Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Politikk og menneskerettigheter muntlig eksamen

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet opp i politikk og menneskerettigheter muntlig eksamen, mitt tema er: demokrati og menneskerettigheter og menneskerettigheter i politisk praksis. Jeg sliter med å finne problemstillig. noen som kan hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter i samme situasjon som deg. Sitter nå å finner "svar" på hver av punktene i læremålene. Altså "Hovedområdet menneskerettighetene i politisk praksis dreier seg om å analysere årsaker til brudd på menneskerettighetene. Institusjoner som fremmer og håndhever menneskerettighetene, inngår i hovedområdet, likeledes tiltak som kan forhindre brudd på menneskerettigheter."

Men sliter litt med å finne ut hvorfor det blir brudd på menneskerettigheter, samtidig tiltak som kan forhindre brudd på menneskerettigheter.

Noen som har noen forslag her?

Til deg Tinaaa. Jeg har tatt en del momenter om Grameer Bank og Muhammad Yunus og Mikrokreditt. Du finner mer om han på wikipedia.no, google.no osv. Husk på at under fremføring, all stoff du finner på Wikipedia.no ikke nødvendigvis er pålitelig. Så ikke ta dette som ren fakta, for i enkelte tilfeller er det ikke det.

Rettssikkerhet og politisk frihet drar jeg også inn. Men det er viktig å få det samlet, slik at det ikke blir så bredt med informasjon. Husk på at det skal drøftes, ikke fremføres.

Lenke til kommentar
Jeg har kommet opp i politikk og menneskerettigheter muntlig eksamen, mitt tema er: demokrati og menneskerettigheter og menneskerettigheter i politisk praksis. Jeg sliter med å finne problemstillig. noen som kan hjelpe meg? :)

Har kommet opp i samme, bare ikke det første du nevnte. Jeg tenker å knytte det opp mot hvordan menneskerettigheter blir fulgt i Kina. Men sliter med å formulere en problemstilling som kan dekke mest mulig av punktene på kompetansemålene.

Kompetansemålet for temaet:

Menneskerettighetene i politisk praksis. Beskrivelse av hovedområde

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

• gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

• gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter

• vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

TAKKER for alle forslag!!! Kan jo eventuelt samarbeide om en delt problemstilling :)

Lenke til kommentar

Har kommet opp i samme, bare ikke det første du nevnte. Jeg tenker å knytte det opp mot hvordan menneskerettigheter blir fulgt i Kina. Men sliter med å formulere en problemstilling som kan dekke mest mulig av punktene på kompetansemålene.

Kompetansemålet for temaet:

Menneskerettighetene i politisk praksis. Beskrivelse av hovedområde

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

• gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

• gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter

• vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

TAKKER for alle forslag!!! Kan jo eventuelt samarbeide om en delt problemstilling :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...