Gå til innhold

Fotobackpacking - tips og anbefalinger til utstyrsliste

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Neste år vil jeg befinne med rundt om i verden med kameraet i hånden. Skolen jeg skal gå på heter Bjerkely FHS, og linja heter Global Image (se www.bjerkely.fhs.no for mer info).

Nå er det sommer, det er feriepenger, det er jobbing og i løpet av ferien vil jeg ha en del penger som skal gå til kamerautstyr.

Det jeg trenger hjelp til er å finne en utstyrspakke som er allsidig, enkel å ha med, og kvalitativ god. Jeg er ikke i øverste sjikt av fotografer, så utstyret for denne sommeren skal ikke bli mer enn 16 000.

Dette er hva slags utstyr jeg har:

Kamerahus: Canon 40D

Objektiv: Tamron 17-50mm 2.8

Objektiv: Canon 28mm 2.8

Objektiv: Canon 50mm 1.4 (rettet)

Div: Kamerabag

Div: Minne

Dette er hva jeg vil kjøpe:

Objektiv: Sigma 10-20 http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54615

Pris: 4700

Blitz: Canon Speedlite 430EX II http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=96385

Pris: 2300

Stativ: Velbon Monopod http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=53728

Pris: 500

Kamerabag: Slingshot 300 AW http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=82434

Pris: 900

Batterigrep: Canon

Pris 1600

Minnekort: Div.

Pris 600

Dette blir tilsammen 10600,-. Altså, det er rom for mer.

Det jeg lurer på nå:

- Er dette en fin pakke, både med tanke på selve utstyret og utstyrslista (trenger jeg noe annet?)

- Burde jeg investere i en telelinse? Jeg føler jeg trenger en, men de jeg finner som jeg liker er dyredyredyre. Er det noej eg kan kutte i for å få råd til en telelinse?

Håper på tips, erfaringer og anbefalinger som gjør dette lettere! Takk!

Mvh Mats

Endret av Matsest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg ville prioritert litt anderlees.

1. Sekk.

Er det en sekk du regner med å gå med lange tiderav gangen? I såfall vil jeg ikke anbefale Slingshot. Den blir ukomfortabel når den er pakket stappfull.

2. Ekstrem vidvinkel.

Kjekk å ha - på papiret et viktig objektiv; men et du kan klare deg uten. 17mm på Tamron holder som oftest. Det kan være en ide å se på andre modeller enn Sigma'en. F.eks. Tokina 12-124mm.

3. 28mm og 50mm.

Disse hadde jeg nok latt bli igjen hjemme. Regner med at det er 50mm f/1.8 (ikke f/2.8) du har. Det er kun 1 blender i forskjell fra Tamron-en; og jeg synes ikke det blir nok til at jeg hadde giddet.

4. Tele.

Tele kan være nyttig; men noe særlig mer enn 150-200mm trenger du ikke. Jeg har Sigma 50-150mm f/2.8 som er en fin avegning av pris,vekt og brennviddeomfang. Alternativt, så kan du vurdere 85mm f/1.8 eller 100mm f/2.

5,. Blitz.

Et godt alternativ du har valgt deg. Om du kommer til å bruke den mye når du er ute åreiser, det er en annen sak.

6. Monopod.

Enkel og grei ak du har funnet frem. Jeg har den selv og har brukt den mye. Eneste ulempe er at den ikke er egnet til bruk sammen med store og tunge objektiver.

edit: 7. Batterigrep

Dette er også noe som du ikke må ha - jeg selv har et og bruker en sjelden gang mest for å se kul ut ;)

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg ville prioritert litt anderlees.

1. Sekk.

Er det en sekk du regner med å gå med lange tiderav gangen? I såfall vil jeg ikke anbefale Slingshot. Den blir ukomfortabel når den er pakket stappfull.

2. Ekstrem vidvinkel.

Kjekk å ha - på papiret et viktig objektiv; men et du kan klare deg uten. 17mm på Tamron holder som oftest. Det kan være en ide å se på andre modeller enn Sigma'en. F.eks. Tokina 12-124mm.

3. 28mm og 50mm.

Disse hadde jeg nok latt bli igjen hjemme. Regner med at det er 50mm f/1.8 (ikke f/2.8) du har. Det er kun 1 blender i forskjell fra Tamron-en; og jeg synes ikke det blir nok til at jeg hadde giddet.

4. Tele.

Tele kan være nyttig; men noe særlig mer enn 150-200mm trenger du ikke. Jeg har Sigma 50-150mm f/2.8 som er en fin avegning av pris,vekt og brennviddeomfang. Alternativt, så kan du vurdere 85mm f/1.8 eller 100mm f/2.

5,. Blitz.

Et godt alternativ du har valgt deg. Om du kommer til å bruke den mye når du er ute åreiser, det er en annen sak.

6. Monopod.

Enkel og grei ak du har funnet frem. Jeg har den selv og har brukt den mye. Eneste ulempe er at den ikke er egnet til bruk sammen med store og tunge objektiver.

edit: 7. Batterigrep

Dette er også noe som du ikke må ha - jeg selv har et og bruker en sjelden gang mest for å se kul ut ;)

Tom

Hei, og takk for raskt svar!

1. Sekk - Har du noen andre tips til en god sekk med plass til litt utstyr? Behøver ikke være gigastor, vil ha med andre sekker og muligheter for å lagre kamerautstyr også.

2. Vidvinkel - Har prøvd Sigmaen og likte den godt. Har noen noen erfaringer med Tokinaen? Hvor ligger den prismessig i forhold til Sigmaen?

3. 28 og 50 mm - Den første bruker jeg så og si aldri, men den siste (50mm 1.4) liker jeg veldig godt og vil nok ta med den.

4. Telelinse - Skal se på alternativene du legger frem. Har selv sett på Sigma 70-200 2.8 (dyr), og kanskje en bruk Canon 70-200 f/4(brukt). Begge er forholdsvis dyre (8000 og oppover)

- Mats

Lenke til kommentar

Slik å forstå. En 50mm f/1.4 er straks mer nyttig; den må du gjerne ta med.

Tamron-en tror jeg koster en drøy tusenlapp mer enn Sigmaen. Jeg selv har en EF-S Canon 10-22mm f/3.5-4.5 som er meget bra; men dyr.

Jeg selv har flere fotosekker/bager enn objektiver snart; problemet er at den perfekte fotosekken/bagen finnes ikke :)

Jeg har en Slingshot AW 100 som er fin for de kompakte turene ute i naturen. Tar 30D + Tamron 17-50 + EF-S 10-22mm og Sigma 50-150mm. Batterigrep er det ikke plass til, og det er såvidt solblenderen til 10-2mm får plass i topplommen. Et par ekstra batterier og pusseklut går i frontlommen. Samme kit går i en Tamrac Express 7 som er en skulderbag som passer bedre i urbane miljøer. Har tre ryggsekker til - LowePro Fastback 200, Tamrac Adventure 9 og LowePro Vertex 200 AW. Fastbacken tar også blits og en netbook i tillegg til utstyret som allerede er nevnt. Da kan batterigrep være påmontert. Adventure 9 tar en laptop opp til 15.4" og et par objektiver mer enn fastbacken. Vertex-en har jeg som en bag som jeg bruker når jeg vil ha med alt utstyet og en stor laptop. Stroppene på fastbacken er ikke på langt nær så gode som på Adventure 9 og Vertexen. Resten av baggene mine er ikke interessante. Så der blir noe salg og fretex. Andre bager og muligheter kan du studere her.

Sigma 50-150mm er klart mere kompakt enn 70-200mm og dermed lettere å med å gjøre. Canon's 70-200mm f/4 er et godt alternativ som ikke veier mye mer enn 50-150mm, og f/4 på tele klarer du deg fint med så lenge du ikke driver å fotografere sport.

Tom

Lenke til kommentar

12-24 tokina er jeg godt fornøyd med. Men til en slik tur hadde jeg faktisk vurdert sigma 10-20 på grunn av vekten, selv om den er dårligere optisk.

Er vekt ikke et problem så hadde jeg tatt tokinaen framfor sigma sin. (da har du slagvåpen og, hvis du skulle trenge det :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...