Gå til innhold

Kreatindosering. Vanvittige forskjeller

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vet at er skrevet litt diverse om dette tidligere, men mye virker uoversiktlig og motsigende og jeg tillater meg å spørre her.

Jeg har nå gått på kreatin en to ukers tid, og det synes jeg er kjempegøy. Vokser som bare rakkeren. (Ikke minst på grunn av den fantastiske placeboeffekten)

Imidlertid ble jeg nå etter litt research veldig usikker på doseringen. Jeg bruker Kreatin Monohydrat fra Proteinfabrikken. De anbefaler en døgndose på 20gram i vedlikeholdsfasen, noe jeg hittil har fulgt trofast.

Det ser imidlertid ut til at de aller fleste anbefaler et inntak rundt 0,2 gram/muskelmasse For meg tilsvarer dette ca 4,25gram. Jeg ble nå litt bekymret for at jeg kanskje overdoserer latterlig mye.

Hvor mye bruker dere? Hvor mye anbefaler dere?

Bonusspørsmål: Det ser ut til å være stor uenighet om man bør ta kreatin rett før trening eller ikke, og i forbindelse med måltider eller ikke. Hva er riktig?

edit: det tilsvarer for meg 4,25 gram, ikke kilo ;)

Endret av beerformyhorses
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker ikke noen formel i forhold til kroppsmassen for beregne inntaket mitt, har bare følgt det som står på pakningene. På de aller fleste merker har det stått 1 teskje(5gram) i vedlikeholdsfasen per dag. Har selv hatt kreatin fra proteinfabrikken også, tror ikke på den høye doseringsanbefalingen.

Pleier og dele doseringene opp i 2. En halv teskje til frokosten, om morgenen er kroppen ekstra opptakelig siden det er dens første måltid for dagen. Og neste dosering tar jeg ved siden av proteinshaken etter treningen hvor det også er påvist at kroppen er ekstra opptakelig for næring.

Lenke til kommentar

Du kan fint ta loading fasen med 5x5 gram i 4-5 dager for å fylle kreatinlagrene raskere. Eller du kan eventuelt kjøre vedlikeholdsdosering (3-5 gram ifølge AlzChem) fra dag 1, og kreatinlagrene blir fulle etter ca 3-4 uker.

For å unngå bivirkninger som bloat, magebesvær og slik, kan det være en fordel å dele opp vedlikeholdsdoseringen til 1-2 gram 2-3 ganger daglig.

20 gram daglig over lengre tid fører bare til mye kreatinavfall i urinen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...