ZynoX Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Hei! Jeg har oppdatert BIOS p.g.a en nye prosessor som jeg har kjøpt. Jeg har også satt den nye prosessoren inn i PC'en. Da jeg gjorde det fikk jeg en feilmelding på starten at hvis jeg skal få prosessoren til å yte fult så må jeg oppgradere BIOS, men har jeg gjort det! Jeg kan hopper over denne meldingen, å gå til windows. Men jeg vil helst at prosessoren skal yte max. Noen som har en løsning? PC'en: Asus P5b-e hovedkort 4 GB RAM Intel Core 2 Duo 2.13 GHz (Gamle) - Nye Intel Core 2 Duo 3.00 GHz (Nye) MIST Modulær 650W Strømforsyning Endret 9. juni 2009 av ZynoX Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Hei! Jeg har oppdatert BIOS p.g.a en nye prosessor som jeg har kjøpt. Jeg har også satt den nye prosessoren inn i PC'en. Da jeg gjorde det fikk jeg en feilmelding på starten at hvis jeg skal få prosessoren til å yte fult så må jeg oppgradere BIOS, men har jeg gjort det! Jeg kan hopper over denne meldingen, å gå til windows. Men jeg vil helst at prosessoren skal yte max. Noen som har en løsning? PC'en: Asus P5b-e hovedkort 4 GB RAM Intel Core 2 Duo 2.13 GHz (Gamle) - Nye Intel Core 2 Duo 3.00 GHz (Nye) MIST Modulær 650W Strømforsyning Hei. Går ut ifra at den nye prosessoren din er av 45nm-slaget. Hovedkortet ditt støtter denne CPU'en, men du må ha minst bios versjon 1501 flashet til hovedkortet. Du har flashet hovedkortet ditt? Husket du å cleare CMOS'en etter flashingen? Endret 9. juni 2009 av nicoloco Lenke til kommentar
ZynoX Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg har flashet til 1802. Men det med CMOS'en har jeg ikke gjort. Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg har flashet til 1802. Men det med CMOS'en har jeg ikke gjort. Hvordan gjør jeg det? OK, nå har jeg ikke sjekket dette med hva som er den siste oppdateringen til ditt hovedkort, men som sagt så MÅ du ha 1501 eller en senere verjon. Etter å ha flashet biosen må du cleare CMOS'en, det vil si at du må slå av maskinen, koble ut strømmen fra den, finne JUMPEREN(1) på hovedkortet som indikerer clear CMOS, flytte den i clear-posisjon, for så å flytte den tilbake til original posisjon, koble til alt sammen og fyre den opp igjen. (1) En jumper er en form for bryter. Der du flytter en liten "kortslutter" over 2 pinner for å få sluttet kretsen. Lenke til kommentar
ZynoX Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg har flashet til 1802. Men det med CMOS'en har jeg ikke gjort. Hvordan gjør jeg det? OK, nå har jeg ikke sjekket dette med hva som er den siste oppdateringen til ditt hovedkort, men som sagt så MÅ du ha 1501 eller en senere verjon. Etter å ha flashet biosen må du cleare CMOS'en, det vil si at du må slå av maskinen, koble ut strømmen fra den, finne JUMPEREN(1) på hovedkortet som indikerer clear CMOS, flytte den i clear-posisjon, for så å flytte den tilbake til original posisjon, koble til alt sammen og fyre den opp igjen. (1) En jumper er en form for bryter. Der du flytter en liten "kortslutter" over 2 pinner for å få sluttet kretsen. Den er fin! Da får jeg prøve dette. Lenke til kommentar
ZynoX Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg har flashet til 1802. Men det med CMOS'en har jeg ikke gjort. Hvordan gjør jeg det? OK, nå har jeg ikke sjekket dette med hva som er den siste oppdateringen til ditt hovedkort, men som sagt så MÅ du ha 1501 eller en senere verjon. Etter å ha flashet biosen må du cleare CMOS'en, det vil si at du må slå av maskinen, koble ut strømmen fra den, finne JUMPEREN(1) på hovedkortet som indikerer clear CMOS, flytte den i clear-posisjon, for så å flytte den tilbake til original posisjon, koble til alt sammen og fyre den opp igjen. (1) En jumper er en form for bryter. Der du flytter en liten "kortslutter" over 2 pinner for å få sluttet kretsen. Ok. Nå har jeg sett en stund på hovedkort, og det eneste jeg finner nær disse jumperene er disse navnene her: 160 P, F Panel - Chassis, CLRTC og USB PW1 Vet du kanskje hvor denne jumperen befinner seg på hovedkortet? Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg har flashet til 1802. Men det med CMOS'en har jeg ikke gjort. Hvordan gjør jeg det? OK, nå har jeg ikke sjekket dette med hva som er den siste oppdateringen til ditt hovedkort, men som sagt så MÅ du ha 1501 eller en senere verjon. Etter å ha flashet biosen må du cleare CMOS'en, det vil si at du må slå av maskinen, koble ut strømmen fra den, finne JUMPEREN(1) på hovedkortet som indikerer clear CMOS, flytte den i clear-posisjon, for så å flytte den tilbake til original posisjon, koble til alt sammen og fyre den opp igjen. (1) En jumper er en form for bryter. Der du flytter en liten "kortslutter" over 2 pinner for å få sluttet kretsen. Ok. Nå har jeg sett en stund på hovedkort, og det eneste jeg finner nær disse jumperene er disse navnene her: 160 P, F Panel - Chassis, CLRTC og USB PW1 Vet du kanskje hvor denne jumperen befinner seg på hovedkortet? CLRTC - den betår av 3 pinner og en jumper som dekker 2, right? koble fra strømmen, flytt den over. mens strømmen fortsatt er koblet ut, trykk på power-knappen for å tømme maskinen helt. flytt den tilbake, koble i strøm og fyr i gang. Lenke til kommentar
ZynoX Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Da prøver jeg det! EDIT: Skulle jeg ta jumperen helt ut, eller skulle jeg sette den på bare 1 pin? Endret 9. juni 2009 av ZynoX Lenke til kommentar
ZynoX Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Da prøvde jeg det. Men nå fryste den i starten. Den bare står der. Står: initilizing USB... Prøvde å koble ut og koble fra både mus og tastatur, men ingen ting skjedde. Så satte jeg i det gamle nå. Da sto det: CSMOS Settings wrong. Noen som vet hva jeg skal gjøre nå? Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Da prøvde jeg det. Men nå fryste den i starten. Den bare står der. Står: initilizing USB... Prøvde å koble ut og koble fra både mus og tastatur, men ingen ting skjedde. Så satte jeg i det gamle nå. Da sto det: CSMOS Settings wrong. Noen som vet hva jeg skal gjøre nå? Er du sikker på at du gjorde det rett? Det er viktig å cleare CMOS'en ved slike hardware-endringer. Sier ikke at du har gjort det feil, men det pleier å løse slike problemer som du skildrer. Hadde du noen problemer når du flashet bios'en? Låste maskinen seg eller lignende? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Jumperen står f.eks II^I flytt jupmer til I^II flytt den så tilbake til II^I mens strømmen er koblet fra..... ^ = Jumper Gjør det mao igjen og prøv f.eks med kun en minnebrikke montert. Å resette bios skal ikke kunne løse at bios ikke kjenner igjen CPU... At bios sier at prosessoren ikke vil yte maks betyr ikke nødvendigvis at det stemmer. Om det skulle vise seg at FSB f.eks bare er 266 MHz eller noe kan du gå inn i bios og endre den til 333 og prosessoren skal operere på rett frekvens. Sjekk med f.eks CPU-Z i OS Endret 9. juni 2009 av Pastafarian Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jumperen står f.eks II^I flytt jupmer til I^II flytt den så tilbake til II^I mens strømmen er koblet fra..... ^ = Jumper Gjør det mao igjen og prøv f.eks med kun en minnebrikke montert. Å resette bios skal ikke kunne løse at bios ikke kjenner igjen CPU... At bios sier at prosessoren ikke vil yte maks betyr ikke nødvendigvis at det stemmer. Om det skulle vise seg at FSB f.eks bare er 266 MHz eller noe kan du gå inn i bios og endre den til 333 og prosessoren skal operere på rett frekvens. Sjekk med f.eks CPU-Z i OS Det du sier er tøys. Hør her.. Når han har flashet bios'en kan du ikke under noen omstendigheter forvente at systemet oppdaterer seg 100% før CMOS er cleared. Leser du hele tråden så innser du at du motsier meg på noe jeg har rett i. Lenke til kommentar
ZynoX Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Da prøvde jeg det. Men nå fryste den i starten. Den bare står der. Står: initilizing USB... Prøvde å koble ut og koble fra både mus og tastatur, men ingen ting skjedde. Så satte jeg i det gamle nå. Da sto det: CSMOS Settings wrong. Noen som vet hva jeg skal gjøre nå? Er du sikker på at du gjorde det rett? Det er viktig å cleare CMOS'en ved slike hardware-endringer. Sier ikke at du har gjort det feil, men det pleier å løse slike problemer som du skildrer. Hadde du noen problemer når du flashet bios'en? Låste maskinen seg eller lignende? Nei, den gjorde ikke det... Lenke til kommentar
ZynoX Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Jumperen står f.eks II^I flytt jupmer til I^II flytt den så tilbake til II^I mens strømmen er koblet fra..... ^ = Jumper Gjør det mao igjen og prøv f.eks med kun en minnebrikke montert. Å resette bios skal ikke kunne løse at bios ikke kjenner igjen CPU... At bios sier at prosessoren ikke vil yte maks betyr ikke nødvendigvis at det stemmer. Om det skulle vise seg at FSB f.eks bare er 266 MHz eller noe kan du gå inn i bios og endre den til 333 og prosessoren skal operere på rett frekvens. Sjekk med f.eks CPU-Z i OS Ok... Jeg kan prøve det der. Det går hvis jeg tar ut 2 av RAM brikkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå