Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Høydekrav for lett-mc lappen?

Anbefalte innlegg

Heisann!

1.En kamerat av meg snakket på at han ikke fikk lov til å ta noe annet enn scooterlappen pga. høyden.

Jeg tenkte å ta lettlappen, og er bare ca 163, er dette noe problem da? :p

2.Vet det er mange tråder på forumet ang. det her, men hvor mye betalte dere for lettlappen? jeg har kjørt cross i 2 år, så kan det meste så regner med at jeg trenger lite kjøretimer.

3. Er det sånn at en kjørelærer må sitte bakpå når du har kjøretimer? dette hørtes vildeg lite moro ut, med tanke på at jeg som veier under 60 kg, kanskje må ha en på 100 kg bakpå? :s

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. tviler veldig sterkt på at det finnes noe regel pga høyde. det eneste problemet kan være at noen lett mc kan være litt store. men du kan bare prøvesitte en del forsjellige så ser du om du finner en som passer.

2. lett lappen koster vell fra 10 000- 25 000 kommer an på skole og hvor flink du er å kjøre. nytter ikke bare å kunne gire gasse osv, så blir nokk ikke så mye mindre kjøretimer. blir nokk noen mindre. men tror normalen for pris er ca 15 000

3. jepp de sitter på med deg.

Lenke til kommentar
jeg har kjørt cross i 2 år, så kan det meste så regner med at jeg trenger lite kjøretimer.

Dersom du prøver å kjøre cross i bytrafikken kan det bli et morsomt syn :thumbup: Tror ikke dette kommer til å bety så mye, men du trenger nok ikke så mye tid på det som går på bremsing, balanse osv. Det som går på traffikal forståelse er ofte det mest krevende for de fleste. Det er ikke noe "tak" på 25 000, så det kan bli mer enn dette, men det kommer an på deg. Mye av det du legger ut for lett-lappen får du tilbake hvis du tar lappen på bil, tung mc etc seinere (pga dette med traffikal forståelse).

Lenke til kommentar

Jeg tok tung MC i fjor, og betalte rundt 16 000, og det er litt mer enn hva jeg ville kommet til å betalt for lett, i og med at det var en obligatorisk ting jeg hadde kommet til å slippe. Men hadde hatt moped tidligere, og har alltid forstått trafikkbildet veldig godt, så jeg slapp billig unna med bare 3 - 4 kjøretimer i tillegg til det obligatoriske.

Når det gjelder høyde er det ingen begrensning, men det blir selvsagt vanskeligere for deg å kjøre hvis sykkelen er stor. Kjørelæreren min fortalte en historie om at han hadde hatt ei jente som skulle ta tung-lappen, men hun var veldig liten, så hun rakk ikke ned til bakken med begge bena. Det hun gjorde var å bli god til å se fremover og planla kjøringa deretter, slik at hun klarte å kjøre to timer i byen uten å trenge å sette ned foten en eneste gang.

Lenke til kommentar
Når det gjelder høyde er det ingen begrensning, men det blir selvsagt vanskeligere for deg å kjøre hvis sykkelen er stor. Kjørelæreren min fortalte en historie om at han hadde hatt ei jente som skulle ta tung-lappen, men hun var veldig liten, så hun rakk ikke ned til bakken med begge bena. Det hun gjorde var å bli god til å se fremover og planla kjøringa deretter, slik at hun klarte å kjøre to timer i byen uten å trenge å sette ned foten en eneste gang.

Å planlegge kjøringen slik er nok en fordel ja, men tror ikke jeg ville satset på det. En eller annen gang i løpet av to timer MÅ du stoppe på rødt lys ol. om du for eksempel kjører i sentrum av Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...