Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv etter foreldre, forskudd på arv

Telyset

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 søsken. Min mor sitter i uskiftet bo og eier et hus og tomten huset står på. Min far er død.

Mens min far levde skrev han over en gård, (ikke en gård i drift i den forstand, men en eiendom som tidligere har vert gårsdrift på og et hus) store eiendommer og en hytte på mine 2 andre søsken.

Hvordan blir dette når min mor en gang dør?

Mine 2 andre søsken påstår at allt skal deles likt oss imellom. Jeg mener at dette virker veldig urettferdig og at jeg burde arve mer ettersom de har fått forskudd på farsarven.

Hvem har rett, brødrene mine, jeg eller ingen av oss?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arvelova § 38 fastsetter at hvis arvelateren, din far, har gitt ei "monaleg gåve" til en eller flere livsarvinger skal gaven trekkes fra i arveoppgjøret hvis arvelateren har fastsatt det (typisk i testament) eller man sannsynliggjør at det var det arvelateren ville.

At uttrykket "forskudd" ble brukt er ikke nok. Det er beklageligvis akkurat denne typen situasjon som fører til at arv skaper familiesplid. Man krangler over "hva ville pappa egentlig". Den som ikke har fått noe påstår gjerne at pappa alltid behandlet alle likt, mens de som har fått mener at gaven ble gitt i en særskilt livssituasjon da de hadde behov for det, og derfor ikke var ment som forskudd på arv.

Lenke til kommentar

Jeg vet desverre lite detaljer om avtalen som er skrevet mellom min avdøde far og mine to andre søsken. Og jeg vet heller ikke om det er skrevet noe i tilegg til overdragelsen.

Men overføringen hadde lite med behov eller lifssituasjon å gjøre vil jeg tro, ettersom de blir brukt til fritidseiendommer, og ingenting av det har blitt solgt.

Jeg påstår ikke at min far behandlet oss alle likt. vi var oprinnelig 4 søsken, men min søster døde nylig, da min far levde ble dette overført på de 2 brødrene, mens vi søstrene ikke fikk noe.

Jeg antar at tankegangen bak var noe slikt som henger igjen fra gammelt av at mennene i familen skulle overta gården, men jeg føler dette ganske urettferdig ivertfall, siden dette ikke er noen gård som skal drives, men flotte fritidseiendommer som både jeg og min søster ( når hun fremdeles levde) også kunne ha tengt oss å bruke.

Det foreligger inget testamente etter min far, og jeg er ganske sikker på at det ikke kommer til å bli skrevet noe testamente fra min mor ettersom at hun desverre har blitt ganske dement.

Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med en "monaleg gåve", men jeg tror ikke min far har skriftlig fastsatt at det skal trekkes fra arven.

Lenke til kommentar

"Monaleg gåve" betyr en stor gave, anseelig gave. Burde ha lagt til det i forrige post. :)

At ting føles urettferdig er beklageligvis slik arveretten er... Hvis du ikke har noen holdepunkter for at det ble ment som forskudd på arv så kan det ikke trekkes fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...