AtomSmurf Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) I forhold til jobben min så har jeg tenkt kjøpe meg et DSLR som egner seg i studio. Har tenkt på Canon EOS 5D Mark II så det blir i den prisklassen. I tillegg så er jeg ute etter HD (1080p), men det er ikke et must. Hva foreslår dere? AS, Endret 9. juni 2009 av AtomSmurf Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 i og med at du er ute etter filming, så tror jeg canon 5DII er det eneste alternativet i 20.000 kronersklassen. Hvis dette ikke er så viktig bør du også vurdere Nikon D700, evt en brukt Canon 1d mkXXX/Nikon D3 kanskje? Lenke til kommentar
AtomSmurf Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 i og med at du er ute etter filming, så tror jeg canon 5DII er det eneste alternativet i 20.000 kronersklassen. Hvis dette ikke er så viktig bør du også vurdere Nikon D700, evt en brukt Canon 1d mkXXX/Nikon D3 kanskje? Takk for tipsene. Jeg er primært ute etter et godt studiokamera som gir best mulig kvalitet på bildene. Men jeg må medgi at HD video med film-dybdeskarphet ser veldig fristende ut. Inntil RED går mer ned i pris er jo dette et bra alternativ, men man må kansje leve med en slags DSLR-hybrid som ergonomisk ikke akkurat frister. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Sony A900 får du og til 19999 Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Hvor mye penger skal du bruke? Husk at optikk ikke er billig heller. RED vil tvilsomt slippe så mye i den prisklassen der, så ville ikke ventet for lenge på det. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hva skal du ta bilde av forresten? Har dere alt dere trenger av lysutstyr osv ? Hvor mye har dere tenkt å bruke på optikk? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 I forhold til jobben min så har jeg tenkt kjøpe meg et DSLR som egner seg i studio. Har tenkt på Canon EOS 5D Mark II så det blir i den prisklassen. I tillegg så er jeg ute etter HD (1080p), men det er ikke et must. Hva foreslår dere? AS, 1. Hva slags jobb snakker vi om? Regner med du ikke er fotograf siden du spør her. 2a. Hva skal du med 1080p? 720p er også HD. 2b. Har du maskin og software som redigerer dette lett? 3. Du trenger ikke 5D mkII til 20K for bruk i studio. Hva med å vurdere Nikon D90 eller kommende Pentax K-7? Prisen på disse er 7600kr. og ca. 11000kr. Lenke til kommentar
AtomSmurf Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Hvor mye penger skal du bruke? Husk at optikk ikke er billig heller. RED vil tvilsomt slippe så mye i den prisklassen der, så ville ikke ventet for lenge på det. Hehe, nei tror egentlig selv at RED ikke dropper pris med det første Hvilken optikk vil du anbefale for studiobruk? Lenke til kommentar
AtomSmurf Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 2a. Hva skal du med 1080p? 720p er også HD.2b. Har du maskin og software som redigerer dette lett? 3. Du trenger ikke 5D mkII til 20K for bruk i studio. Hva med å vurdere Nikon D90 eller kommende Pentax K-7? Prisen på disse er 7600kr. og ca. 11000kr. Det er kansje minimalt med forskjell mellom 720 og 1080 på små skjermer, men jeg jobber med et par filmprosjekter hvor oppløsningen blir viktig på store lerrett. Jeg har forøvrig et 64-bit Vista system med 8GB RAM og ett GTX 260 grafikkkort. Ja jeg har sett på K-7, og det virker svært lovende. Men jeg avventer litt uansett, det kommer nye modeller hele tiden. Er det noen som vet om det kommer nye DSLR med videomuligheter i HD? Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hvilken optikk vil du anbefale for studiobruk? Hva skal du ta bilde av? For portretter er 70-200/2.8L IS veldig god. Om du skal ta bilde av flere eller trenger mindre brennvidde er 24-70/2.8L et godt valg. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hvilken optikk vil du anbefale for studiobruk? Hva skal du ta bilde av? For portretter er 70-200/2.8L IS veldig god. Om du skal ta bilde av flere eller trenger mindre brennvidde er 24-70/2.8L et godt valg. Regnes ikke 70-200mm F4 IS som den skarpeste av Canon sine 70-200mm ? I studio så er jo sjeldent lysstyrke noe problem. Hvis du skal ha en 24-70mm, er det vel Sony sin Carl Zeiss 24-70mm som er den beste (etter det jeg har lest). Hva skal du forresten ta bilde av? Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Regnes som skarpere enn f2.8 versjonen ja, men er ikke alltid man vil blende så mye ned. Skyter ofte vidåpent i studio. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Regnes som skarpere enn f2.8 versjonen ja, men er ikke alltid man vil blende så mye ned. Skyter ofte vidåpent i studio. Ok, jeg har ingen personligerfaring med å skyte i studio, men noen som jeg vet skyter modellbilder i studio bruker ofte blender mellom 16-22, hvit bakgrunn og veldig godt lyssutstyr. F4 versjonen er jo en del billigere. Men vi vet jo ikke hva trådstarter skal ta bilde av Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Atomsmurf, du har ikke engang hintet om hva slags studiobruk det er snakk om, ei heller om de 20k skal inkludere optikk, lyssetting eller begge dele. Ei heller om du har optikk fra før av, og hva slags merke. Avklarer du dette så vil du få mye, mye bedre råd. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Regnes som skarpere enn f2.8 versjonen ja, men er ikke alltid man vil blende så mye ned. Skyter ofte vidåpent i studio. Hvorfor skyter du vidåpent i studio om jeg tør spørre? Bakgrunnen er jo som oftest blank, jeg ser ikke så mye vits i å ikke blende ned, viss du ikke har veldig spesielle bakgrunner da. Men skyter ikke i studio selv, så skal ikke snakke for mye om noe jeg har lite peiling på. Til trådstarter: Kjøp et Canon 1000D + passende objektiv, og et HD-videokamera ved siden av. Videomulighetene på dslr muliggjør riktignok tøffe effekter i form av mindre dybdeskarphet (viske ut bakgrunnen), men er udugelig til resten imo. Endret 18. juni 2009 av andrvas Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Regnes som skarpere enn f2.8 versjonen ja, men er ikke alltid man vil blende så mye ned. Skyter ofte vidåpent i studio. Hvorfor skyter du vidåpent i studio om jeg tør spørre? Bakgrunnen er jo som oftest blank, jeg ser ikke så mye vits i å ikke blende ned, viss du ikke har veldig spesielle bakgrunner da. Men skyter ikke i studio selv, så skal ikke snakke for mye om noe jeg har lite peiling på. For å minske dybdeskarpheten. Er en stor tilhenger av tydelig selektiv fokus og da gjelder lyssterke objektiver. Portrett tatt på f/2 og portrett på f/1.4. Lenke til kommentar
Adelsmannen Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Regnes som skarpere enn f2.8 versjonen ja, men er ikke alltid man vil blende så mye ned. Skyter ofte vidåpent i studio. Hvorfor skyter du vidåpent i studio om jeg tør spørre? Bakgrunnen er jo som oftest blank, jeg ser ikke så mye vits i å ikke blende ned, viss du ikke har veldig spesielle bakgrunner da. Men skyter ikke i studio selv, så skal ikke snakke for mye om noe jeg har lite peiling på. For å minske dybdeskarpheten. Er en stor tilhenger av tydelig selektiv fokus og da gjelder lyssterke objektiver. Portrett tatt på f/2 og portrett på f/1.4. I det første bildet har du fokusert på øynene, men på dedt andre bildet er det visst noe annet som er i fokus. :!: Lenke til kommentar
nilsjnesse Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) RED kommer jo etterhvert med sin Scarlet-serie, som kan konfigureres som still- og videokamera. Versjonen med S35-sensor (tilsv. 1.6x crop) skal koste $7000. Versjonen med FF35-sensor skal koste $9750. Dette er for kun selve huset. ("Brain only") Disse er bygget som profesjonelle video/filmkameraer, med profesjonelle fotomuligheter som en bonus. Derfor er disse prisene kjempebillig. Endret 18. juni 2009 av nilsjnesse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå