Gå til innhold

[Løst]Tips til gokart kjøring ?

Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte jeg skulle prøve å kjøre gokart, men er første gang jeg prøver dette. Er det noen av dere som kjører gokart som har noen gode tips å komme med? Være seg alt fra sittestilling, fart i svinger, faremomenter osv, så hadde jeg vært veldig takknemmelig..:)

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fokus :)

Er bedre å slippe gasspedalen enn å bremse ned i sving ( forøvrig komme lengst mulig ut av svingen for å tape minst mulig fart ) - nesten total oppbremsing gjør at du taper masse tid.

Faremomenter kommer jo litt an på om du kjører utendørs eller innendørs.

Nybegynner tips nr.1 er jo å IKKE gi gass og bremse samtidig (!)

Lenke til kommentar
Fokus :)

Er bedre å slippe gasspedalen enn å bremse ned i sving ( forøvrig komme lengst mulig ut av svingen for å tape minst mulig fart ) - nesten total oppbremsing gjør at du taper masse tid.

Faremomenter kommer jo litt an på om du kjører utendørs eller innendørs.

Nybegynner tips nr.1 er jo å IKKE gi gass og bremse samtidig (!)

Ok takk.. :) Hvorfor er det mange nybegynnerer som gjør nettop denne feilen ?

Men hvordan skal man da ta en sving da? Begynne tidlig også ende opp helt ytterst i svingen og dermed få med mest mulig fart ut av den.. Altså du slipper opp gassen rett før svingen også prøver å beregne farten slik at du benytter deg av hele feltet ? eller blir det feil ?

Lenke til kommentar

Det gjelder å enten ha bremsen eller gassen i bånn konstant. Du skal ikke ha halvveis gass eller brems. Og som sagt ikke bruk begge samtidig. Når du kommer til en sving, og tråkker på bremsen, får du lockup, og når du kjenner du når grensen du tåler til å skli sidelengs, så slipper du opp gassen, og da retter karten seg med en gang opp. Hovedgreia er å bremse så sent som mulig, slik at man får mulighet til å gi gass gjennom hele svingen.

Lenke til kommentar

Er jo ikke bedre å slippe gassen før svingen..! Da må man kjøre mye lenger uten å gjøre noe - racing er enten så gasser du eller så bremser du, ikke begge på en gang og aldri begge av...

Ekke olabilkjøring dette her. ;) Man skal aldri trille, enten øke fart eller senke fart ;)

Ellers så er det ikke brems eller gi mye gass mens du svinger (= ræva kommer ut), brems fram til turn in, gå på gassen slik at du akser forsiktig, når du kommer rundt og ser utgangen av svingen planter du pedalen i stoppskruen og off you go!

Edit: Er forresten en Gokart tråd her ;)

Endret av TMK9B
Lenke til kommentar

en viktig ting, ta det rolig.

ikke stress, ikke kjør aggresivt i svinger, brems heller litt for mye enn å ha litt for mye gass.

brems før svingen, om og gi gass før du er ferdig med svingen, da får du best mulig utgang.

jeg gasser når bilen er ca midt i en u-sving.

ALDRI SLADD!

hvordan man tar svingen, start ytterst, ta innersving og bli ferdig ytterst, men alt etter hva som er etter svingen da, det varierer etter hvordan banen er.

hvor kjører du?

Lenke til kommentar

Takk for svar, så for å oppsummere..

Ta svinger ved å starte ytters, og sving innersving og når jeg kjenner at det sklir så slipper jeg gassen slik at den retter seg opp og at jeg ender ytters i svingen på vei ut.. altså for å få mest mulig fart ut av svingen.

også ALDRI BREMSE og GASSE samtidig men aller helst bare slippe opp gassen hvis det er mulig? også kjøre aktivt ved å alltid enten gasse eller bremse..

Var det riktig forstått ? forresten hva menes med lockup i svingen ?

Kjører isåfall i Trondheim..:)

Endret av elwapo
Lenke til kommentar
også ALDRI BREMSE og GASSE samtidig men aller helst bare slippe opp gassen hvis det er mulig? også kjøre aktivt ved å alltid enten gasse eller bremse..

aller helst slippe opp gassen hvis det er mulig????

virker som om du sier imot deg selv litt her...

Lenke til kommentar

aller helst slippe opp gassen hvis det er mulig????

virker som om du sier imot deg selv litt her...

Det jeg mente var bare at jeg enter bremser eller gasser hele tiden siden man skal kjøre mest mulig aktivt.men dersom du tilpasser farten riktig så er det aller beste å kun slippe opp gassen dersom svingen ikke er for brå og det er mulig liksom.. forstår ?

men kan godt hende jeg missforsto da:)

Lenke til kommentar

hvis du slipper gassen å triller gjennom svingen kjører du ikke aktivt... Speed eller brems, du skal alltid ha trykk på en av pedalene for at det skal gå skikkelig fort. Seff om det slipper bak må du av gassen litt.

Slipper det foran, altså at du understyrer må du provosere fram overstyring ved å gi gass. høres skummelt ut å gi gass når karten er på vei rett frem, men er det som hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...