Gå til innhold

På tide med en ny mobiltelefon, men det er flere å velge mellom? (Pris opptil 7000kr)

Anbefalte innlegg

Da er det på tide å anskaffe en ny mobiltelefon, har nå måtte overleve med en halvt ødelagt Qtek S200 i noen måneder nå, ettersom min iPhone 3G 16GB (uten garanti) tok kvelden.

Det har vært noen lange, smått frustrende måneder med Qtek S200, som kjører Windows Mobile 5, har relativt liten skjerm (hvert fall sammenlignet med iPhone 3G) og krever stylus noe som har ført til en kronglete hver dag, samtidig som mobilen generelt er treg og har utdatert maskinvare. Dette kombinert med brukket antenne og en ellers møllspist mobiltelefon gjør at det er på høy tid å investere i noe nytt og bedre!

Mine tre siste mobiltelefoner har vært Sony Ericsson W800i, Nokia N95 rev1 og iPhone 3G 16GB, ergo har jeg hoppet fra tre helt forskjellige plattformer / operativsystemer og forskjellig type mobiltelefoner. Overgangen fra Sony Ericsson W800i til Nokia N95 rev1 var stor på flere måter, blant annet gikk jeg over fra en "ikke-smart" over til en "smart-telefon", samtidig som jeg gikk fra en nokså liten og billigere mobiltelefon, som utgangspunktet var rettet kun mot vanlig bruk + litt musikk, over til en mer "alt-mulig" telefon, som lar seg installere og herje nærmest som du vil med telefonen, mens med W800i var jeg på mange måter bundet til det som alt var der, med minus av noen halv-dårligere Java applikasjoner jeg kunne legge inn på den.

Så overgangen til Nokia N95 rev1 føltes fantastisk, muligheten for å kunne legge inn diverse Symbian OS applikasjoner, samtidig som mobilen rett og slett bare fungerte svært godt og hadde en stor og flott skjerm (sammenlignet med W800i) og noe så praktisk som en minijack port på selve telefonen var rett og slett deilig. Det var dog noen negative sider, musikkprogramvaren var skuffende dårlig, fant den verken oversiktlig, brukervennlig eller noe, det å legge inn / spille av lydbøker var noe jeg rett og slett gav opp etter hvert, samtidig som menyene og hele systemet generelt føltes litt uoversiktlig og ikke akkurat pent på noe som helst måte. Men det hele fungerte, og det fungerte overraskende bra, men noe "laggy" var det jo til tider. Det som kanskje skuffet mest var batteri levetiden (som rett og slett var for dårlig, måtte lades MINST annen hver dag) og ikke minst byggekvaliteten, det var et veldig "plastic fantastic" feeling over det hele, slarkete slide-mekaniske og fargen skjellet av veldig fort noe som gjorde at hele telefonen så nærmest møllspist og falle ferdig ut litt raskere enn jeg foretrekker.

Til slutt var den så møllspist at jeg måtte ha meg noe nytt, da falt jeg på en iPhone 3G 16GB, mye på grunn av bruksområdet mitt talte veldig for iPhone OS, det jeg hovedsaklig gjør på min mobiltelefon er å sende meldinger, ring (det en mobiltelefon opprinnelig er til) og siste men ikke minst er det min musikkavspiller, jeg hører veldig mye på lydbøker og musikk når jeg er på joggeturer osv, på dette området var Nokia N95 rev1 nokså skuffende, kombinert med dårlig batteri var den ikke stort å skryte av, mens jeg hadde lagt større forhåpeninger til iPhone 3G da iPhone OS så ut til å kunne stille svært sterkt på multimedia delen! Og jeg ble ikke skuffet, iPhone 3G har vært den suverent beste mobiltelefonen jeg har hatt til nå når det kommer til musikkprogramvaren, både lydbøker og musikk avspilling fungerer svært godt, det er oversiktlig og fine menyer, lett og rask navigasjon og det hele fungerer bare såpass godt. Jeg var godt fornøyd med min iPhone 3G i starten, det var noe helt annerledes, en eneste stor skjerm med god og responsiv touch-funksjon, samtidig som programvaren var oversiktlig, estetisk pen og fungerte svært raskt og godt. Men det ble visse mangler i lengden, det første som plaget meg var tilknyttingen til iTunes, iTunes er et program jeg ikke foretrekker og egentlig ikke ønsker å ha på min datamaskin, men med iPhone 3G i hus hadde jeg ikke stort annet valg, telefonen ble også med tiden tregere og tildels fikk jeg litt av samme følelsen som med Nokia N95 rev1 hvor den var en smule treg i svingene. Men de største manglene lå utrolig nok i applikasjonene og funksjonaliteten, blant annet savnet jeg både flash og Java støtte, jeg benytter meg blant annet aktivt av Vyke, noe som ikke fungerer på iPhone OS ettersom det krever Java, det var den første lille skuffelsen, men samtidig får du jo en rekke andre fiffige løsninger gjennom jailbreak og AppStore, hvor jeg blant annet fant noen smakfulle emulatorer for både NES, SNES, GameBoy, GameBoy Advance osv.. Dette finnes kanskje også til Symbian OS? (Har bare ikke funnet det?)

Det var også unaturlig kronglete å sette opp MMS, noe som ikke bare krevde jailbreak men var da også attpåtil noe som kostet penger og var knotete å sette opp. Vet at dette kommer med iPhone OS 3.0, men allikevel var det en skuffelse for meg så se at noe så essensielt og grunnlegende manglet.

Så alt i alt var jeg fornøyd med iPhone 3G 16GB, den var rask og responsiv, hadde en stor og fin skjerm, veldig god multimedia programvare som var en drøm og bruke til både musikk og lydbøker! Det er også en rekke usedvanlig snodige og fine ting tilgjengelig igjennom AppStore, samtidig som du får mye snasent igjennom jailbreaking (emulatorer osv..) som åpnet døren til en verden jeg ikke hadde vært borti på noen mobiltelefon før, for det meste var mye av applikasjonene jeg fant unødvendige, det var bare et fåtall som hadde noen spesiellverdig i min bok, og det var for det meste bare diverse emulatorer og noen artige spill, men allikevel gav dette telefonen på en måten en dimensjon jeg ikke opplevde med Nokia N95 rev1 med Symbian OS og hvert fall ikke med min Sony Ericsson W800i. Riktig nok fantes det mye rart til Symbian OS også fant jeg ut, men jeg falt aldri noe av spesielt god kvalitet, mulig det finnes like gode emulator muligheter til Symbian OS osv.. bare jeg aldri fant det? Men får inntrykk av at det finnes flere og bedre applikasjoner til iPhone OS, og at at de rett og slett bare fungerer raskere og bedre på iPhone 3G enn noe kunne fungere på min Nokia N95 rev1? iPhone 3G hadde heller ikke noe imponerende batteri levetid, ei heller var det praktisk å skrive på touch-screenen når det kom til lengre innlegg på forum og lengre tekstmeldinger.

En sist lille ting jeg ikke likte med iPhone 3G var baksiden på telefonen, som blir alt for lett ripete og jeg likte heller ikke det dårlige kameraet noe større. Jeg benytter meg svært sjeldent av kamera på en mobiltelefon, men når det først skal benyttes er det greit at det fungerer, hvert fall sånn halvveis, med iPhone 3G så klarte jeg rett og slett ikke å få til noen spesielt gode bilder, uansett forhold?

Det var litt av min "mobiltelefon bakgrunn", håper det kan hjelpe til å beskrive litt av hva jeg bruker mine mobiltelefoner til, hva bruksområdet og mønstret mitt er, hvilke behov og preferanser jeg har og at dere utifra dette kan lettere hjelpe meg å velge ut en ny mobiltelefon!

Jeg har egentlig sett ut meg et par forskjellige kandidater:

Apple iPhone 3G

Denne var hovedsaklig grunnen til at jeg har avholdt kjøpet av en ny mobiltelefon såpass lenge som jeg har, jeg ventet spent på hva Apple kom til å annonsere på konferansen sin, og jeg må vell helt ærlig innrømme at jeg ble en smule skuffet, noe som blant annet resulterer i denne tråden hvor jeg på alvor vurderer andre kandidater da jeg føler at Apple, selv med iPhone 3G ikke imponerer nevneverdig når det kommer til maskinvare på sin nye mobiltelefon, det som imponerer mest er naturlig nok enda mer RAM og bedre prosessor som mest sannsynlig betyr at det ikke vil være noe annet alternativ der ute som vil føles like "snappy" som iPhone 3G, tviler sterkt på at tregheten i svingene osv vil være noe større problem med denne forbedrede utgaven av iPhone. Samtidig som vi da får iPhone OS 3.0 og iPhone har vell kanskje fremdeles markedesbeste programvare når det kommer til musikk og multimedia, avspilling av lydbøker osv..?

Men mangelen på Java og Flash er fremdeles til stedet, til tross for at kameraet har fått en ørliten overhaling så oser den ikke kvalitet nå heller akkurat, og det jeg har prøvd å sett av iPhone OS 3.0 har ikke innført stort at det jeg har savnet, eneste nye det innfører som jeg har savnet stort er MMS, også er copy and paste noe som jeg har savnet bittelitt.

Så jeg har litt blandede følelser rundt denne nye modellen, vet egentlig ikke helt hva jeg forventet på forhånd, håpet kanskje på noe som ville gjøre valget mitt såre enkelt, at det skulle komme noe med høyere oppløsning, AMLOED skjerm, god del batteri (nå er batteriet litt bedre da hvert fall), uten den irriterende bak delen som ripes opp så lett, kamera med Xenon flash eller hvert fall noe LED-lys, samtidig som den skulle ha mer RAM og raskere prosessor. På mange måter ble jo flere av ønskene mine oppfylt, men jeg føler fremdeles at det finnes alternativer der ute som stiller helt på nivå, om ikke bedre enn iPhone 3G (ja bedre enn selv den nye Speed utgaven) når det kommer til maskinvare.

Noe som gjør meg veldig usikker på om iPhone 3G nødvendigvis vil være det rette og beste valget?

Samsung Omnia HD (I-8910)

Dette er vell mobiltelefonen som hovedsaklig åpnet opp øynene mine for alternative mobiltelefoner ved siden av en ny iPhone. Denne har en fantastisk stor og flott 3.7" AMOLED skjerm, den har samme touch-system som iPhone som gjør at responsen og følsomheten skal være tilnærmet like god, det er ikke noe stylus og streve med her heller og det jeg har sett av den har imponert meg, syntes ikke det ligner på noe av det jeg har erfaring med av Symbian OS, Samsung har fått ting til å se estetisk pent og oversiktlig ut, hvorvidt det er like brukervennlig og responsivt som iPhone OS vet jeg ikke, men liker det jeg har sett hvert fall.

Multimedia funksjonene skal være gode, musikkprogramvaren ser lovende ut, den har FM-radio og DNSe som fører til bedre lydkvalitet sammenlignet med iPhone OS? Mine Sennheiser IE6 øre-propper kan være en smule sensitive for elektronisk støy fra maskinvaren og dårlig komprimerte sanger har jeg merket.

Kameraet er kanskje fullstendig overkill til mitt bruk, bruker det som sagt svært sjeldent, Omnia HD smeller jo til med 8MP, 4x DIGITAL Zoom og ellers kanskje det mest avanserte mobilkameraet jeg har vært borti?

Og siden det kjører Symbian OS så er jo da Flash og Java støtte til stedet, så da er spørsmålet hvordan operativsystemet er og fungerer sammenlignet med iPhone OS? Spesifikasjonene på Omnia HD ser ut til å slå iPhone (selv Speed utgaven) stort sett over hele fjøla? Selv batteri levetiden ser ut til å være respektabelt god?

Nokia N97

Dette er et alternativ, men både prislappen og jeg har sett av mobiltelefonen ser ut til å gjøre den nokså uaktuell?

Den virker direkte under-spesifisert sammenlignet med Omnia HD, kjører samme operativsystem bare Nokia mangler det estetiske som Samsung har laget til sin Omnia HD, noe som får Nokia N97 til rett og slett se litt kjedelig ut i menyene? Nokia N97 kjører også et annet touch-system som ser ut til å fungere langt dårligere?

Så ser egentlig ikke helt noen grunn til å velge denne fremfor Omnia HD? Eneste måtte være tastaturet, og som jeg har nevnt savner jeg fysiske taster til tider da jeg rett og slett føler det er mer behagelig og fungerer raskere og lettere enn å skrive lengre innlegg og meldinger på touch-screen, men ser ikke på det som et godt nok argument for å betale tilnærmet det samme for en Nokia N97 som ser svakere ut på papiret, og også ser ut til å være langt mer "laggy" i praksis enn en Omnia HD?

HTC Touch Diamond2 og HTC Touch Pro2

Begge disse virker temmelig like? Bort sett fra at HTC Touch Pro2 har tastatur, noe som Diamond2 ikke har?

Har svært liten erfaring med Windows Mobile enheter, har bare Qtek S200 som jeg bruker nå med Windows Mobile 5.0 og regner med at det ikke kan sammenlignes med Windows Mobile 6.1 og 6.5?

Derfor har jeg svært lite jeg kan si om disse to, annet enn at begge ser lovende ut, men virker noe under-spesifiserte på prosessor og RAM? Som kan føre til en ellers laggy opplevelse?

Jeg gjør regning med at Windows Mobile har både Java og Flash, og at det er nokså stort bibliotek av applikasjoner osv som kan legges inn på disse enhetene?

Men må helt ærlig si at verken Diamond2 eller Touch Pro2 virker like imponerende som Samsung Omnia HD, så ser heller ikke hvorfor jeg skal velge noen av disse fremfor verken Omnia HD eller iPhone 3G? Virker som stylusen er tilbake også med disse mobiltelefonene?

HTC Magic

Hører mye snakk om Android enheter? Selv har jeg null erfaring eller noe større peiling på hva som skal være det store med Android? Denne mobilen i seg selv virker jo helt grei, nok engang litt under-spesifisert sammenlignet med både Omnia HD og iPhone 3G og jeg mistenker at det er en litt treg touch-screen som det virker som det er på alle HTC enheter?

Så vet ikke helt hvor jeg skal plassere denne, eller om den er aktuell overhode? Da jeg er helt blank på Android, om vi ser blindt på spesifikasjonene så er jeg ikke direkte imponert sammenlignet med flere av de andre alternativene :)

Så er det noen som har noen gode innspill? Sliter veldig med å velge hva jeg skal gå for :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ville ha valgt iphone 3Gs som du sier var det noen mangler som irreterer litt.. dette vet jeg selv(har iphone 3G)

men nå som fw 3.0 kommer blir det mye nytt... og den nye iphonene byr på mye nyttt også.. blant annet 3.0 mp camrea med video og auto focus, 2x så skjapp med å åpne sms og annet enn 3G'en, voice controller, mye bedre batteri levetid... og masse annet nyttig..

3.0 fw'en byr jo også på en helt ny hverdag med iphonen i lommen.

då får du mms i samme fuksjon uten å ha jaibreaket den.. landscape tastatur på alle apps.

skjappere mobil (ikke så veeldig men den skla blir fortere)

den får også en søke app som jeg ser veldig fram til og har store forventninger til.

du får også turn by turn gps, og plenti av bugg som er fikset. og massse annet kult som kommer til å være nyttig;)

beklager for litt rotete svar, men men.. lykke til med mobil jakten;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...