Axentrix Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Hei Mutter'n sin Astra har sluttet å starte. Når jeg drar på tenninga lyser det lamper i dashbordet, men starteren drar ikke. Prøvde å dra igang bilen, og det gikk helt fint; men den startet ikke igjen da jeg prøvde å stoppe den. Har lest ut motor-feilkode 93, noe som er "Hall effect switch - low voltage"; det høres ut som dette KAN forårsake at bilen ikke drar rundt starteren, men jeg vet ikke om feilen var der tidligere eller ei. Hva i all verden er Hall effect switch? Ser ut for min del at det har noe med magnetisme å gjøre. Kan det være så enkelt at det er starteren, eller er det værre enn som så? EDIT: Har prøvd med startkabler også da.. Endret 9. juni 2009 av Axentrix Lenke til kommentar
automani Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hvis jeg skjønner det riktig; starteren drar ikke når tenning vris om på siste hakk? Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Korrekt, hadde det litt travelt Starteren sitter på baksiden av motoren, så er mildt sagt kronglete å få målt spenning på styrestrømmen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Er den totalt død? Ingen lyd eller andre indikasjoner? Sjekket at batteripolene er reine og sitter skikkelig? Er jordledningen fra karosseri/batteri festet skikkelig til motor/gir? Lenke til kommentar
automani Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Skjønner... vanskelig å si, lønner seg vel å finne ut først hva feilkoden står for. Er jo ingen problem å ringe til opel og høre, de har sikkert en løsning på dette:) koster ingenting. Lenke til kommentar
automani Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 rettelse: kan jo selvsagt komme feilkoder pga andre ting. Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Er den totalt død? Ingen lyd eller andre indikasjoner?Sjekket at batteripolene er reine og sitter skikkelig? Er jordledningen fra karosseri/batteri festet skikkelig til motor/gir? Nei, som sagt, det lyser lamper i dashbordet. Radio'n virker feks. Har inntrykk av at alt fungerer bortsett fra det som slår inn starteren. Skal ta en telefon Lenke til kommentar
automani Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hører du ikke noen lyder i starteren når du vrir om nøkkel? Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Hører du ikke noen lyder i starteren når du vrir om nøkkel? Nei, dønn stille. Det er INGEN forskjell på nøkkel-hakket hvor starteren skal dra, og hakket der bilen skal kunne gå (hvis du skjønner hva jeg mener). Lenke til kommentar
automani Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Du må nok bare se til å komme til starteren, og måle strøm fra batteri, men helst styrestrømmen=) Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Sjekk jordingen til starteren, at alle kabler er satt pent inn, og sjekk at alle små kabler til batteriet sitter skikkelig. Hadde samme problem på min Det var dårlig kontakt mellom styrestrømledningen og +polen rengjorde skikkelig og skrudde alt fast på nytt. Starter som en kule hver gang nå evt prøv å bank hardt på starteren med noe (kosteskaft eller lignende). Kan være ledninger inni der som sitter løst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå