Gå til innhold

Er eksamensordningen urettferdig?


Anbefalte innlegg

Det eneste jeg kan se som er mindre rettferdig er det at karakteren ikke blir slått sammen. Men det har jeg alt kommentert også.

 

Jeg tror derimot trådstarter har en feil oppfatning når han tror at det er vesentlig lettere å få god karakter i naturfag enn matematikk. Har selv ikke vært oppe i noen av disse fagene muntlig, men de jeg kjenner som har vært oppe i matematikk muntlig sier at det er alt annet enn vanskelig. Man kan fort også få seg en kalldusj på muntlig eksamen. Det avhenger av sensor, før man vet ordet av det får man en sensor som er strengere enn normalt. Kjenner selv til at en av mine faglærere strøk nesten samtlige som var oppe i et fag muntlig på en annen skole. De hadde stort sett hatt prosjektarbeider hele året, og dessverre hadde arbeidsfordelingen vært slik at et par skolelys hadde gjort så og si alt.

 

Hvilken skole jeg har gått på er irrelevant, men dersom trådstarter er interessert er det bare å søke gjennom postene mine. Jeg har sikkert fortalt det en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De som får muntlig eksamen i naturfag slipper aller billigst unna. I naturfag får man garantert 5 med minimal innsats.

De får en urettferdig fordel framfør de som kommer opp i matte, som de aller fleste jo får 3 i.

Det der er faktigst helt sant. Enkelte fag er rett og slett mye vanskeligere å få høy karakter i, og noen er mye lettere. Helt tullete at de klarer å tilpasse det litt bedre slik at de krever et noe lavere nivå i enkelte fag, og høyere i andre.
Lenke til kommentar

Fagene er jo såpass forskjellige i sin natur, at det vil være umulig å få alle fag til å være like vanskelig for alle elever. Det er dessverre en utopisk drøm som er umulig å gjennomføre. Det vil alltid være forskjeller mellom fag, skoler og lærere. Det er inoe en ikke kan gjøre noe med. Med fare for å gjenta meg selv og andre, dagens eksamensordning forsterke dessverre konsekvensene av disse forskjellene, men det er ikke så mye vi kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvordan du kan mene noe annet. Kanskje var du en av de ytterst få som var bedre i matte enn i naturfag?

 

Naturfag inneholder vel fortsatt fysikk og kjemi, eller er de gamle gode delene fjernet fra faget med kunnskapsløftet ?

 

Det er lite du kan gjøre med den tilfeldige utvelgelsen. Det dere derimot kan prøve å få til er å få tilbake ordningen med en felles karakter slått sammen av stp og eksamen.

 

Alle kan ikke komme opp i alle fag muntlig, det er rett og slett ikke sensorer nok. Selv om man skulle få vite hva man kommer opp i når man starter, vil du ennå ha problemet med at noen kommer opp i matte og andre i naturfag. Og du kan ikke si at "ingen" kommer opp i enkelte fag. Du kan jo tenke hvordan folk prioriterer da.

Lenke til kommentar
De som får muntlig eksamen i naturfag slipper aller billigst unna. I naturfag får man garantert 5 med minimal innsats.

De får en urettferdig fordel framfør de som kommer opp i matte, som de aller fleste jo får 3 i.

 

*Kremt*

De som kommer opp i naturfag muntlig får vite dette 48 timer før de kommer opp. Tre kvarter før de skal ha fremføring får de vite hva slags tema de skal ha framføring om. Etter dette kan sensor spørre om hva som helst fra pensum. Det vil si at man må egentlig lese gjennom hele pensum på under 48 timer. De som kommer opp i geografi derimot, de slipper billig unna.

 

Uansett, det er ikke det vi diksuterer. Jeg kan være enig med deg i at trekningene er urettferdig. På skolen vår var det 6 elever som ble trukket opp, og vi er sikkert over 100 elever på trinnet. Jeg klarer ikke finne på en god løsning atm, men liker ikke tanken om å ha eksamen i alle fagene....

Lenke til kommentar

Saken med naturfag er at det er veldig enkelt.

OK, det er litt fysikk og kjemi, men slett ikke av den typen som krever formler med greske bokstaver.

Mye av det er selvforklarende, eller bygget på selvforklarende ting som du ikke trenger å lese boken for å vite.

 

Og hvis du leser boken en gang, så forstår du det, og trenger ikke å lese den igjen, eller løse oppgaver.

naturfag er et fag for gratis femmere. Jeg fikk aldri annet enn fem og seks i det faget.

 

 

Matte er mye vanskeligere. Alle formler bygger på hverandre, og har du ett kunnskapshull, så kan du INGENTING.

Matte er et fag der du må ha fulgt med helt siden barneskolen, for å ha håp om noe høyere enn en treer.

 

 

hvordan man løser urettferdigheten?

Tja. Jeg er ingen ekspert. Men først og fremst, så synes jeg at ingen terning skal få avgjøre hvilket fag som skal telle to ganger i karakterboka.

 

Eller man kan droppe hele skiten. Karakterene man har fortjent over 365 dager burde være viktigere enn karakterene man tjener på 1/2 time.

Eventuellt, så kunne elevene velge selv det faget de er mest komfortabel med.

Lenke til kommentar
På min skole fikk de aller fleste 4-6 i naturfag og 2-4 i matte.

Det er et universellt faktum at matte er vanskeligere enn naturfag.

Alle på min skole betraktet naturfag som en gratis 5'er eller 6'er.

 

Jeg forstår ikke hvordan du kan mene noe annet. Kanskje var du en av de ytterst få som var bedre i matte enn i naturfag?

Stemmer dette?

 

Etter min mening er naturfag det klart vanskeligste faget (om man ser bort fra delen om økologi), og jeg føler absolutt ikke at naturfag er noen gratis femmer eller sekser.

 

Over til om eksamensordningen er urettferdig, så er det ja, helt klart. På min skole kommer kanskje 6 av 90 elever opp i naturfag muntlig. Dette er pga mangel på penger og ressurser, fikk jeg vite av læreren min.

Lenke til kommentar

Naturfag er, har vært, ok kommer nok til å være et meget lett fag for de aller fleste. Jeg kjenner noen som slet med det, smarte folk, men som ikke hadde annlegg i det hele tatt for realfag. Personlig fikk jeg 5 uten å følge med i timen, gjøre lekser, og lese til prøven(skumleste 1 gang kvelden før eller i friminuttet før :) ) Alt er vedlig banalt og forenklet føler jeg i det faget. Matte derimot(spørs jo åssen matte du har da men :)

Lenke til kommentar
Du må være et unntak fra regelen.

Naturfag var så enkelt at jeg kunne ha skrevet boka selv, nesten uten research. Og det var nesten ingen som fikk dårlig karakter i det.

Det er drøyt. Da skal du ha bra anlegg for naturfag. Så gener og arv, radioaktivitet, oksidasjon og reduksjon går som en lek for deg?

 

Jeg er flink i matte, det kan jeg si. Tar den enkleste (P-matte) og får 5 til 6 uten å gjøre noe særlig, men vet at jeg kunne ha jobbet meg til en god karakter på t-matten.

Lenke til kommentar

I den grad naturfag berører disse emnene, JA!

Siden naturfag ikke går noe særlig i dybden, holder det stort sett vite at elektroner er negative, barn kommer av puling, radioaktivitet kan være alfa- beta- eller gammastråler. og oksidasjon er det samme som at et stoff reagerer med oksygen.

 

Er så enkelt så.

 

Men jeg har glemt alt jeg kunne om matte. Kan ikke snu en likning engang. Og jeg har hatt 1X, 1Y og 2MX.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Du må være et unntak fra regelen.

Naturfag var så enkelt at jeg kunne ha skrevet boka selv, nesten uten research. Og det var nesten ingen som fikk dårlig karakter i det.

Hva faen? Er det ingen som helst mulighet for at du bare er heldig flink i faget? Jobber selv ræva av meg i faget og sliter som søren for det. Selv om du har ett inntrykk om at naturfag er et enkelt fag basert på de rundt deg, betyr ikke det at de som synes naturfag er vanskelig er et unntak. Alle er forskjellige. I min klasse ligger det flere elever på karakteren 3 enn 5 i naturfag. Hva skal du si til det? Tredje gang jeg føler meg som en komplett idiot av å lese denne tråden pga jeg sliter i et fag som tydligvis er enklere enn å plusse to og to og knytte sine sko.

Lenke til kommentar

Som sagt, så er alle forskjellige. Men du er helt sikkert flink i noe annet.

 

På min skole var i hvert fall naturfag en billig karakter, som folk ønsket å få til eksamen. De som fikk muntlig eksamen ble misunt av de som kom opp i matte eller norsk. Særlig norsk.

Eksamen i norsk er faktisk ikke bare 1, men 4.

Muntlig og skriftlig i både bokmål og nynorsk.

 

bare fordi noen idioter for mange år siden sidestillte målformene.

Lenke til kommentar
Som sagt, så er alle forskjellige. Men du er helt sikkert flink i noe annet.

 

På min skole var i hvert fall naturfag en billig karakter, som folk ønsket å få til eksamen. De som fikk muntlig eksamen ble misunt av de som kom opp i matte eller norsk. Særlig norsk.

Eksamen i norsk er faktisk ikke bare 1, men 4.

Muntlig og skriftlig i både bokmål og nynorsk.

 

bare fordi noen idioter for mange år siden sidestillte målformene.

Idioter som sidestilte målformene? Vel, det er din mening. Etter min mening var det en veldig bra ting, og nynorsk må jo beholdes som en del av kulturarven. Jeg liker å lære nynorsk, og synes det er morsomt og interessant.

 

Men nå blir det off topic.

 

Eksamensordningen er urettferdig, men skolene har ikke plass eller ressurser til å ha alle elevene opp i fagene. Det er slik jeg tror det er.

Lenke til kommentar

Da får de la være. Jeg ville ikke hatt noe imot å slippe eksamen.

 

 

Nynorsk kan være for spesiellt interesserte. Det er ingen grunn til å lære enda et språk, bare fordi det er kulturarv.

De timene kan bedre brukes til å faktisk LÆRE matte, så elevene kan ha håp om noe annet enn 3'er i faget.

Man kan også bytte ut Ibsen med grammatikk og rettskriving. Alle forumfolk vet at rettskriving er blitt nedprioritert til fordel for døde forfattere.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Det er kjipt. Skulle ønske alle kom opp i alt. På den måten hadde vi jobbet grundigere gjennom hele året, og den dagen eksamen kom, hadde vi allerede hatt våre egne notater og forståelse for emnene, istede for å måtte lese hele boka om igjen.

 

Og då få ein karakter ekstra for kvart fag eller direkte innvirkning på karakteren ein allereie har fått? Om ein skulle hatt dobbelt opp av alle fag ville det blitt mykje forrvirring i alle fall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...