Gå til innhold

la oss lage en mini tokamak?

Anbefalte innlegg

hva vil egentlig trengs for å lage en mini "demo" tokamak? ikke for å produsere energi i starten, men først lage en demo versjon for "proof of concept" som bare produserer, varmer og holder plasmaet på plass.

har tenkt på å bruke en modifisert mikrobølge ovn med et rør som leder opp i et doughnut formet rør, med magneter rundt. og så sette inn et et stearinlys/(går det an med blyant bly?) skru på magnettronen, og så dannes det plasma som stiger opp til røret med magneter rundt, der blir plasmaet holdt vekke fra veggene med magnetene, samtidig som det vil bli videre oppvarmet av mikrobølge strålingen.

kan dette funke eller er jeg helt på jordet? er bare 16år og har ikke begynt med fysikk enda.

tenker at viss dette funker så kan jeg lage en v2 som bruker deuterium istedenfor karbon, og kanskje produsere nok energi til å drive en lyspære?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du kommer til å slite stort med å sette opp magnetfeltet skikkelig, skal litt mer til enn å teipe hard-diskmagneter til ett støvsugerrør... Og hvordan er det ment å funke? Du snakker om kraftproduksjon og deuterium... Har du tenkt å lage en fusjonsreaktor i garasjen?

Lenke til kommentar

hei, takker for svar.

har først og fremst tenkt til å bygge en slags demo reaktor, altså at den bare produserer plasma, senere viss jeg får med flere folk på dette prosjektet så kan det jo hver vi prøver på en skikkelig en, drømmen er å lage en sterk nok til å drive et hus eller noe sånt, men det er vel ikke helt realistisk, men de har jo klart å drive en hel by i en time med en sånnen, så det går jo an.

tenker på sirkelformete (de med hull i, vet ikke hva de heter) neodyme magneter som jeg plasserer rundt "kjernen" altså røret i midten, kan det gå?

http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...3AYPH-Ab5tJCICg

noe sånt, men bare i miniatyr, og veldig forenklet.

Endret av mr-taco
Lenke til kommentar

som M98kF1 sa: "Tenker du på fusjonsreaktorer"?

Det høres ut som om du tenker på fusjon av to deuterium (tungtvann) atomer. Det de skal prøve nå er vel å fusjonere to tritium (ett proton, 2 nøytroner i kjernen) atomer.

Det du sier er helt på jordet dog, du og vennene dine vil ikke klare og bygge noe sånt.

Lenke til kommentar

Beklager, men en hjemmelaget fusjonsreaktor tror jeg ikke er en særlig gjennomførbar idè... Det ser kanskje enkelt ut på prinsippskissene , men fusjon kommer du ikke til å få til uten å benytte deg av ekstreme trykk og/eller tempereturer (flere millioner grader). Det finnes en million artige eksperimenter du kan gjøre, men dette er er ikke ett av de. Lykke til, med noe annet :)

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

takker for svar

men

fusjon er ikke vanskelig

det som er vanskelig er å bruke mindre energi på å gjøre det enn det produserer.

har nå ikke tenkt på fusjon, iallefall ikke enda, det jeg vil er å lage en demo tokamak som bare produserer plasma, og holder det vekke fra veggene så de ikke smelter, ikke fusjon, selv om det hadde hvert kult.

med dette prinsippet har jeg tenkt å produsere plasma, og så lenge mikroen går så blir plasmaet varmere.

mvh leifi :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noe fusjoneres her? Gjør det vel? Her varmes bare hydrogen opp til det gløder etter hva jeg kan se? I alle youtubevideoene tilføres det energi - men det tas ikke ut noe.

Plasmaet må nå millioner av grader før fusjon har muligheten til å oppstå. Du får ikke dette til å skje siden energitapet (før plasmaet når denne temperaturen) blir større enn det mikrobølgeovnen leverer.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke noe fusjoneres her? Gjør det vel? Her varmes bare hydrogen opp til det gløder etter hva jeg kan se? I alle youtubevideoene tilføres det energi - men det tas ikke ut noe.

Plasmaet må nå millioner av grader før fusjon har muligheten til å oppstå. Du får ikke dette til å skje siden energitapet (før plasmaet når denne temperaturen) blir større enn det mikrobølgeovnen leverer.

du har rett der, men jeg skal ikke fusjonere, bare "kontrollere" plasmaet med magnetfelt for å få det til å ikke treffe veggene, men i den videoen er det faktisk fusjon som skjer, skjekk www.fusor.net og gå in på worlds simplest fusion reactor.

men det jeg trenger hjelp til er å sette opp dette magnetfeltet, noen som vet?

Lenke til kommentar
takker for svar

men

fusjon er ikke vanskelig

det som er vanskelig er å bruke mindre energi på å gjøre det enn det produserer.

har nå ikke tenkt på fusjon, iallefall ikke enda, det jeg vil er å lage en demo tokamak som bare produserer plasma, og holder det vekke fra veggene så de ikke smelter, ikke fusjon, selv om det hadde hvert kult.

med dette prinsippet har jeg tenkt å produsere plasma, og så lenge mikroen går så blir plasmaet varmere.

mvh leifi :hmm:

Det der er ingen fusjon. det er bare en gass i en mikrobølgeovn som blir til plasma når den skrues på.

Plasma er forrøverig lett og lage. Det er bare og skru på et lysstoffrør (der blir gassen inni om til plasma når du skrur det på)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

For å drive effektiv fusjon, så er tokamak reaktoren fullstendig avhengig av å ha en viss størrelse for å nå break even. Samtidig må man opp i over 100 millioner grader for å varme opp drivstoffet.

fusion-img3.gif

Dette er et utsnitt av ITER tokamak'en. Hvis du sammenligner med den lille blå personen nederst på bildet, så får du et inntrykk av størrelsesforholdet. Omtrent slike størrelser må man altså opp i for å gå i break even (ITER tokamak'en er større, slik at man teoretisk sett skal kunne ende opp med rundt 10 ganger så mye energi som man bruker på å holde den i gang).

Jeg ville sjekket ut hvordan "offisielle" fusjonsreaktorer fungerer før jeg dykket inn i fusor's "mad-scientist" opplegg. Det så litt sketchy ut...

Kanskje du kan satse på å lage en vanlig modell av en tokamak uten plasma istedenfor? Regner med at du vil lære masse av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...