Gå til innhold

Muntlig eksamen i religion

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal ha fremføring på torsdag om emnet Mennesket og miljøet på torsdag.. men det er ikke så lett å finne noen gode svar på problemstillingen min :(

Har vi et ansvar for vårt skaperverk, eller skal vitenskap, teknologi og vårt egoistiske forbrukerkultur få ødelegge vår klode?

Hvordan stiller de store verdensreligionene, de ulike religiøse retninger og livssynsgrupper seg til denne problematikken?

Er det noen som sitter inne med kunnskap og har lyst å hjelpe meg litt ville det vært supert med et svar eller tips til hva jeg kan ha med i presentasjonen.

Takk på forhånd ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den norske kirke hr jo blitt svært så miljøfokusert i det siste. I bibelen står det "26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» [http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=GEN] "

En del kristne har tolket dette som at mennesket er ansvarlig for selve klodens utvikling, at de er blitt satt til å verne om naturen og hindre at Guds skapeverk ødelegges. Dermed er det en oppfatning at de kristne skal fremme naturvern. Kan ikke utdype så mye mer, har dessverre en muntligeksamen å forberede selv :p Men det kan jo være verdt å ta med :)

Lenke til kommentar

Jeg har også snakket med kristne som hevder at global oppvarming og dette med at jorda nå går ad undas, er Guds vilje og en del av hans plan før Domens dag. Jorden skal skapes på nytt etter Jesus kommer tilbake, så det er egentlig bare å la det fortsette.

Dette er ikke noe du burde legge til grunn for foredraget ditt, men du kan nevne det som en bi-greie for å vise bredde.

Lenke til kommentar

Ikke så lett å svare på hva islam eller jødedommen mener om miljøproblemene... De mener jo sikkert at miljøet bør bevares. Tror at noen asiatiske religioner har forbud mot å drepe en flue, fordi de mener at flua også har sjel. Slike religioner (buddhisme?) må jo være veldig bekymret for miljøet.

Ellers er det en bevegelse (i slekt med New Age?) som er opptatt av Moder Jord. De mener at Moder Jord eller Mother Earth er en levende organisme som oppfatter ting, og som kvitter seg med ting som hemmer den. Bevegelsen kalles også for Gaia-bevegelsen. Gaia er visstnok en gresk gudinne.

Mener også det skal eksistere en bevegelse som tilber "the green man", en slags naturelskende fyr som ligner på "Hulk". Dette blir muligens for spesielt, men jeg ville iallfall tatt med det om Gaia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...