Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Salg av bil; Salgsmelding (helg)

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har avtale om å selge en bil, men lurer litt på fremgangsmåten ift. salgsmeldingen;

Kjøperen er på jobb utenbys til fredagskveld og det er avtalt at han henter bilen da, hvilket betyr at evt. trafikkstasjoner er stengt.

- Er det noen fare ved at vi signerer salgsmeldingen da, han får bilen, og jeg leverer salgsmeldingen påfølgende mandag? (ift. evt. forsikringskrav, fartovertredelser etc.)

- Kan jeg si opp forsikringen på dagtid, fredag?

- Vil ny kjøper isåfall få tilsendt faktura på omregistreringsavgift, eller er det mitt ansvar?

Takk for hjelp =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

Jeg har avtale om å selge en bil, men lurer litt på fremgangsmåten ift. salgsmeldingen;

Kjøperen er på jobb utenbys til fredagskveld og det er avtalt at han henter bilen da, hvilket betyr at evt. trafikkstasjoner er stengt.

- Er det noen fare ved at vi signerer salgsmeldingen da, han får bilen, og jeg leverer salgsmeldingen påfølgende mandag? (ift. evt. forsikringskrav, fartovertredelser etc.)

- Kan jeg si opp forsikringen på dagtid, fredag?

- Vil ny kjøper isåfall få tilsendt faktura på omregistreringsavgift, eller er det mitt ansvar?

Takk for hjelp =)

Litt avhengig av hvor du er forsikret kan det være at forsikringen gjelder inntill 14 dager etter at du har sagt den opp. Dette kan du fort finne ut i forsikringsvilkårene dine. Omregistreringen inntrer automatisk så snart dere leverer meldingen om eierskifte, som dere burde fylle ut sammen med en standardisert kjøpskontrakt. Får du kontant betaling? Dersom det skal gjøre via bankoverføring anbefaler jeg at dette er gjort på forhånd.

HUSK Å LEVERE INN DEL 2 AV VOGNKORTET DITT.

Endret av nicoloco
Lenke til kommentar
Litt avhengig av hvor du er forsikret kan det være at forsikringen gjelder inntill 14 dager etter at du har sagt den opp. Dette kan du fort finne ut i forsikringsvilkårene dine. Omregistreringen inntrer automatisk så snart dere leverer meldingen om eierskifte, som dere burde fylle ut sammen med en standardisert kjøpskontrakt. Får du kontant betaling? Dersom det skal gjøre via bankoverføring anbefaler jeg at dette er gjort på forhånd.

HUSK Å LEVERE INN DEL 2 AV VOGNKORTET DITT.

Det er kontant betaling (ikke den nyeste bilen :) )

Var jo litt derfor jeg lurte, trafikkestasjonen er jo ikke åpen fredag kveld når handelen er avtalt, så jeg får ikke levert det før mandag. Bør jeg vente?

Lenke til kommentar

Nei, bare å kjøre på det. Har gjort det samme selv (både kjøpt og solgt). Men hvis du er i tvil på kjøpers ærlighet så ta med det et vitne til transaksjonen. Hvis kjøper da f.eks. bruker bilen din i et bankran i løpet av helgen så har du vitne på at du overleverte nøkler og fikk betaling på et bestemt tidspunkt.

Lenke til kommentar
Nei, bare å kjøre på det. Har gjort det samme selv (både kjøpt og solgt). Men hvis du er i tvil på kjøpers ærlighet så ta med det et vitne til transaksjonen. Hvis kjøper da f.eks. bruker bilen din i et bankran i løpet av helgen så har du vitne på at du overleverte nøkler og fikk betaling på et bestemt tidspunkt.

Høres greit ut. Uansett har jeg jo salgsmeldingen med kjøpers underskrift og dato (bilen har gammelt vognkort)?

Lenke til kommentar

Høres greit ut. Uansett har jeg jo salgsmeldingen med kjøpers underskrift og dato (bilen har gammelt vognkort)?

Trodde alle hadde nye vognkort nå, jeg. Salgsmelding og kjøpskontrakt. Dersom du skal ha vitne så må du ha en upartisk tredjepart, det vil si at dere enten må gå på politistasjonen eller finne en tilfeldig person som sier seg villig til å bevitne det. Det holder aldri med en kompis som vitne på noe som helst når det gjelder saker som vedrører kontrakter og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...