær så snill; ikke fjern eksamen fra vgs! Forskjellene mellom skolene og hvor lett de gir karakterer er store nok. Eksamen med sensorer utenifra er hvertfall med på å jevne dette ut noe.

Endret av SiMoB
Lenke til kommentar
Og vær så snill; ikke fjern eksamen fra vgs! Forskjellene mellom skolene og hvor lett de gir karakterer er store nok. Eksamen med sensorer utenifra er hvertfall med på å jevne dette ut noe.

Veldig enig der. Har ikke tenkt på at eksamen kan gi et bra bilde på det. Leste forøvrig nettpå på nrk tekst-tv om at det er opp til hver kommune om hvordan de vil avgjøre eksamensforbredelsene. En oppgave, deretter 48 timer eller 48 timer på hele pensum. Synes dette gir de med en spesifikk oppgave store fordeler fremfor de som må pugge hele pensum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

De som klager på eksamen og at det er urettferdig er som regel late kommunister.

 

Slik som det er idag hadde elever gjort hva som helst for å slippe eksamen. Makan til takk for gratis skolegang a

Lenke til kommentar
De som klager på eksamen og at det er urettferdig er som regel late kommunister.

 

Slik som det er idag hadde elever gjort hva som helst for å slippe eksamen. Makan til takk for gratis skolegang a

Har du noe som helst begrunnelse for å si dette?? Vet du hvorfor noen er så negative til eksamen?

Lenke til kommentar

Er vel ikke en hemmelighet at SV ønsker å fjerne alt som har med karakterer å gjøre fra skolen? Da er alle like gode! La oss alle sammen bli leger! Likt for alle! Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.... ... ... Eksamensordningen går vel inn under dette kravet til SV og.

 

...

 

 

Og ja, eksamensordningen er der som en slags "kontroll" på ditt nivå der du får en vurdering av en nøytral sensor utenifra. Å fjerne denne ordningen vil sørge for at forskjellene mellom skolene vil øke, som ikke er ønskelig.

Lenke til kommentar

Men, som tidligere sagt, Eksamener viser verken Kunnskapsnivå eller kompetanse. Har du en dårlig dag så gjør du en dårlig eksamen. Grunnen til at mange har dårlige dager akkurat på eksamen er en kombinasjon av stress, forventningspress og andre faktorer. Men nå skal det sies at jeg er imot eksamener og disse store prøvene man har. Man sitter ikke igjen med mye kunnskap når man har pugget 100 sider, man glemmer det meste ganske fort. Det er mye mer nyttig og lærerikt om man får små prøver hele tiden, på denne måten lærer man mer og man slipper disse gigantprøvene som ikke viser noe som helst. Eksamener burde være forbeholdt avsluttende studier på universitetsnivå. Og nei, jeg er ikke sosialist eller kommunist, bare for å få avklart det.

Endret av Hans-o
Lenke til kommentar

Det å takle stress og forventningspress er da egenskaper som er veldig nyttig og ha, som det ikke er noen ulempe å få "dokumentert" ved en eksamen. Greit nok, man kan ha dårlige dager på eksamen, det forstår jeg godt, da jeg har forberedelse til muntlig i dag, samme dag som min bestemor har dødd (riktignok kan jeg få utsatt eksamen, men da utsettes også vitnemålet og skaper mer stress).

 

Så sånn sett kunne man gjerne vært litt mer fleksibel med eksamen når det kommer til sykdom og diverse andre saker som skulle dukke opp. Jeg er likevel i den mening at eksamen er noe som bør beholdes, eventuelt erstattes av småprøver gjennom året (som du nevner), men da bør samtlige rettes av en nøytral sensor. I dagens samfunn med alle slags muligheter for kommunikasjon via nettet burde ikke dette bli for ineffektivt hvis det blir satt opp skikkelig.

Lenke til kommentar

Det er som man nevner kjent at sosialistiske partier normal har jobbet for mindre eksamener. Målet er kanskje ikke å gjøre det lettere, men å gjøre alle like gode. Middelmådighet er målet, talent, geni, stil, klasse, evner osv blir sett på som elementer som skaper klasseskiller. Det er ikke til å stikke under en stol at mange flinke elever har blitt undertrykket i den norske skolen over lang tid.

 

Tilbake til eksamenene er det helt klart at man kan ha en dårlig dag, men faktisk, da kan man ikke stoffet godt nok. I mange arbeidslivssituasjoner er man selvfølgelig ikke avhengig av å kunne prestere under press, men det er mange der man er det også. Et eksempel, når du sitter i kontrollrommet for den nye høyteknologiske oljerørspluggen firmaet ditt har utviklet. Du er på oppdrag i India og skal, overvåket av indere, stenge rørledningen som leverer 90% av landets totale offshore produksjon. Man kan gjerne også ta lærdom av hvordan forsvaret driller inn øvelser. Når gjør det man skal automatisk, uten å tenke seg om, da kan du det godt.

 

Eksamener er en absolutt nødvendighet, men ved videregående skoler er det bare bra at de teller sammen med standpunktkarakterer. Som mange andre har nevnt før meg, eksamen skal måle hva du kan, og ikke hvordan du har jobbet gjennom året. Standpunktkarakterer bærer ofte mye mer preg av arbeidsmengde.

Lenke til kommentar
Og ja, eksamensordningen er der som en slags "kontroll" på ditt nivå der du får en vurdering av en nøytral sensor utenifra. Å fjerne denne ordningen vil sørge for at forskjellene mellom skolene vil øke, som ikke er ønskelig.

 

Hvis man trenger en slik kontroll, så kan man jo sende alle de vanlige tentamenene til uavhengige sensorer, i stedet for at faglæreren retter dem.

 

Eksamen, og da særlig muntlig eksamen, er ikke skikkelig eksamen i det hele tatt. De bærer preg av å være stikkprøver.

Hvis boka har 12 kapitler, og du kun kommer opp i ett av disse emnene (f.eks. Økosystem), da sier eksamenskarakteren hvor god du er i Naturfag, kun basert på hvor mye du vet om økosystemer.

Dette er ikke rettferdig i det hele tatt.

Kanskje er du en ekspert i naturfag, UNNTATT økosystemer.

Eller kanskje er du en sinke med autistiske tendenser som BARE kan økosystemer.

 

En slik stikkprøve sier INGENTING!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...