HadHa Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Fant ikke noen tråder om denne - så lagde dermed en ny for denne spesifikke oppgaven. I dagens situasjon, med konflikten rundt Irak, terrorangrepene i USA og den tilsynelatende uløselige situasjonen i Midtøsten, er det relevant å stoppe opp ved noen grunnleggende spørsmål: Hvilken rolle spiller religion i disse situasjonene? Kan konfliktene rettferdiggjøres? Og hva er så kriteriene for å rettferdiggjøre krig? Hvordan stille de store verdensreligionene, de ulike religiøse retninger og livsynsgrupper seg til denne problematikken? Selv har jeg valgt å bruke Islam, Kristendom, Humanisme og Buddisme/Hinduisme som hovudreligioner til oppgaven. Å bruke de nevnte konfliktene er greit nok, og jeg vil definere ordene; religion, krig og rettferdiggjøring før jeg etterpå Vil gå inn på selve problemstillingene jeg har fått, en etter en. Trenger litt drahjelp på hvilken rolle religion spiller i konfliktene - linker til informasjon, eller deres meninger. Alt er hjertelig velkommen til å postes her - så lenge det er relevant. Endret 9. juni 2009 av HadHa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå