Gå til innhold

Biologi 1 og Informasjonsteknologi 1

Anbefalte innlegg

Noen som vet noe om fagene ovenfor? Har lest gjennom lærerplanen osv., men gir ikke spesielt gode pekepinner på hvordan undervisningen vil foregå i praksis, og hvordan karakterene settes.

Er det muntlige fag? Eller fag der du kan argumentere håndfast for karakteren din, og læreren ikke ikke kan være super-usaklig og sette deg ned 2-3 karakterer fordi han\hun ikke liker deg?

Er biologi bare tavleundervisning, eller er d forsøk osv.(eller annen variasjon) som i Naturfag?

Er IT1 vanskelig? Virker for meg umulig å få 6 der hvis jeg kommer i klasse med etellerannet 17-årig programmeringsgeni. Det jeg prøvde å komme frem til da: Hvilke krav stiller læreren i dette faget? Er vurderingen veldig subjektiv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg hadde IT1 i fjor, hadde jeg for det meste HTML, databaseteori og PHP/MySQL, men dette varierer visst litt fra skole til skole. Slik undervisningen min foregikk, lagde læreren oppgaver/innleveringer og satte spesifikke krav til hva han forventet var med i besvarelsen (f.eks. variabler, if-tester osv). Disse oppgavene løste vi gjerne i grupper. Når oppgavene var levert og han hadde fått sett på de, hadde vi muntlige høringer hvor vi skulle presentere deler av besvarelsen individuelt. Deretter stilte han spørsmål, både i forhold til besvarelsen og også rent teoretiske spørsmål. Faget er jo muntlig-praktisk, så det er vel noe sånt eksamen også er. I tillegg hadde vi et par teoretiske prøver. Alt i alt er det vel begrenset hvor subjektiv læreren kan være.

Hvor vanskelig IT1 er, kommer vel an på hvor interessert du er i faget. Jeg var ikke særlig interessert, men jeg klarte allikevel å snakke meg til en ufortjent femmer i faget på den avsluttende presentasjonen/høringen.

Biologi 1 vet jeg dessverre ingenting om.

Lenke til kommentar

IT1 var griseenkelt på skolen vår, tror alle endte opp med 5 eller 6 som standpunkt.

Vår plan var ca slik fordelt:

10% Photoshop/Bilderedigerning

10% Flash/Animasjoner

20% DreamWeaver/Webdesign

20% Access/Databaser

De siste 40% gikk til å lage nettsider som inneholdt alt ovenfor

Lenke til kommentar

Ser IT1 er populært herpå forumet! : D Er ikke redd for den faglige terskelen, er bare redd for hva jeg gidder å gjøre! i faget! : ) Var interessert i HTML\CSS og til en viss grad javascript for en stund siden, men har ikke drevet med det på nesten et år! ;oo Og studieteknikken min består hovedsaklig av at d jeg ikke lærer i timen lærer jeg ikke x) Og greia er at jeg TRENGER 6'er! : ) (enten i bio ellr it)

Men har fått meg litt info om begge fagene nå, heller litt mot bio atm(mtp. medisinstudier i utlandet), så supplerer jeg med IT 2. året om jeg føler for det! : D

Lenke til kommentar

Biologi 1 minner veldig om naturfagsundervisningen i 1. klasse. Karakteren blir nok satt ut i fra resultat på prøver, rapporter og aktivitet i timen. Det er vanlig med en del tavleundervisning, og det er obligatorisk med et større feltarbeid, f. eks en tur i fjæra. Biologi 1 er et forholdsvis lett fag dersom du følger med i timen, kan formulere deg presist og synes det er greit å pugge. Biologi 2 er ganske likt Biologi 1, men her blir pugging på egenhånd en litt mer sentral del ettersom stoffet er mer innviklet.

Etter min mening er IT1 noe de fleste kan klare ganske lett, mens IT2 krever langt mer interesse og innsats i faget for å oppnå god karakter.

Er lurt å tenke over hvordan programfaget du velger blir det påfølgende året. Nivået heves, og du kommer kanskje opp i eksamen i faget. Da er det lurt å ha fag du er god i.

Lenke til kommentar
Biologi 1 minner veldig om naturfagsundervisningen i 1. klasse. Karakteren blir nok satt ut i fra resultat på prøver, rapporter og aktivitet i timen. Det er vanlig med en del tavleundervisning, og det er obligatorisk med et større feltarbeid, f. eks en tur i fjæra. Biologi 1 er et forholdsvis lett fag dersom du følger med i timen, kan formulere deg presist og synes det er greit å pugge. Biologi 2 er ganske likt Biologi 1, men her blir pugging på egenhånd en litt mer sentral del ettersom stoffet er mer innviklet.

Etter min mening er IT1 noe de fleste kan klare ganske lett, mens IT2 krever langt mer interesse og innsats i faget for å oppnå god karakter.

Er lurt å tenke over hvordan programfaget du velger blir det påfølgende året. Nivået heves, og du kommer kanskje opp i eksamen i faget. Da er det lurt å ha fag du er god i.

IT1 så digg ut, men var hos rådgiver i dag og fikk etter litt diskusjon frem og tilbake satt meg opp på BI1. Etter hva du sier ser det ut til å passe meg utmerket, med unntak av feltarbeidet ;\ IT1 virket som en lett 6'er, men må kanskje ha biologi for studier etter vgs! ;\\

Lenke til kommentar
...men må kanskje ha biologi for studier etter vgs! ;\\

Det må du nok ikke. Såvidt jeg vet, trenger man ikke en gang biologi for biologi-studiumet på universitetet. Jeg har hatt to år med biologi, BI1 og BI2 (og hadde muntligeksamen i BI2 i dag), så jeg vet en del om fagene. Biologi 1 kan jeg anbefale på det varmeste, da dette er et fag som for mange er svært interessant, gir et halvt realfagspoeng, og som ikke er spesielt vanskelig, da det er et lesefag på linje med for eksempel historie.

Varierte forsøk, og en engasjert lærer som var glad i hyppige utfarter hit og dit, har gjort at Biologi 1 står igjen i minnet som det faget jeg likte desidert best på videregående. Hvordan menneskets nerve- og blodsystem virker, er for eksempel noe som alle vil ha godt av å vite, og for min del var Biologi 1 et utrolig spennende og variert fag!

Jeg har egentlig ikke noe negativt å si om dette faget, men som noen nevner, stiller Biologi 2 større faglige krav, og minner mer på "ordinære" realfag.

Endret av Xomg
Lenke til kommentar

IT1 må vell være det letteste realfaget noensinne å få bra karakter i. Så og si alle i klassen har en brukbar karakter, selv får jeg 6er i faget, og jeg har aldri, aldri noensinne øvd til en prøve! Med tanke på f.eks fysikk der man må bruke flere dager å gjøre oppgaver og forberede seg, og ender allikevel opp med en 4-5(kommer ann på person seff), mens i IT ender oppi 6 uten å ha øvd en dritt, samt begge fagene telles like mye på vitnemålet.

Nei, å velge IT1 er det beste jeg noensinne har gjort. Det vanskeligste er SQL og databaser, men selv dette er ikke no problem bare man setter seg litt inn i det. Jeg må faktisk si du enten må være virkelig lat, eller forferdelig dårlig hvis man ikke klarer å få minst en 4-5 i dette faget.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Xomg: Hvordan var BI2?

Som sagt, litt mer faglig krevende enn BI1.

Jeg er generelt interessert i biologi og derfor gjorde det meg ingenting at nivået ble litt høyere, men jeg merket at klassens karaktersnitt falt betraktelig tredjeåret, i forhold til BI1.

BI2 har likevel mange spennende temaer, og ikke alle er like krevende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...